Ajankohtaista

RSS

Kirkolliskokouspuhe

Kirkolliskokous 4.-8.11.2013
Sisäasiainministeri
Päivi Räsänen
Arvoisa arkkipiispa, hyvät kirkolliskokouksen jäsenet, bästa publik!

”Tunnustuksensa mukaisesti kirkko julistaa Jumalan sanaa ja jakaa sakramentteja sekä toimii muutenkin kristillisen sanoman levittämiseksi ja lähimmäisenrakkauden toteuttamiseksi.” Näihin sanoihin, kirkkolakiin kiteytyy se, miten valtiovalta määrittelee kirkon tehtävän. Lakia koskevassa mietinnössään hallintovaliokunta vuonna 1993 totesi, että kirkon tehtävänä on ennen kaikkea kansalaisten uskonnollisista tarpeista huolehtiminen. Kirkolla on ajaton, ainutlaatuinen, profeetallinen tehtävä yhteiskunnassamme; pitää esillä Raamattuun perustuvaa sanomaa, jonka tavoitteena on ihmisen pelastuminen iankaikkiseen elämään. Tähän tehtävään keskittyminen ei ole helppoa, se on kautta kirkon historian kohdannut arvostelua ja vastustusta, kuten jo apostoli Paavali muotoili: ”Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.” Paine kirkon keskeisen tehtävän hukkumiseen ja hämärtymiseen on edelleen ajankohtainen. Toivotan teille arvoisat kirkolliskokousedustajat, viisautta ja voimia päätöksenteossanne priorisoida tämä kirkon ajaton missio, pitää esillä elämän sanaa.

Kyrkan har en tidslös och unik uppgift i vårt samhälle; att hålla fram ett budskap som kommer från Bibeln, ett budskap vars målsättning är att frälsa människan till ett evigt liv. Evangeliet hämtar också gott till den här tiden i vårt samhälle genom diakoni och genom förverkligandet av kärleken till nästan.

Kirkon sanoman tähtäin ulottuu siis iankaikkisuuteen, mutta evankeliumi tuottaa yhteiskunnassa myös ajallista hyvää. Hallintovaliokunnan mietinnön mukaan kirkon tehtävä toimia lähimmäisenrakkauden toteuttamiseksi yhteiskunnassa on arvokas myös uskonnollisesti sitoutumattoman valtion kannalta. Diakoniatyön ja muun yhteiskuntaa suoraan hyödyttävän kirkollisen työn vuosittainen panos liikkuu sadoissa miljoonissa euroissa.

Kirkolle on määritelty myös lakisääteisiä tehtäviä, kuten hautaustoimi, väestökirjanpito sekä kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden kirkollisten rakennusten ylläpito. Erityisesti hautaustoimen kustannukset kasvavat tulevien vuosikymmenten aikana väestön ikääntyessä. Seurakuntien talous on siis monien haasteiden edessä, kun samaan aikaan kirkollisveron tuotto sekä yhteisövero ovat kehittyneet heikosti.

Seurakuntien yhteiskunnallisten tehtävien kustannusten kattamiseen on lähdetty etsimään lainsäädännöllistä ratkaisua. Tämä asetettiin tavoitteeksi jo hallitusohjelmassa. Lokakuussa julkaistussa virkamiesraportissa esitetään kolme vaihtoehtoista tapaa kompensoida seurakunnille lakisääteisten yhteiskunnallisten tehtävien kustannuksia.
Ensimmäisessä mallissa kirkon osuutta yhteisöverosta nostettaisiin tasolle 120 miljoonaa euroa, minkä jälkeen seurakunnat kantaisivat riskin veron vaihteluista itse.

Toinen malli on yleinen hautaustoimimaksu, jonka myötä seurakuntien yhteisövero-osuus poistettaisiin. Hautausmaksu voitaisiin sisällyttää joko kirkollisveroon ja kirkkoon kuulumattomien kohdalla ansiotuloveroon tai erillisenä tulosidonnaisena hautaustoimimaksuna veronkannon yhteydessä.
Kolmannessa mallissa kirkolle maksettaisiin valtion budjetista 114 miljoonaa euroa valtionapua. Seurakunnilta poistettaisiin verotuskustannuksesta noin 6 miljoonaa, koska seurakunnat poistuisivat yhteisöveronsaajien joukosta. Muille uskonnollisille yhdyskunnille jaettaisiin miljoona euroa lisäavustusta. Työryhmä esittää parhaimpana vaihtoehtona lakisääteistä valtionavustusta.

Valtioneuvoston on tarkoitus esittää kantansa näihin vaihtoehtoihin jo marraskuussa ja kirkolliskokoukselta odotetaan kantaa viimeistään toukokuussa. Toivon, että keskustelu kirkon sisällä heräisi hyvissä ajoin, jotta tarvittavat lainsäädäntömuutokset voitaisiin saada voimaan tämän hallituskauden aikana, tavoitteeksi on asetettu vuoden 2015 alku.
Kirkollisen hyväntekeväisyystyön kannalta on merkitystä myös sisäministeriössä valmisteilla olevan rahankeräyslain osauudistuksella.

Nykylainsäädännön mukaan rahankeräyslupaa eivät voi saada verotusoikeudelliset yhteisöt kuten evankelis-luterilainen kirkko tai ortodoksinen kirkko tai niiden seurakunnat. Ongelma on tullut vastaan esimerkiksi tilanteessa, jossa suunniteltuun paikallisseurakunnan joululahjakeräykseen vähävaraisille perheille ei ole myönnetty rahankeräyslupaa.
Rahankeräyslakia käsitellessään eduskunta edellytti lausumallaan, että hallitus arvioi erikseen mahdollisuutta erityisestä syystä myöntää evankelis-luterilaiselle kirkolle tai ortodoksiselle kirkkokunnalle taikka niiden seurakunnalle tai seurakuntayhtymälle rahankeräyslupa.

Rahankeräyslain muutosesitys on lähetetty lausuntokierrokselle. Hiippakunnille ehdotetaan annettavaksi rahankeräysoikeus kirkolliseen hyväntekeväisyystyöhön eli diakoniatyöhön, joka rinnastuu yleishyödylliseen kansalaisjärjestötoimintaan. Hallituksen esitys rahankeräyslain muuttamiseksi on tarkoitus antaa eduskunnalle vielä kuluvalla syysistuntokaudella.

Hyvät kuulijat,

Jeesusta seuraten kirkko on siellä, missä köyhä, sairas tai muuten heikoilla oleva ihminen tarvitsee apua. Kirkolle on luontevaa olla myös siellä, missä eri kulttuurit kohtaavat, koska evankeliumin sanoma on kansojen, kielten ja maiden rajat ylittävä. Lähetystyön tavoitteena ei ole kulttuurivienti, vaan se, että sanoma Jeesuksesta voisi synnyttää taivaaseen ulottuvan uskon kaikissa kansoissa. Johanneksen ilmestyksessä kuvataan monenkirjava joukko veisaamassa uutta virttä kaikilla maailman kielillä. Kirkko ei kohtaa vieraita kulttuureita tai uskontoja ainoastaan lähetystyössä kaukana vaan yhä enemmän lähellä kotiseurakunnissa. Lisääntyvä maahanmuutto tuo kansat ja kulttuurit jokapäiväiseen elämäämme. Samalla osa lähetyskenttää on tullut kotikuntiimme. Tässä voimme olla rohkeita: Suomessa jokaisella, myös maahanmuuttajalla on perusoikeutena uskonnonvapaus kertoa uskostaan, harjoittaa sitä ja myös vaihtaa uskontoa.

Pidän huolestuttavana kärjistyneitä maahanmuuttajavastaisia asenteita, jotka saattavat äärimmillään lisätä maahanmuuttajien kohtaamaa väkivaltaa ja rasismia. Tämä heikentää maahanmuuttajien mahdollisuuksia ja ehkä myös halua tulla osaksi suomalaista yhteiskuntaa, mikä puolestaan lisää syrjäytymisriskiä. Kärjistävistä lausunnoista tuleekin helposti itseään toteuttava ennustus. Kristillinen ihmiskäsitys, joka korostaa jokaisen ihmisyksilön ainutlaatuisuutta ja arvoa Jumalan kuvana, on tärkeä pohja rasismin vastaiselle arvokasvatukselle.

Tuoreen OECD:n tutkimuksen mukaan maahanmuuttajat tuovat julkiselle taloudelle enemmän tuloja kuin mitä he saavat takaisin erilaisina palveluina ja tulonsiirtoina. Taloudellinen näkökulma ei kuitenkaan saa olla ainoa tapa tarkastella maahanmuuttoon liittyviä kysymyksiä. Jokainen maahanmuuttaja on arvokas ihminen, yksilö, jolla on oma historiansa ja omat kokemuksensa.

Arvoisat kirkolliskokousedustajat,

Hallitus on syyskuussa tehnyt päätöksen kasvattaa pakolaiskiintiötä väliaikaisesti 300 henkilöllä ensi vuodelle Syyrian pakolaistilanteen vuoksi. Syyrian konflikti on jatkunut jo lähes kaksi ja puoli vuotta. Se on vaatinut noin 100 000 kuolonuhria ja yli 2 000 000 ihmistä on joutunut jättämään kotimaansa. Sisällissodassa raskaimman taakan kantavat aina siviilit, naiset, lapset ja vanhukset.
Suomi haluaa osallistua osana kansainvälistä yhteisöä Syyrian humanitaarisen kriisin helpottamiseen.

Hyvät kuulijat,

Maahanmuuttajat tulevat usein kulttuureista, joissa yhteisöllisyys on vahvaa ja perheyhteys kattaa myös kaukaiset sukulaiset. On tärkeää pitää huolta siitä, että maahanmuuttajat pääsevät osaksi suomalaista yhteiskuntaa. Tämä tarkoittaa koulutusta ja työtä mutta myös vaikeammin mitattavaa kokemusta osallisuudesta, mikä syntyy ystävyydestä, hyvästä naapuruudesta ja arkisesta kanssakäymisestä. Hallituksen kesäkuussa julkistetussa, sisäministeriön johdolla valmistellussa Maahanmuutto 2020 -strategiassa uskonnolliset yhteisöt mainitaan tärkeinä maahanmuuttajien osallisuutta lisäävinä yhteisöinä. Seurakunnat ovat merkittäviä verkostoitumisen paikkoja, kantasuomalaisten ja maahanmuuttajien kohtaamispaikkoja. Maahanmuuttajat ovat tutkitusti kantasuomalaisia ahkerampia kirkossakävijöitä. Kannustan seurakunnissa etsimään seuraaviin seurakuntavaaleihin myös maahanmuuttajaehdokkaita.

Evankelis-luterilaisen kirkon piirissä tehdään hienoa työtä kansainvälisessä hengessä erityisesti pääkaupunkiseudulla, jonne suurin osa maahanmuuttajista sijoittuu. Pääkaupunkiseudulla palvelee saksalainen seurakunta ja yhdistysmuodossa toimiva kansainvälinen seurakunta, joka tekee diakoniatyötä ja tarjoaa monikielisen kokoontumispaikan eri kulttuureista saapuville henkilöille. Monessa seurakunnassa on erikseen nimetty maahanmuuttajatyöstä vastaava pastori tai diakoni, joka voi luoda yhteyksiä myös vastaanottokeskuksiin, joissa pakolaiset odottavat tietoa turvapaikkahakemuksensa käsittelystä. Äskettäin hyväksytyn kirkkolain muutoksen myötä mahdollisuus liittyä kirkkoon on ensi vuoden alusta lähtien myös heillä, joilla ei ole Suomessa pysyvää asuinpaikkaa.

Olen kiitollinen siitä monipuolisesta avusta, jota seurakunnat ja kristilliset järjestöt tarjoavat maahanmuuttoa koskevissa asioissa viranomaisille. Kirkko toimii yhteistyössä Maahanmuuttoviraston kanssa maahanmuuttajien vakaumuksen selvittämistä koskevissa kysymyksissä. Seurakuntien edustajat ovat toimineet välittäjinä sovittelussa viranomaisten ja vieraasta kulttuurista saapuvien henkilöiden välisissä epäselvissä tilanteissa. Seurakunnat sekä kirkon lähetystyöntekijät ovat myös täydentäneet tietoja esimerkiksi vähemmistöuskontojen tilanteesta lähtömaissa, eli kartuttaneet Maahanmuuttoviraston turvapaikkapäätösten perustana toimivaa maatietoutta.

Arvoisat kirkolliskokousedustajat,

Elämme rakenne- ja hallintouudistusten aikaa. Taloudelliset vaikeudet pakottavat meidät niin valtionhallinnossa, kunnissa kuin yrityksissä – myös kirkossa pohtimaan perimmäistä tavoitettamme. Esimerkiksi poliisihallinnon uudistuksessa lähdimme liikkeelle peruskysymyksestä. Mikä on poliisin ydintehtävä? Mihin voimavarat tulee keskittää?

Hyvät ystävät, mitä varten me kirkkona olemme olemassa? Mitä tarkoitusta varten kirkko on perustettu? Mikä on kirkon olennainen tehtävä nyt? Professori Osmo Tiililä vastasi kysymykseen aikoinaan: ”Kirkko on olemassa sen tähden, että täällä kuollaan.” Elämän vaikeuksien ja inhimillisen hädän edessä kirkolla on ajallista auttamista vieläkin merkittävämpi aarre tarjottavana ihmiselle. Jokainen ihminen ajallaan ylittää elämän ja kuoleman rajan. Pyhäinpäivänä osallistuin tilaisuuteen, jossa luettiin pysäyttävät sanat: ”Me emme tahdo pitää teitä veljet tietämättöminä siitä kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niin kuin muut, joilla ei toivoa ole. Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.” Tämä on se ainutlaatuinen toivon sanoma, jota ei ole yhdelläkään muulla taholla tässä yhteiskunnassa tai maailmassa kuin Kristuksen kirkolla.

Kahdeksanvuotias tyttäreni teki minulle vakavan kysymyksen seuratessamme tvuutisia Aasian luonnonkatastrofista. ”Mitä sinä äiti pelkäät kaikkein eniten koko maailmassa?” Kun en heti osannut vastata, hän auttoi: ”Pelkäätkö esimerkiksi, että joku kuolee?” Ajattelin hänen tarkoittavan itseään ja vastasin, että ehkä pahin pelkoni olisi, jos joku lapsistani kuolisi.
Kysyin tyttäreltäni, mitä hän eniten pelkää mielessäni veikaten isän tai äidin kuolemaa. Vastaus oli nopea ja valmiiksi mietitty: ”Eniten pelkäisin sitä, jos Jumala kuolisi.” Hämmästyneenä pyysin selvennystä. Hän selitti: ”Sitten en voisi rukoilla, jos minulla olisi joku hätä. Ja jos kuolisin, en pääsisi taivaaseen.” Tästä avautui pitkä keskustelu. Vakuutin, että Jumala on ikuinen ja kuolematon. Keskustelun päätteeksi tyttäreni oli huojentunut: jos kerran Jumala ei voi kuolla, sittenhän meillä ei ole mitään pelättävää.

Lapsen vastaus meni syvemmälle kuin omani. Jos meillä on rakastava Jumala, jos meillä on syntiemme sovitukseksi kuollut ja ylösnoussut, elävä Vapahtaja, voimme turvautua häneen pelkojen, ahdistusten, sairauksien, arjen paineiden ja jopa kuoleman uhatessa. Psalmissa (68:21) sanotaan: ”Meillä on Jumala, Jumala joka auttaa ja Herra, Herra, joka kuolemasta vapahtaa.”

Ärade kyrkomötesdelegater!

Jag önskar er Guds välsignelse och vishet i de viktiga besluten under den här mötesveckan!
Hyvät kuulijat, näillä ajatuksilla haluan esittää Valtioneuvoston tervehdyksen kirkolliskokoukselle ja toivottaa teille jokaiselle Jumalan siunausta ja viisautta tehtäviinne!

Pedofiilirikokset viimein tuomiolle

Lapsiin kohdistunutta seksuaalirikollisuutta vastaan tarvitaan ponnisteluja. Lapset saattavat joutua alttiiksi tälle rikollisuudelle niin kodin piirissä kuin muissa sosiaalisissa tilanteissa. Julkisuudessa on viime päivinä käyty keskustelua myös luterilaisen kirkon sekä sen suurimman herätysliikkeen piirissä tapahtuneista hyväksikäytöistä. Tarvittaisiin myös lisää tutkimustietoa ilmiön yleisyydestä erilaisissa lasten elämänpiiriä koskettavissa tilanteissa. Seksuaalinen hyväksikäyttö, etenkin luottamus- ja riippuvuussuhteessa, on lapselle erittäin vahingoittavaa.
On mahdollista, että lukuisiin pedofiilirikoksiin syyllistyneet eivät koskaan joudu vastaamaan teoistaan oikeudessa. Syyteoikeus lasten hyväksikäytöissä vanhentuu aikaisintaan, kun uhri täyttää 28 vuotta. Tämä ei ole riittävä aikajänne siksi, että seksuaalisen hyväksikäytön uhri saattaa sulkea kokemansa väkivallan jopa vuosikymmeniksi mielestään. Jos lapsi ei kerro asiasta kenellekään, hän ei ehkä edes ymmärrä olevansa rikoksen uhri. Uhrin kokema syyllisyys ja häpeä tapahtumasta tai siihen liittyvä kiristäminen saattavat myös vaikeuttaa asian esiin ottamista.
Olen kansanedustajana jättänyt lukuisia aloitteita koskien lasten hyväksikäytöstä annettavia rangaistuksia sekä tekojen vanhentumisaikoja. Eduskuntaryhmämme vaati viimeksi elokuisessa kesäkokouksessaan vanhentumisaikojen poistamista
Vuosikymmeniä sitten tapahtuneiden rikosten selvittäminen on vaikeaa ja vaatii vahvaa näyttöä. On kuitenkin tilanteita, joissa henkilö saattaa jopa tunnustaa useita rikoksia, mutta rikosten vanhentumisen johdosta häntä ei voida tuomita. Pedofiilirikoksille on järkyttävän tyypillistä, että hyväksikäytön uhri tuntee syyllisyyttä tapahtuneesta. Uhrin toipumisen kannalta on tärkeää, että tapahtunut teko määritellään, tekijä tuomitaan ja uhri vapautetaan syyllisyydestä.

Julkaistu kolumnina Kd-lehdessä 31.10.2013.

Kilpailuttaminen voi johtaa halpahintaisuuteen

Viime viikolla julkaistiin Ei kilpailutukselle –kansalaisaloite, joka vaatii kaikkien kehitysvammaisten palvelujen jättämistä kilpailutusmenettelyn ulkopuolelle. Kehitysvammaisten oman aloitteen viesti on tärkeä: ”Kilpailuttamisessa raha ratkaisee, kehitysvammaisten sekä meidän omaistemme ja ystäviemme ääntä ei kuulla.”
Viime hallituskauden loppupuolella Kehitysvammaisten Tukiliiton saamat ilmoitukset kehitysvammaisten huonosta kohtelusta lähes kaksinkertaistuivat. Huonon palautteen yhtenä syynä oli toimintojen kilpailuttaminen. Kehitysvammaliitto on ollut huolissaan siitä, että kilpailutuksella alas saadut hinnat ja samassa yhteydessä minimiin poljettu laatu voivat heikentää kehitysvammaisten ihmisoikeuksia.
YK:n vammaisten ihmisten oikeuksia koskevan yleissopimuksen mukaan vammaisilla ihmisillä on oikeus valita asuinpaikkansa ja asuinkumppaninsa, ja heillä tulee olla riittävästi palveluja, jotka tukevat osallistumista oman lähiyhteisön toimintaan. Perustuslaki edellyttää, että asuminen ja palvelut järjestetään siten, että ne edistävät kehitysvammaisten henkilöiden yhdenvertaisuutta ja osallisuutta yhteiskunnassa.
Hyvä periaate on, että palvelut järjestetään vammaiselle henkilölle riittävän yksilöllisesti ottaen huomioon hänen elämäntilanteensa. Kilpailuttamisessa ei saa unohtaa palvelujen käyttäjiä.
Toivon, että kansalaisaloite johtaa laajaan julkiseen keskusteluun hankintalain soveltamisesta, palveluiden laadusta ja kehitysvammaisten oikeuksista. Tähän on syytä myös siksi, että EU:ssa loppuvaiheen valmistelussa oleva hankintadirektiivi tulee antamaan hankintamenettelyn valinnassa nykyistä paremmat mahdollisuudet vammaisten henkilöiden palveluiden irrottamiseen hankintalain kilpailuttamissäännöistä kansallista hankintalakia säädettäessä.
Päivi Räsänen

Julkaistu kolumnina Kd-lehdessä 24.10.2013.

Hallittua ja humaania turvapaikkapolitiikkaa

Suomi ottaa ensi vuonna 500 pakolaista, jotka etsivät turvaa Syyrian sodan ja kasvavien pakolaisleirien ahdingosta. Haluamme olla osaltamme helpottamassa ennätyksellisiin mittasuhteisiin kasvanutta inhimillistä kärsimystä. Samaan aikaan poliisilta saadun tiedon mukaan Suomessa on jo 700 henkilöä, jotka ovat saaneet maastapoistamispäätöksen, mutta heitä ei ole onnistuttu palauttamaan. Irak, Afganistan ja Somalia ovat maita, jotka ottavat vain vapaaehtoisesti sinne palaavia henkilöitä.

Tilanteen taustalla on Korkeimman hallinto-oikeuden keväällä antama päätös, jonka mukaan henkilö, joka on saanut maastapoistamispäätöksen ja jonka osalta maahanmuuttoviranomainen katsoo turvallisen paluu kotimaahan olevan mahdollista, voi pelkästään odottamalla vakiinnuttaa oleskelunsa Suomessa. Useissa EU:n jäsenvaltioissa tällaista väliaikaista oleskelua ei ole millään perusteella mahdollista muuttaa pysyväksi. On mahdollista, että tästä muodostuu vetovoimatekijä Suomeen kohdistuville perusteettomille turvapaikkahakemuksille ja pitkällä aikavälillä maahanmuuton hallittavuus vaarantuu.

Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen jälkeen sisäministeriössä käynnistettiin lakihanke ongelman korjaamiseksi. Lisäksi aiomme vakiinnuttaa vapaaehtoisen paluun järjestelmän, jonka puitteissa suojelua saaneille henkilöille voitaisiin maksaa paluuavustusta. Neuvottelemme myös takaisinottosopimuksista, esimerkiksi Afganistanin kanssa palautusten helpottamiseksi.

Emme voi sulkea silmiämme ihmisoikeusrikkomuksilta tai maailman kriisipesäkkeissä koetulta inhimilliseltä hädältä. Maahanmuuttopolitiikan hallittavuus ja humaanius eivät poissulje toisiaan.

Päivi Räsänen
sisäministeri (kd)

 

julkaistu kolumnina Kd-lehdessä 17.10.2013.

Kaikki yhteisöllisyys ei rakenna

Suomessa tapahtuu vuosittain alle sata väkivaltarikosta, jotka voidaan liittää väkivaltaiseen ekstremismiin. Määrä on pieni suhteessa rikosten kokonaismäärään, mutta teoilla ja niiden uhkalla voi olla suuri vaikutus koettuun arjen turvallisuuteen.

Väkivaltaisella ekstremismillä tarkoitetaan ääriliikehdintää, jossa väkivaltaa perustellaan aatteella tai ideologialla. Tekojen kohteet edustavat usein ryhmää tai aatesuuntaa, jota vastaan halutaan hyökätä. Terrorismi on ilmiön äärimmäinen muoto. Sen uhka on Suomessa edelleen vähäinen, mutta meillä tehdään säännöllisesti rikoksia, joiden taustalla on väkivaltaan yllyttävä ääriajattelu. Yhteyksiä terrorismiin muualla joudutaan myös selvittämään uudella tavalla, esimerkkinä Kenian kauppakeskusisku.

Ääriliikehdinnäksi tulkittavaa toimintaa on äärioikeiston ja -vasemmiston sekä islamistien ja yksittäisten toimijoiden piirissä. Valtavirrasta poikkeava ajattelu ei ole sinänsä laitonta, kunhan se ei tukeudu laittomaan toimintaan, riko lakia tai loukkaa muiden perusoikeuksia.

Tuoreen tilannekatsauksen mukaan väkivaltaisen ekstremismin määrä on edelleen vähäinen. Huolestuttava uudempi ilmiö on joidenkin musliminuorten osallistuminen aseellisiin konflikteihin islamilaisissa maissa, kuten Syyrian sisällissotaan.
Väkivaltainen islamismi on ekstremismin muoto, joka voisi kohdistaa uhkaa valtion rakenteita kohtaan. Muista ääriliikkeistä poiketen sillä on kansainväliset toimintatavat ja tavoitteet, ja yhteiskuntaan pyritään vaikuttamaan terrorismilla. Äärioikeistolaisten ryhmien toiminta on Suomessa luonteeltaan paikallista. Äärivasemmistolaiset väkivaltaa käyttävät antifasistiset ryhmät voivat pyrkiä yhteenottoihin viranomaisten ja muiden ääriliikkeiden kanssa. Tammi-heinäkuussa 2013 poliisin tietoon tuli noin kolmekymmentä rikosta, joiden voidaan epäillä liittyvän väkivaltaiseen ekstremismiin. Selkeä enemmistö tapauksista on äärioikeistolaisten skinheadien yksin tai yhdessä tekemiä spontaaneja väkivallantekoja. Ilmeinen rasistinen motiivi on noin kolmasosassa skinheadien väkivaltarikoksista. Tarkastelussa ei ole tullut ilmi rikoksia, jotka tekijä perustelee uskonnollisilla syillä.

Suurimmassa osassa rikoksista tekijä on kantaväestöä ja teko kohdistuu kantaväestöön. Ekstremistinen väkivalta on usein virheellisesti yhdistetty lisääntyneeseen maahanmuuttoon ja yhtenäiskulttuurin murtumiseen.
Ääriryhmiin liittyvät ovat usein nuoria miehiä. Turvaa ja aikuisen läsnäoloa kaipaava nuori voi löytää ryhmästä kaipaamansa yhteisön. Jäsenyys tuo arvovaltaa muiden silmissä.

Syrjäytymisen ehkäisy, osallisuuden vahvistaminen, koulutus ja pääsy työmarkkinoille ovat keskeisiä keinoja ilmiön ennalta ehkäisyssä. Hyvä koulutusjärjestelmä ja kansalaisjärjestötoiminta, joka tarjoaa mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa, ovat syitä Suomen useita maita parempaan tilanteeseen. Yhteistyö haavoittuvimpien ryhmien kanssa toimivien viranomaisten ja järjestöjen kesken on tärkeää. Koko yhteiskunnan hyvinvointia ja turvallisuutta vahvistavia tekijöitä on syytä edelleen vaalia. Jos liikkeet saavat jalansijaa, on niistä vaikea päästä eroon.

Päivi Räsänen
sisäasiainministeri (kd)

 

Julkaistu Kaupunkisanomissa 4.10.2013.

Kotihoito on investointi tulevaisuuteen

Perheiden valinnanvapaus ja lapsen etu ovat tärkeimmät perustelut alle kolmevuotiaiden lasten oikeudelle kotihoidontukeen. Perheellä tulisi olla oikeus tehdä valintansa lapsen hoidosta keittiön pöydän ääressä – ei valtiovallan määräyksillä.
Osana Suomen talouden kannalta erittäin tärkeää rakenneuudistusratkaisua jouduimme hyväksymään päätöksen kotihoidontuen jakamisesta vanhempien kesken. Budjettiriihen päätöksellä tavoitellaan työvoiman tarjonnan lisäämistä, mutta samalla valitettavasti kavennetaan perheiden valinnanvapautta. On kuitenkin hyvä, että kotihoidon tuki säilyy ennallaan sekä kestoltaan että tasoltaan. Kolmen ikävuoden raja kotihoidontuen saamiselle on perusteltu niin kehityspsykologian kuin infektiotautiriskien näkökulmasta. Kuuden puolueen hallituksessa olemme joutuneet tekemään kipeitä kompromisseja, kuten muutkin puolueet.

Kotihoidontuen paaluttamista vanhempien kesken on perusteltu keinona rakenteelliseksi uudistukseksi naisten työllisyysasteen nostamiseksi.Vuonna 2012 kotihoidontuen saajia oli noin 116 000. Valtaosa tuen saajista oli äitejä. Kotihoidon tuen saajista 15 000:lla nuorin lapsi oli ikävälillä 2-3 vuotta. Siksi esitetty muutos vaikuttaa onneksi vain pieneen osaan kotihoidontuen saajista. Kotihoidontuen leikkauksen työllisyysvaikutukset eivät kuitenkaan ulottuisi 15 000 henkilöön, vaan huomattavasti pienempään määrään, sillä jo nyt noin 6750 tukea saavista äideistä on työmarkkinoilla työllisinä. Hoitorahan tason alentaminen tässä ryhmässä voi siten vaikuttaa vain enimmillään 8250 henkilön hakeutumiseen työmarkkinoille. Kotihoidon tuen saaminen ei edellytä poissaoloa työmarkkinoilta vaan tukea saa, mikäli perheessä on alle 3?vuotias lapsi, joka ei ole kunnallisessa päivähoidossa.

Kotihoidontuen uudistus ei laskelmien mukaan tuota merkittäviä julkistaloudellisia säästöjä. Uudistuksen työllisyysvaikutukset jäävät joihinkin tuhansiin henkilöihin. Uudistus saattaa lisätä kunnallisen päivähoidon kustannuksia enemmän kuin tuen lyhentäminen tuo säästöjä. Tukiajan puolittaminen johtaisi monissa perheissä todennäköisesti siihen, että tukiosuus jätettäisiin käyttämättä, jolloin lapset menevät nykyistä pienempinä päivähoitoon. Kunnallinen päivähoitopaikka maksaa yhteiskunnalle varovaisestikin arvioiden yli kaksi kertaa enemmän kuin kotihoidontuki. Miesten ja naisten tasa-arvoa työelämässä tukisi paljon tehokkaammin vanhemmuuden kustannusten jakaminen tasaisemmin yhteiskunnassa.
Lain muutosta aletaan vasta valmistella, joten voimaantulon voi arvioida olevan aikaisintaan ensi vuoden puolivälissä. Kristillisdemokraatit tulevat vaatimaan lakiin siirtymäaikaa niin, ettei jo kotihoidontuella oleville tule kesken tukikauden muutosta, johon ei ole voinut varautua. Tulemme pitämään kiinni siitä, että omana tukiaikanaan voisi edelleen joustavasti tehdä työtä ja sinä aikana lasta voisi hoitaa toinen vanhempi tai vaikka isovanhempi. Yksinhuoltajien, yrittäjien ja esimerkiksi omia sekä vieraita lapsia hoitavien perhepäivähoitajien asemaa on pohdittava, jotta laki kohtelee lapsia yhdenvertaisesti. Muutoksen lapsivaikutukset tulisikin arvioida. Lasten hyvinvointi ei saa jäädä aikuisten tasa-arvon jalkoihin.

Kotihoidontuen rinnalle hyväksytty joustava hoitoraha paikkaa omalta osaltaan perheiden valinnanvapautta ja helpottaa perheen ja työn yhteensovittamista. Joustava hoitoraha annetaan osa-aikatyötä tekeville alle kolmevuotiaiden lasten vanhemmille. Tuki helpottaa perheen ja työn yhdistämistä paremmin kuin nyt käytössä oleva osittainen hoitoraha. Joustava hoitoraha on enimmillään 240 euroa kuukaudessa, kun nykyinen osittainen hoitoraha 96 euroa kuukaudessa. Tämä merkitsee perheille sekä suurempaa valinnanvapautta lapsen hoitopaikasta että matalampaa kynnystä työhön paluuseen vanhempainvapaalta. Uusi tuki tulee voimaan ensi vuoden alusta.

On selvää, että rakenteellisia uudistuksia tarvitaan kestävyysvajeen ratkaisemiseksi. Jaan huolen työurien kestosta, mutta työurien pidentäminen ei saa kohtuuttomasti kaventaa perheiden valinnanvapautta. Työn ja perheen yhteensovittamista tulee edistää esimerkiksi osa-aikaisen työnteon mahdollisuuksia lisäämällä ja osa-aikaisia perhevapaamahdollisuuksia kehittämällä. Pienten lasten kotihoito on investointi tulevaisuuteen, myös maamme kilpailukyvyn kannalta.

Päivi Räsänen

sisäasiainministeri (kd)

 

Kolumni on julkaistu Hämeen Sanomissa.

KD lähellä keskivertoäänestäjää

”Ne ovat konservatiivisempia kuin SDP:n kannattajien painotukset ja vihertävämpiä kuin keskustan äänestäjien kannat. Niissä on enemmän suvaitsevaisuutta kuin perussuomalaisten kannoissa. Näin ollen puolueella näyttäisi olevan oma profiilinsa ja paikkansa…” Näin todetaan Elinkeinoelämän valtuuskunnan (EVA) julkaisemassa laajassa eduskuntapuolueiden asemoitumista suhteessa suomalaisiin äänestäjiin selvittäneessä tutkimuksessa kristillisdemokraatteja äänestävien arvoista. Tutkimuksessa todettiin, että kahdeksan eduskuntapuolueen joukossa oli meidän puolueemme niiden kolmen puolueen joukossa, jotka olivat selvästi lähimpänä tilastollista keskivertoäänestäjää.

Sijoittuminen poliittiseen keskustaan laajan kyselytutkimukseen perustuen ei ole yllätys. Kristillisdemokraattisen politiikkaan kuuluu parhaiden ratkaisujen hakeminen ideologisista raja-aidoista välittämättä. Kuvaavaa asemoitumisestamme on se, että kannattajiemme etäisyys arvoilla mitattuna on lähes yhtä suuri sekä Kokoomuksen kannattajiin, että Vasemmistoliiton kannattajiin. Meitä eivät sido intressiryhmien vaatimukset eivätkä vuosikymmeniä sitten lukkoon lyödyt mielipiteet. Poliittinen keskusta on erinomainen paikka lähteä tavoittelemaan puolueen kasvua ja menestystä tulevissa vaaleissa, ensin eurovaaleissa ja sitten eduskuntavaaleissa.

Ilman taistelua ja uskoa omaan tekemiseen ei menestystä seuraavissa vaaleissa kuitenkaan tule. Emme voi sulkea silmiä edelliseltä kannatusmittaukselta, mutta emme voi myöskään jäädä kannatusmittauksen verukkeella paikalleen makaamaan. Yhteinen tehtävämme on kääntää kannatus jälleen uuteen nousuun. Yhteen hiileen puhaltamalla, yhteinen tavoite kirkkaana mielessä on aikaisemminkin saatu hyviä tuloksia aikaan. Kahdeksan kuukauden päästä lähetämme oman meppimme jatkokaudelle Brysseliin.

Päivi Räsänen

 

julkaistu kolumnina Kd-lehdessä 3.10.2013.

Ulkomaalaisten säilöönoton vaihtoehtoja ja tiloja kehitetään

Joutsenon vastaanottokeskuksen yhteyteen rakennetaan uusi 30-paikkainen säilöönottoyksikkö. Kyseessä on tärkeä muutos, sillä Suomessa säilötilojen kapasiteetti on ollut pitkään alimitoitettu. Säilöön otettuja ulkomaalaisia on jouduttu pitämään yhä useammin poliisin tiloissa, minkä pitäisi olla poikkeusmenettely.
Säilöönotto liittyy muun muassa tilanteeseen ennen ulkomaalaisen maasta poistamista. Säilöönoton vaihtoehtona henkilöille voidaan määrätä esimerkiksi ilmoittautumisvelvollisuus viranomaiselle, matkustusasiakirjojen luovuttaminen, velvollisuus ilmoittaa paikka, josta on tavoitettavissa tai rahallisen vakuuden antaminen.
Sisäministeriössä on parhaillaan käynnissä hanke, joka keskittyy säilöönoton vaihtoehtojen kehittämiseen ja muun säilöönottoa koskevan lainsäädännön tarkistamiseen. Säilöönoton vaihtoehtojen kehittämisessä pyritään huomioimaan erityisesti lapset ja muut haavoittuvassa asemassa olevat ryhmät, kuten raskaana olevat naiset, vammaiset henkilöt ja kidutuksen uhrit. Yksintulleiden alaikäisten turvapaikanhakijoiden säilöönotto tullaan hallitusohjelman mukaisesti kieltämään laissa.

Uudessa säilöönottoyksikössä huomioidaan perheiden tarpeita

Hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti säilökapasiteetin laajentamiseen on ensi vuoden talousarvioissa budjetoitu lisämäärärahaa. Lisämäärärahan avulla Joutsenon vastaanottokeskuksen yhteyteen remontoidaan uusi 30-paikkainen säilöönottoyksikkö, joka tulee sijoittumaan Lappeenrannan Konnunsuolle.
Yksikön tuleva sijainti vastaanottokeskuksen yhteydessä lakkautetun vankilan tiloissa on toiminnallisesti erinomainen. Tärkeimpien yhteistyökumppaneiden Maahanmuuttoviraston, ulkomaalaispoliisin ja rajavartiolaitoksen toimipisteet sijaitsevat kaikki lähistöllä ja jo ennestään hyvät yhteistyösuhteet tulevat tiivistymään entisestään. Uuden säilöönottoyksikön tilat mahdollistavat erityistarpeiden huomioimisen huomattavasti nykyistä Helsingin säilöönottoyksikköä paremmin.

Perheille ja naisille varataan tiloista erillinen kerros, johon saadaan majoitushuoneiden lisäksi sijoitettua harraste- ja leikkitilaa, oleskeluhuoneita, keittiötilat sekä perheiden käyttöön soveltuvat peseytymis- ja pyykkihuoltotilat. Miesten osastot sijoitetaan rakennuksen 2. ja 3. kerrokseen. Myös miesten osastolle saadaan sijoitettua kaikki tarvittavat oleskelu-, ruokailu-, peseytymis- ja pyykkihuoltotilat sekä kuntosali.
Tilat kunnostetaan kauttaaltaan viihtyisiksi ja vanhan rakennuksen talotekniikka uusitaan lähes kokonaisuudessaan, jotta taataan toimintavarmuus pitkälle tulevaisuuteen. Hanke on tärkeä paitsi maahanmuuttohallinnolle ja erityisesti Joutsenon vastaanottokeskukselle, myös Konnunsuon kylälle ja historialliselle vankilamiljöölle. Näin saadaan pelastettua yksi historiallisesti arvokas rakennus ränsistymiseltä aktiiviseen käyttöön ja samalla kirjoitetaan jälleen uusi luku Konnunsuon pitkään ja kunniakkaaseen historiaan.

Vaihtoehtoja punnitaan käytännön lähtökohdista

Sisäministeriön hankkeessa on selvitelty viranomaisten arvioita nykykäytännöistä ja on todettava, että säilöönoton kehittämisessä ollaan haastavien kysymysten äärellä. Säilöönoton ja vaihtoehtoisten toimintatapojen väli koetaan liian suureksi: säilöönotto on turhan rajoittavaa, varsinkin jos henkilö joudutaan sijoittamaan poliisin säilöönottotiloihin, mutta vaihtoehtoiset turvaamistoimet voivat puolestaan olla tehottomia.
Tarkoitus on kehittää lainsäädännössä jo olevia vaihtoehtoisia turvaamistoimia entistä toimivammiksi. Esimerkiksi laajentamalla mahdollisuutta ilmoittautua poliisin ja rajatarkastusviranomaisen toimipisteiden lisäksi vastaanottokeskuksissa pyritään lisäämään ilmoittautumisvelvollisuuden käytettävyyttä. Pitkien välimatkojen vuoksi on kohtuutonta velvoittaa asiakas ilmoittautumaan poliisiasemalle.

Kehittämistyössä kuullaan sidosryhmiä

Säilöönotto vaatii monenlaisia resursseja – niin matkoihin, tiloihin kuin työaikaan liittyen – sekä toimintatapojen suunnittelua eri-ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia ihmisiä huomioiden.
Hallitusohjelman tavoitteen toteuttaminen säilöönoton vaihtoehtojen kehittämiseksi edellyttää vaativaa työskentelyä ja tulemme kuulemaan siinä monia eri tahoja. Ensi keväällä käynnistyvä uuden säilöönottoyksikön rakennustyö on joka tapauksessa tärkeä askel säilöönottopolitiikan kokonaisuuden kehittämisessä.

Selviämisasema vai poliisin putka?

Poliisi teki vuonna 2012 noin 72 000 päihdeperusteista kiinniottoa. Määrä on viime vuosina vähentynyt, mutta se on yhä suuri ottaen huomioon, että tehtävä ei lain mukaan varsinaisesti kuulu poliisille. Jo 40 vuoden ajan laki on määrännyt ei-väkivaltaisista päihtyneistä huolehtimisen kunnille.

Putkan kanta-asiakkaiden terveydentila vaatisi usein terveydenhuollon ammattilaisen arviointia tai sosiaalityöntekijän apua. Säilöön otetut ovat tyypillisesti keski-ikäisiä, päihdeongelmaisia asunnottomia miehiä, jotka ovat jollain tavoin syrjäytyneitä yhteiskunnasta. Jopa 65 % heistä kärsii jostakin kroonisesta sairaudesta. Kiinniottoja voi olla samalla henkilöllä satoja kertoja vuodessa.

Päihtymyksen vuoksi säilöön otettuja kuolee säilöönoton aikana vuosittain noin kymmenen henkilöä. Selkeä tilastohuippu näissä niin sanotuissa putkakuolemissa oli vuonna 2003, jolloin määrä nousi alkoholiveroalen vuoksi 24:ään. Putkakuolemien pääsyinä olivat alkoholimyrkytys, sairauskohtaukset ja aivovammat. Poliiseja on koulutettu muun muassa seuraamaan putkaan otettujen tajunnan tilaa, mutta arviointivirheitä tapahtuu. Alkoholin ja lääkkeiden yleistynyt sekakäyttö vaikeuttaa asiakkaan tilanteen arviointia.

Poliisilaitokset ovat joillakin paikkakunnilla sopineet yhteistyöstä terveydenhuollon ja sosiaalitoimen kanssa. Sairaanhoitajia ja tai sosiaalityöntekijöitä on sijoitettu viikonloppuisin putkalle, jotta päihteidenkäyttäjiä voidaan ohjata oikean avun piiriin. Joissakin kunnissa on kunnan ylläpitämä selviämisasema, jonka toiminnasta vastaavat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset. Nämä ovat kuitenkin harvinaisia esimerkkejä. Suurimmassa osassa maata poliisi on jäänyt päihtyneiden säilöönoton kanssa yksin.

Onko putkan kova penkki oikea apu päihdeongelmaiselle? Mielestäni ei. On tärkeää vahvistaa sosiaali- ja terveysviranomaisten roolia päihtyneiden säilöönotossa. Näin myös putkakuolemia voidaan vähentää.

 

julkaistu kolumnina Kd-lehdessä 19.9.2013.

Suomi voisi ottaa vastaan useita satoja syyrialaispakolaisia

Syyrian konflikti on jatkunut jo lähes kaksi ja puoli vuotta ja vaatinut noin 100 000 kuolonuhria. Kriisin keskellä miljoonat ihmiset ovat myös joutuneet lähtemään kodeistaan. YK:n pakolaisvaltuutetun toimiston UNCHR:n mukaan Syyriasta paenneita pakolaisia on jo kaksi miljoonaa. Näiden lisäksi maan sisäisiä pakolaisia on arviolta yli neljä miljoonaa. Sisäministeriössä on huolestuneena seurattu tilanteen heikkenemistä ja samalla on käyty jatkuvia keskusteluja UNHCR:n kanssa siitä miten Suomi voisi pakolaistilanteessa auttaa. Pyynnöstäni sisäministeriö käynnisti kesällä varautumistyön sen miettimiseksi miten Suomi voisi Syyrian pakolaistilanteeseen vastata. Olemme sisäministeriön kautta mm. tarjonneet pakolaiskiintiön hätäkiintiön kohdentamista Syyrian pakolaisille sekä valmistelleet ensi vuoden kiintiön merkittävää kohdentamista Syyrian pakolaisille. Näiden toimenpiteiden lisäksi on sisäministeriön johdolla jatkuvasti valmisteltu vaihtoehtoja myös normaalin menettelyn ylittäville toimenpiteille. Tilanteen edelleen kärjistyessä on nyt ilmeistä, että tässä poikkeuksellisessa tilanteessa auttaminen normaalin pakolaiskiintiön puitteissa ei ole riittävää, vaan nyt tarvitaan poikkeuksellisia normaalin 750 henkilön pakolaiskiintiön ylittäviä menettelyjä. Sisäministeriössä valmistellaankin nyt ehdotusta ensi vuoden pakolaiskiintiön väliaikaiselle kasvattamiselle Syyrian tilanteen johdosta. Pidän mahdollisensa, että Suomi voisi jo heti ensi vuoden alussa vastaanottaa useita satoja pakolaisia, jotka ovat joutuneet pakolaiseksi Syyrian kriisin seurauksena. Myös taloudellisesti tiukkana aikana on Suomella oltava mahdollisuus auttaa lähimmäisiä keskellä äärimmäistä inhimillistä kärsimystä. Päätöksen pakolaiskiintiön mahdollisesta kasvattamisesta tekee hallitus yhdessä.