Uutiset

RSS

Virkojen puolueläänityksistä päästävä eroon

Kelan uuden pääjohtajan valinta on pian ajankohtainen. Jorma Huuhtanen on jäämässä eläkkeelle syyskuun lopulla. Virkaa pidetään Keskustalle kuuluvana ja vahvimpana nimenä on esiin nostettu ministeri Liisa Hyssälä. Jos Hyssälä hakee virkaa, hän on monella tavoin ansioitunut ja pätevä tähän tehtävään, niin koulutuksensa kuin työkokemuksensa perusteella.

Toivon kuitenkin, että virkojen puolueläänityksistä päästäisiin eroon. Suurimmat ja hallitusvallassa istuvat puolueet ovat tottuneet jakamaan keskenään tärkeimpiä virkoja. Poliittisten virkaläänitysten perustelut ovat heikkoja. Niitä puolustellaan usein virassa tarvittavalla yhteiskuntakokemuksella ja toisaalta kansalaisten vaaleissa ilmaiseman poliittisen tahdon toteutumisella. Demokratian tulee toteutua vaaleilla valittujen luottamushenkilöiden toimesta, ei virkakoneiston kautta. Poliittinen kokemus on toki yhteiskuntasuhteiden hoitamisen kannalta monessa virassa eduksi, mutta virkoja ei ole mitään mieltä läänittää tietyille puolueille. Kun Kelan johtoa valitaan, poliittiseksi meriitiksi tulee yhtä lailla laskea ansiokas toiminta missä tahansa puolueessa. Politiikan ja yhteiskuntasuhteiden tunteminen kertyy kansanedustajille kaikissa puolueissa. Sama pätee kunnallisten virkojen täyttämiseen, joita maan tavan mukaan läänitetään kunnan valtapuolueille. Virkaan tulee valita pätevin – on hän sitoutumaton tai onpa hänellä jonkun puolueen jäsenkirja.

Jos sosiaali- ja terveysministeri Hyssälä on Kelan pääjohtajaksi ehdolla, hän ei edes tarvitse tuekseen virkaläänitystä Keskustalle – ansiot painavaan ehdokkuuteen riittävät muutenkin. Mutta muitakin päteviä hakijoita voi ilmaantua.

 

Julkaistu KD-lehdessä.

Ryhmäpuheenvuoro hallituksen politiikasta

Ryhmäpuheenvuoro istunnossa, jossa esitellään Pääministerin ilmoitus hallituksen politiikasta vuonna 2010 ja keskeisimmistä eduskunnalle annettavista esityksistä

 

Arvoisa puhemies!

Valtiopäivien avajaisistunnossa tasavallan presidentti ja eduskunnan puhemies peräänkuuluttivat kansallista yksimielisyyttä, sopimisen kulttuuria ja yhteisvastuun henkeä, johon tekin herra pääministeri puheessanne viittasitte. Maan talous on vaikeassa tilanteessa, työttömyys pahenee etenkin nuorten osalta ja työmarkkinajärjestöjen tilanne on jännitteinen. On suuri takaisku, ettei Rantalan työryhmässä päästy odotettuihin tuloksiin, joilla olisi pystytty löytämään pitävät keinot työurien pidentämiseksi. Tällaisessa tilanteessa kaikkien osapuolten tulee pyrkiä lieventämään tarpeettomia jännitteitä, rakentamaan sopua ja yhteishenkeä. Tätä asennetta tarvitaan myös eduskunnassa.

Nyt tarvitaan linjauksia, jotka ulottuvat yli vaalikausien. Niin valtion menoja kuin verotuloja tulee voida rohkeasti arvioida. Jos kotitaloudessa tulot vähenevät, menoja leikataan vähemmän tarpeellisesta päästä ja mietitään, mistä voitaisiin saada tuloja lisää. Samalla periaatteella tulee suhtautua myös valtion ja kuntien talouteen. Siksi vetoan teihin herra pääministeri, että kokoaisitte eduskuntapuolueiden johtajat neuvotteluun, jossa voitaisiin sopia suurista yhteisistä linjauksista, joiden avulla voidaan talous tasapainottaa ja turvata hyvinvointi myös tuleville sukupolville.

Näiden valtiopäivien suuri poliittinen kysymys on se, vaihtuuko maahan pääministeri kesällä ja muuttuuko samalla hallitusohjelma. Istuvan hallituksen ohjelma on monella tavoin vanhentunut. Tähän viittasi myös eduskunnan puhemies Niinistö lauantaina Ylen ykkösaamun haastattelussa. Hän ilmaisi toiveen, että edessä olevia ongelmia voitaisiin ryhtyä ratkomaan jo ennen vuoden 2011 eduskuntavaaleja. Pidättekö, herra pääministeri mahdollisena ja tarpeellisena hallitusohjelman päivittämistä kesällä vastaamaan paremmin tämän hetken talousnäkymiä?

Nuorisotyöttömyyttä tulee ryhtyä torjumaan nopeasti ja tehokkaasti, sillä pitkittyvä työttömyys helposti syrjäyttää nuoren jopa pysyvästi työelämästä. Te herra pääministeri ehdotitte toimia, joilla kannustettaisiin nuoria hakemaan työtä. Suurin ongelma ei ole kuitenkaan tällä hetkellä nuorten työhaluttomuus vaan se, että työpaikkoja ei yksinkertaisesti löydy sellaisillekaan nuorille, jotka ovat valmistuneet ammattiin ja hakevat aktiivisesti työtä.

Hallituksen tuleekin kannustaa työantajia palkkaamaan nuoria työnhakijoita. Kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä ehdottaa säädettäväksi määräaikaista lakia, jonka puitteissa ensimmäisen henkilön työllistävä yritys saisi palkata yhden alle 25-vuotiaan vuodeksi ilman sosiaaliturvamaksuvelvoitetta.

Elinkeinoelämän edellytysten vahvistaminen on nyt Suomen kohtalonkysymys. Kylmässä pohjoisessa maassa on erityisen tärkeää että saamme investointikohteita pohtivalle teollisuudelle myönteisen viestin siitä, että teollisuuden energiatarpeet turvataan tulevaisuudessa kohtuuhintaan. Valtiovallan tulee vahvistaa teollisuuden menestymisen edellytyksiä ja varmistaa siten Suomen elpymisen kannalta elintärkeitä vientituloja. Teollisuuden energiaveron tulee olla sellaisella tasolla, että Suomi pysyy mukana kilpailussa yritysten sijoittumisesta.

Viennin romahduksen syvyyttä selittää osin se, että Suomen vienti on rakentunut kapealle pohjalle. Vientiteollisuuden vahvistamiseksi tarvitaan uutta suuntaa vihreän teknologian sekä palvelujen saralta. Suomi on vuosia niittänyt mainetta terveys- ja koulupalvelujen laadulla sekä toisaalta tietoteknologian edelläkävijänä. Nämä tulisi nyt osata yhdistää palveluviennin kehittämiseksi.

Samalla on huolehdittava tärkeimmistä tuotannontekijöistä: ihmisistä. Hyvinvointia lisäävistä palveluista ei saa lyhytnäköisesti tinkiä. Mielenterveys- ja päihdeongelmat syövät enenevästi suomalaisten työkykyä samaan aikaan, kun työikäisen väestön pitäisi olla yhä työkykyisempää. Terveys- ja sosiaalitoimesta voidaan saada pitkällä tähtäimellä kustannussäästöjä vahvistamalla nyt ennaltaehkäiseviä ja varhaisen puuttumisen palveluja. Myös vanhustenhoidon laadun parantamista koskeva hyvinvointilupaus on lunastettava. Lähes pysähdyksissä olevaan paras-hankkeeseen on pantava lisää vauhtia kuntapalvelujen turvaamiseksi kaikkialla maassa.

Opettaja ei ole poliisi

Helsingin Sanomat uutisoi tapauksesta, jossa vantaalaisen koulun oppilas löi luokkatoveriaan jääkiekkomailalla kasvoihin. Koulun rehtori kertoi olevan yleinen tapa, että nyrkkitappelut selvitetään koulun sisällä ja vasta vakavammat teot tuodaan poliisin tietoon.

Alle 15-vuotiasta ei voi saattaa rikosoikeudelliseen vastuuseen. Heihin ei sovelleta rikosoikeudellisia vaan lastensuojelullisia toimia ja vahingonkorvausvastuuta. Lastensuojelulliset toimet koskevat myös vastuuikärajan saavuttaneita aina 18 ikävuoteen saakka.

Esitutkintamääräykset antavat tarvittaessa myös mahdollisuuden alle 15-vuotiaiden tekemien rikosten selvittelyyn. Myös sovittelu on laajassa käytössä nuorten tekemissä rikoksissa. Kaikkien lastensuojelulain toimien kriteerinä on lapsen etu. Myös rikoksiin puuttuminen perustuu rikoslain osalta siihen, että lapsi vaarantaa oman tulevaisuutensa.

Mihin koulujen omavaltainen mahdollisten pahoinpitelyrikosten selvittely perustuu? Opettajakunnalla ei välttämättä ole esimerkkitapauksen kaltaisten tilanteiden oikeudenmukaiseen selvittelyyn sen paremmin pätevyyttä, valmiuksia kuin resurssejakaan. Nyrkkitappeluiden taustalle voi kätkeytyä pitkäänkin jatkunutta koulukiusaamista. Yläasteikäisten oikeusturva on koetuksella, jos monin paikoin ylityöllistetyt opettajat ovat päätäntävaltaisia heitä koskevissa mahdollisissa väkivaltatapauksissa. Opettajan tulee saada keskittyä ammattitaitonsa ja koulutuksensa mukaisiin tehtäviin. Alaikäiseen kohdistunut pahoinpitely on vakava asia, jonka selvittelyyn tarvitaan poliisin asiantuntemusta, tapahtuipa teko koulussa tai sen ulkopuolella.

 

Julkaistu KD-lehdessä

Kirjallinen kysymys: Pahoinpitelyrikoksiin puuttuminen kouluissa

Tarkistamaton versio 1.1 KK 4/2010 vp – Päivi Räsänen /kd  

Pahoinpitelyrikoksiin puuttuminen kouluissa

Eduskunnan puhemiehelle

Helsingin Sanomat uutisoi 16. tammikuuta 2010 tapauksesta, jossa vantaalaisen koulun oppilas löi luokkatoveriaan jääkiekkomailalla kasvoihin. Uutisessa oli erityisen huolestuttavaa se, kuinka koulun rehtori kertoo olevan yleinen tapa, että nyrkkitappelut selvitetään koulun sisällä ja vasta vakavammat teot tuodaan poliisin tietoon.

Alle 15-vuotiasta tekijää ei voi saattaa rikosoikeudelliseen vastuuseen. Rangaistavaksi säädetyn teon alle 15-vuotiaana tehneet ovat rikosoikeudellisessa mielessä lapsia. Heihin ei sovelleta rikosoikeudellisia vaan lastensuojelullisia toimia ja vahingonkorvausvastuuta. Rikollisten tekojen toistaminen johtaa lastensuojeluviranomaisten toimenpiteisiin, olkoonkin, ettei näitä toimia ole laissa kytketty rikoslain säännöksiin. Lastensuojelulliset toimet koskevat myös vastuuikärajan saavuttaneita aina 18 ikävuoteen saakka.

Esitutkintamääräykset antavat tarvittaessa myös mahdollisuuden alle 15-vuotiaiden tekemien rikosten selvittelyyn. Myös sovittelu on laajassa käytössä nuorten tekemissä rikoksissa. Kaikkien lastensuojelulain toimien kriteerinä on lapsen etu. Myös rikoksiin puuttuminen perustuu rikoslain osalta siihen, että lapsi vaarantaa oman tulevaisuutensa.

Mihin koulujen omavaltainen mahdollisten pahoinpitelyrikosten selvittely perustuu? Opettajakunnalla ei välttämättä ole esimerkkitapauksen kaltaisten tilanteiden oikeudenmukaiseen selvittelyyn sen paremmin pätevyyttä, valmiuksia kuin resurssejakaan. Nyrkkitappeluiden taustalle voi kätkeytyä pitkäänkin jatkunutta koulukiusaamista. Yläasteikäisten oikeusturva on koetuksella, jos monin paikoin ylityöllistetyt opettajat ovat päätäntävaltaisia heitä koskevissa mahdollisissa väkivaltatapauksissa. Alaikäiseen kohdistunut pahoinpitely on niin tärkeä asia, että siihen pitäisi puuttua myös viranomaisten taholta.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Aikooko hallitus ryhtyä toimenpiteisiin, että kouluissa tapahtuviin mahdollisiin pahoinpitely- ja kiusaamistapauksiin puututaan asianmukaisesti myös viranomaisten taholta?

Helsingissä 2 päivänä helmikuuta 2010

Päivi Räsänen /kd

Nuorten terveys vaarassa

Tampereen yliopiston vuoden 2009 Nuorten terveystapatutkimus on surullista luettavaa. Nuorten humalajuomisen laskusuunta on pysähtynyt ja raittiiden nuorten määrä vähentynyt, kunnon humalaan itsensä vähintään kerran kuukaudessa juovien 18-vuotiaiden osuus on korkein vuosikymmeniin, nuorten akuutit alkoholimyrkytykset ovat lisääntyneet, noin joka neljäs 16–18-vuotias tupakoi päivittäin, 14–16-vuotiailla pojilla päivittäisen tupakoinnin pitkään jatkunut laskukehitys on pysähtynyt ja kääntynyt nousuun … – synkkää selostusta voisi tästä vielä jatkaa.

Tutkijat ovat huolissaan nuorten päihteiden käytön kehityksessä kahden viime vuoden aikana tapahtuneista muutoksista. Tutkijoiden mukaan alaikäisten tupakan, nuuskan ja alkoholin saatavuuden rajoittaminen, alkoholimainonnan merkittävä rajoittaminen, tupakka- ja alkoholiveron korottaminen sekä kotien savuttomuuspolitiikan edistäminen vaatisivat nykyistä tehokkaampia toimia.

Tupakoimattomuus on tärkeimpiä väestön terveyttä edistäviä tekijöitä, ja sen yhteiskunnalle tuomat säästöt ovat merkittäviä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mukaan tärkeimpiä tupakoinnin vähentämiseen vaikuttavia toimia ovat tupakointikiellot ja -rajoitukset julkisissa tiloissa, työpaikoilla ja ravintoloissa.

Varhain aloitettu alkoholinkäyttö liittyy alkoholin ongelmakäyttöön sekä riippuvuusongelmiin aikuisuudessa. Liiallisen alkoholinkäytön on todettu olevan yhteydessä myös esimerkiksi oppimisvaikeuksiin sekä heikentyneeseen kykyyn tehdä päätöksiä aikuisiällä. Nuorten juomiseen on syytä puuttua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa paitsi kansanterveydellisistä syistä, myös ennen kaikkea nuoren oman terveyden ja tulevaisuuden hyväksi.

julkaistu KD-lehdessä

Poliittinen katsaus

Hyvät kuulijat, Kokoomuksen puoluesihteeri Taru Tujunen kertoi ennen joulua olevansa valmis vaaliyhteistyöhön muiden porvaripuolueiden kanssa. Ruotsissa ennen viime eduskuntavaaleja neljä keskustaoikeistolaista puoluetta, mukaan lukien kristillisdemokraatit, sopivat keskenään vaalien jälkeisestä hallitusyhteistyöstä. Ne muodostivat allianssin, joka pystyi esittelemään äänestäjille hallitusohjelman pääkohdat jo ennen vaaleja.

Äänestäjien kuluttajansuoja toteutuisi paremmin, jos jo ennen vaaleja puolueet voisivat ryhmittyä keskenään kilpaileviksi hallituspohjiksi ja laatia tärkeimmät hallitustavoitteet jo etukäteen. Suomalaisäänestäjän on ollut mahdoton tietää, millä tavoin oman puolueen tai ehdokkaan vaalitavoitteet toteutuvat hallitusvastuussa. Vaalien jälkeen muodostettavassa monipuoluehallituksessa puolueet ovat joutuneet tinkimään vaalilupauksistaan yhteistä hallitusohjelmaa muokattaessa. Vaaliallianssissa hallituslinjaukset julkaistaisiin jo ennen vaaleja, jolloin puolueet eivät voisi antaa katteettomia vaalilupauksia.

Vaaliallianssin muodostamista on vaikeuttanut Suomessa se, että kolmella suurella puolueella on tasavahva kannatus. On lähes arpapeliä, mikä puolue saa suurimman edustajamäärän ja siten avainaseman hallitusta muodostettaessa.

Nyt tarvitaan linjauksia, jotka ulottuvat yli vaalikausien, onpa maassa millainen tahansa hallituskokoonpano. Niin valtion menoja kuin verotuloja tulee voida rohkeasti arvioida. Jos kotitaloudessa tulot vähenevät, menoja leikataan vähemmän tarpeellisesta päästä ja mietitään, mistä voitaisiin saada tuloja lisää. Samalla periaatteella tulee suhtautua myös valtion ja kuntien talouteen.

Suomen kansantuote romahti viime vuonna enemmän kuin koskaan modernin taloushistorian aikana. Talouden alamäki ei ollut yhtä jyrkkä edes 1990-luvun lamassa. Viennin arvo laski pahimmillaan yli kolmanneksen vuoden takaisista lukemista. Nousukin näyttää tulevan tänne hitaasti ja kituliaana.

Suomen vienti on rakentunut kapealle pohjalle. Vientiteollisuuden vahvistamiseksi tarvitaan uutta suuntaa vihreän teknologian sekä palvelujen saralta. Suomi on vuosia niittänyt mainetta terveys- ja koulupalvelujen laadulla sekä toisaalta tietoteknologian edelläkävijänä. Nämä tulisi nyt osata yhdistää palveluviennin kehittämiseksi.

Elinkeinoelämän edellytysten vahvistaminen on nyt Suomen kohtalonkysymys. Kylmässä pohjoisessa maassa on erityisen tärkeää että saamme investointikohteita pohtivalle teollisuudelle myönteisen viestin siitä, että teollisuuden energiatarpeet turvataan tulevaisuudessa kohtuuhintaan. Valtiovallan tulee vahvistaa teollisuuden menestymisen edellytyksiä ja varmistaa siten Suomen elpymisen kannalta elintärkeitä vientituloja. Teollisuuden energiaveron tulee olla sellaisella tasolla, että Suomi pysyy mukana kilpailussa yritysten sijoittumisesta.

Metsäteollisuus arvioi, että vuonna 2020 metsäteollisuuden sähköntarve ylittää taantumaa edeltäneen tason ja vuoteen 2030 mennessä sähköntarve kasvaa merkittävästi. Metsäteollisuudella on energiaintensiivistä tuotantoa kymmenillä paikkakunnilla eri puolissa Suomea ja ala käyttää edelleen lähes kolmanneksen Suomen sähköstä. Metsäteollisuudella on myös tärkeä merkitys uusiutuvan energian tuottajana.

Hallituksen tulee tehdä nopeasti selkeät energiaratkaisut, jotta niin metsäteollisuus kuin muu energiaintensiivinen teollisuus voi kehittää tuotantoa Suomessa. Teollisuuden tarpeiden täyttämisen lisäksi tavoitteena tulee olla sähköntuotannon omavaraisuus ja hiilen käytöstä energiantuotannossa luopuminen. Tämä edellyttää tiukkaa energiansäästökampanjaa liikenteessä, kiinteistöjen rakentamisessa ja lämmittämisessä, bioenergian ja tuulivoiman voimakasta lisäämistä sekä ulkomailla tuotetun ydinsähkön korvaamista kotimaisella ratkaisulla. Yhden ydinvoimalaluvan myöntäminen ei siis merkitse sitä, että uusiutuvan energiantuotannon lisäämisestä tai energian säästämisestä voitaisiin yhtään tinkiä.

Nuorisotyöttömyyteen nopeat ja oikeat lääkkeet

Nuorisotyöttömyyttä tulee ryhtyä torjumaan nopeasti ja tehokkaasti, sillä pitkittyvä työttömyys helposti syrjäyttää nuoren jopa pysyvästi työelämästä. Nuorisotyöttömyys on kasvanut rajusti. Joulukuussa alle 25-vuotiaita työttömiä työnhakijoita oli lähes 37 000, mikä on 11 000 enemmän kuin edellisen vuoden joulukuussa. Joulukuun nuorten työttömyysaste oli jo 20,1. prosenttia. Kahdessa vuodessa kasvua on ollut lähes kahdeksan prosenttia.
Sekä pääministeri Vanhanen että valtionvarainministeri Katainen ovat ehdottaneet toimia, joilla kannustettaisiin nuoria hakemaan työtä. Suurin ongelma ei ole kuitenkaan tällä hetkellä nuorten työhaluttomuus vaan se, että työpaikkoja ei yksinkertaisesti löydy sellaisillekaan nuorille, jotka ovat valmistuneet ammattiin ja hakevat aktiivisesti työtä.

Hallituksen tuleekin kannustaa pikemmin työantajia palkkaamaan nuoria työnhakijoita. Ehdotan säädettäväksi määräaikaista lakia nuorten työllistämisen edistämiseksi. Ensimmäisen henkilön työllistävä pienyritys saisi palkata yhden alle 25-vuotiaan vuodeksi maksamalla pelkät palkkakulut ja tilittämällä verottajalle pidättämänsä veron sekä tekemällä ilmoitukset vain verottajalle. Vuoden panostuksella nuori saisi ammattitaidon, pienyritys edullisen työntekijän ja työttömyys vähenisi. Samalla voitaisiin tukea pieniä yrityksiä kasvuun. Tämän lisäksi tulee merkittävästi lisätä oppisopimuskoulutuksen rahoitusta, jotta nekin nuoret, jotka eivät ole pystyneet hankkimaan ammattipätevyyttä, pääsisivät työuralle ja saisivat ammatin.

Terveys- ja sosiaalitoimesta voidaan saada kustannussäästöjä vahvistamalla ennaltaehkäiseviä ja varhaisen puuttumisen palveluja. Näen yhteiskunnassamme tällä hetkellä kolme huolestuttavaa signaalia, joiden tulisi pysäyttää päättäjät: nuorten, etenkin miesten työttömyys ja työelämästä syrjäytyminen lisääntyy vauhdilla, lasten huostaanottojen määrä kasvaa ja alle 30-vuotiaiden eläkeläisten, etenkin naisten, määrä kasvaa voimakkaasti.  Koko maassa lastensuojelun asiakasmäärät ovat kaksinkertaistuneet kymmenen vuoden aikana. Sijoittaminen kodin ulkopuolelle on kallista.  Hoitovuorokausi perhekodissa tai laitoksessa maksaa noin 150-250 € / vrk, ja vaativassa erityishoidossa maksu on jopa kolminkertainen.

Mielenterveys- ja päihdeongelmat syövät enenevästi suomalaisten työkykyä samaan aikaan, kun työikäisen väestön pitäisi olla yhä työkykyisempää. Vuodesta 2000 vuoteen 2007 mielenterveyden häiriöiden takia eläkkeelle jääneiden alle 30-vuotiaiden määrä enemmän kuin kaksinkertaistui.
Lasten ja nuorten mielenterveysongelmia ehkäiseviä palveluja ei ole puheista ja lupauksista huolimatta ryhdytty toivotulla tavalla kehittämään. Jokelan ja Kauhajoen tragedioiden jälkeen kyseltiin, tarvittiinko näin raju tapahtuma, jotta päättäjät heräisivät. Tosiasia on, että paljosta puheesta huolimatta hallitus ei ole vieläkään herännyt.

Kuntien menojen hallitsematon kasvu johtuu pitkälti siitä, että peruspalvelujen muodostama pohja vuotaa. Jos perusterveydenhuolto ei toimi, paine kasaantuu kalliiseen erikoissairaanhoitoon. Jos koulujen ryhmäkoot ovat ylisuuret, tarve kalliimpiin erityispalveluihin kasvaa. Kouluterveydenhuollon puutteet näkyvät lisääntyvinä lastenpsykiatrian kuluina ja päihdehoidon puute vie potilaita sairaaloihin.

Ennaltaehkäisevän kotipalvelun avulla voitaisiin varhaisessa vaiheessa tukea perheitä ja vähentää kalliiden lastensuojelutoimien tarvetta. Mielenterveyspalveluiden hoitotakuu on pikaisesti uudistettava ja siihen tulee sisällyttää oikeus hakea välitöntä apua matalan kynnyksen hoitopaikoista ilman byrokratiaa. Perheitä ja vanhempia tulee myös tukea hoiva- ja kasvatusvastuuseen.

Perhevapaajärjestelmissä on jäänyt täysin huomiotta kasvatuksellisesti vaikea murrosikä. Tässä vaiheessa valvonnan ja läsnäolon tarve kasvaa, mutta vanhemmat ovat tiukasti kiinni omassa työelämässä. Joustojen puute on hankala etenkin yksinhuoltajille. Ehdotan harkittavaksi sitä, että osittaista hoitovapaata ja hoitorahaa voisi saada myös murrosikäisen lapsen vanhempi silloin kun erityistä kasvatuksellista tarvetta ilmenee. Tällä hetkellä tämä mahdollisuus koskee vain alle 3-vuotiaiden lasten sekä koulunsa aloittaneiden ensi- ja toisluokkalaisten vanhempia.

Kuntapalveluihin tarvitaan rahoituksen lisäksi selkeämpää normiohjausta, jonka avulla varmistetaan rahan kohdentuminen tarkoitettuun kohteeseen. Nykyinen informaation jakamiseen sekä erilaisiin kehityshankkeisiin ja suosituksiin perustuva ohjaus ei ole riittävää, sillä se ei ole kuntia sitovaa.

Terveydenhoidon valvontavirasto Valviran tavoitteena on luoda sosiaalialan hoitolaitoksista julkinen rekisteri, josta kuka tahansa pääsisi tarkistamaan, kuinka paljon henkilökuntaa laitoksessa on, miten henkilökunta on koulutettu ja millaista hoitoa laitoksessa on tarjolla. Kunnat tulisi velvoittaa julkistamaan, kuinka ne täyttävät eri palveluista annetut henkilöstön mitoitussuositukset.  Suositukset ovat hyvän palvelun minimin määrittäjiä ja kuntalaisilla on oikeus tietää, kuinka palvelut toteutetaan omassa kunnassa. Kuntien välille voisi näin syntyä kilpailua siitä, missä arvostetaan riittävällä henkilöstön määrällä esimerkiksi vanhustenhoitoa, kouluterveydenhoitoa ja lastensuojelutyötä.

 

Kd:n eduskuntaryhmän talvikokous 29.1.2010, Kouvola

NUORTEN PAHOINVOINTIIN PUUTUTTAVA -mielenterveyspalveluiden hoitotakuu uudistettava

Lasten ja nuorten mielenterveysongelmia ehkäiseviä palveluja ei ole puheista ja lupauksista huolimatta ryhdytty toivotulla tavalla kehittämä. Jokelan ja Kauhajoen tragedioiden jälkeen kyseltiin, tarvittiinko näin raju tapahtuma, jotta päättäjät heräisivät. Tosiasia on, että paljosta puheesta huolimatta hallitus ei ole vieläkään herännyt.

Alaikäisten potilaiden määrä psykiatrisessa sairaalahoidossa on kaksinkertaistunut 10 vuoden sisällä. Suurin lisäys tapahtui nuorten 13-17-vuotiaiden tyttöjen kohdalla, jossa kasvu oli lähes kolminkertainen. Jopa viidennes suomalaisista nuorista voi pahoin. Alle 26-vuotiaiden yleisin kuolinsyy on itsemurha, ja nuorten ja nuorten aikuisten mieliala- ja stressihäiriöistä johtuvat sairauslomat ovat kolminkertaistuneet kymmenessä vuodessa. Nuorista depressiopotilaista hoidossa on vain joka kolmas ja ahdistuneisuushäiriöstä kärsivistä joka neljäs. Lisääntyvä nuorisotyöttömyys uhkaa vahvistaa nuorten syrjäytymiskehitystä.

Ennaltaehkäisevien ja varhaisvaiheen palveluiden puuttuminen johtaa siihen, että sairaudet pahenevat ja vaativat huomattavasti kalliimpia hoitoja. Kouluterveydenhuollon puutteet näkyvät lisääntyvinä lastenpsykiatrian kuluina. Hoitamalla tehokkaasti nuorten ja työikäisten masennusta voitaisiin välttää varhainen eläkkeelle jääminen sekä syrjäytyminen.

Nuorten pahoinvointi ei toki ole ratkaistavissa pelkästään rahan lisäämisellä. Kotien vastuu lasten ja nuorten kasvattamisesta on kytköksissä jokaisen vanhemman arjen valintoihin. Mutta toimivilla lasten ja nuorten hyvinvointipalveluilla kyettäisiin ehkäisemään ja havaitsemaan orastavia ongelmia. Ennaltaehkäisevän kotipalvelun avulla voitaisiin varhaisessa vaiheessa tukea perheitä ja vähentää kalliiden lastensuojelutoimien tarvetta. Mielenterveyspalveluiden hoitotakuu on pikaisesti uudistettava ja siihen tulee sisällyttää oikeus hakea välitöntä apua matalan kynnyksen hoitopaikoista ilman byrokratiaa.

 

Kd-Nuorten valtakunnallisessa tapahtumassa Hämeenlinnassa

Uudesta energiateknologiasta vauhtia vientiin

Sain yhteydenoton kansalaiselta, joka vetosi, että valtion tulisi käynnistää viipymättä elvytystoimet bioenergian saralla. Hän harmitteli sitä, että suuret energiajätit hallitsevat Suomen energiataloutta ja siitä käytävää keskustelua, sillä bioenergiasta olisi mahdollisuus luoda Nokian kaltainen brändi.

Suomessa on paljon hyödyntämätöntä aivokapasiteettia sekä työttömiä teollisuuden ammattilaisia. Kristillisdemokraattien eduskuntaryhmä ehdotti vaihtoehtobudjetissa vahvempaa ja nopeampaa valtion tukea bioenergian hyödyntämiseen tähtäävin uusiin hankkeisiin ja tutkimuslaitoksiin. Tutkimus- ja kehitystyötä energia-alalla tulee lisätä, sillä uusia innovaatioita kaivataan.

Yhteisesti sovitun tavoitteen mukaan Suomen tulee lisätä uusiutuvan energian osuutta 28,5 prosentista 38 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Tavoitteen saavuttaminen on vaikeutunut entisestään metsäteollisuuden tuotantokapasiteetin supistuessa. Metsäteollisuuden vähenevä bioenergian tuotanto sekä uusiutuvan energian käyttövelvoitteiden mukainen lisäys on kyettävä uudessa tilanteessa kattamaan muualla kuin metsäteollisuudessa.

Asetettujen tavoitteiden saavuttaminen edellyttää suuria muutoksia sekä energian tuotannon rakenteisiin että lisääntyviä ja pitkäjänteisiä tutkimus- ja kehityspanostuksia. Käytettävissä oleva aika on varsin lyhyt, mikä vaatii määrätietoisia ja tehokkaita toimia uusiutuvan energian lisäämiseksi ja energiatehokkuutta parantavien teknologioiden edistämiseksi.

Saksassa on laman aikana onnistuttu luomaan satatuhatta uutta työpaikkaa, erityisesti hyödyntämällä uusiutuvia energialähteitä. Suomessa työllistävä vaikutus uusiutuvien energialähteiden hyödyntämisessä voisi merkitä tuhansia uusia työpaikkoja.

Turvapaikanhakijoiden taloudellista tukea järkevöitettävä

Kannatan lainmuutosta, jolla Euroopan unionin kansalaisen etuuksia turvapaikanhakijana supistetaan. Muutoksen jälkeen turvapaikanhakijalla ei olisi enää oikeutta majoittua vastaanottokeskuksessa ja saada turvapaikanhakijalle maksettavaa toimeentulotukea sen jälkeen, kun hän on saanut tiedoksi Maahanmuuttoviraston kielteisen päätöksen. Nyt nämä edut ovat siihen asti, kunnes hakija on saanut oleskeluluvan tai poistuneet maasta.

Tiukennukset ovat seurausta EU:n harkitsemattomasta jäsenyyspäätöksestä. Turvapaikkaa hakevien Romanian ja Bulgarian romanien määrä osoittaa, että maita olisi pitänyt pitää pidempään hakijamaina ja vaatia niiltä ensin vähemmistöjen tilanteen parantamista. On helpompaa vaikuttaa hakijamaahan kuin jo EU-jäsenenä olevaan maahan sen ihmisoikeuspolitiikassa ja vähemmistöjen kohtelussa.

Lainmuutoksen vaikutuksia on seurattava tarkoin, jotta tiukennuksilla ei vaaranneta turvapaikanhakijoiden ihmisoikeuksien toteutumista. Vaikka jäsenvaltioita pidetään turvapaikkaan liittyvissä oikeudellisissa ja käytännöllisissä seikoissa toisiinsa nähden turvallisina alkuperämaina, on jokaisen hakijan tilannetta tarkasteltava yksilöllisesti.

Euroopan unionissa tulisi painostaa Bulgariaa ja Romaniaa romanien aseman korjaamiseksi kotimaassaan. Tämä on tärkeä ihmisoikeuskysymys näiden henkilöiden kannalta, mutta tämä on tärkeä kysymys myös yhteiskuntarauhan kannalta muissa EU-maissa, myös Suomessa.

Suomen tulee kantaa yhteisvastuullisesti oma osuutensa pakolaisten vastaanottamisesta, mutta meidän tulisi käyttää nykyistä suurempaa harkintaa ja valita pakolaisryhmiä, joilla on mahdollisuus kulttuurisesti ja myös esimerkiksi uskonnollisesti helpommin integroitua suomalaiseen yhteiskuntaan.

Terveydenhuollon ammattipätevyyden tarkastamista valvottava

Valelääkärijupakka ja hoitajasurmat ovat murtaneet kuvaa luotettavasta ja turvallisesta terveydenhuollosta. Näitä tapauksia ei pidä leimata yksittäistapauksiksi, joiden toistuminen ei enää olisi mahdollista, vaikka edelleen terveydenhuoltomme on korkeatasoista ja luotettavaa. Tapaukset ovat tuoneet päivänvaloon sen, että ohjaus, tiedottaminen ja valvonta eivät ole tällä hetkellä riittävällä tasolla. Vastuun tästä kantaa sosiaali- ja terveysministeriö ja maan hallitus.

Valelääkärijupakka osoittaa, että sosiaali- ja terveysministeriö on epäonnistunut informaatio-ohjauksessa. Tieto terveydenhuollon ammattihenkilöstön pätevyyden valvonnan järjestämisestä on mennyt heikosti perille työvoimaa rekrytoiville työnantajille.

Valelääkärin palkanneen yksityisiä terveyspalveluita tuottavan Carema Oy:n vastaava lääkäri kertoi, että hänellä ei ollut tietoa Valviran opiskelijarekisteristä. Valelääkäri oli jo paljastunut edellisen työnantajan palveluksessa, mutta tässäkään vaiheessa tieto ei kulkenut Valvirasta työnantajakenttään. Jos tiedon kulku ei toimi, hallituksen olisi mahdollista velvoittaa lailla työnantajat tarkistamaan ammattihenkilön pätevyys.

Valviran ylläpitämässä Terhikki-rekisteristä voi helposti tarkistaa puhelimitse tai sähköpostitse terveydenhuollon ammattihenkilön tiedot. Ne lääketieteen, hammaslääketieteen ja farmasian opiskelijat, jotka suorittamiensa opintojen perusteella saavat tilapäisesti toimia laillistetun ammattihenkilön tehtävissä, on myös merkitty rekisteriin.

Terveydenhuollon palveluntarjoajilta tulee vaatia työntekijöiden ammattipätevyyden järjestelmällistä seurantaa kaikissa työhönottotilanteissa. Tämän velvollisuuden hoitamista olisi myös valvottava. Tämän tulee koskea niin julkisia kuin yksityisiä palvelutuottajia sekä vuokratyöfirmoja.

Ammattipätevyyden tarkastamisen tulisi olla työhaastattelun luonnollinen osa siten, ettei sitä mielletä epäluottamuksen osoitukseksi. Vastaavalla tavalla lasten kanssa työskentelevien on toimitettava rikosrekisteriote, vaikka ei ole rikosepäilyä ja otteen pyytäminen ymmärretään turvallisuuden varmistamiseksi. Ammattitaidon varmistaminen on potilasturvallisuuden kannalta olennaisen tärkeä asia.

Työnantajia varten tähän rekisteriin tulisi toteuttaa lisäksi julkisuudelta suljettu alue, johon voidaan merkitä tarkistuspyyntö Valviraan sellaisen henkilön kohdalle, jonka ammattipätevyyttä tutkitaan.  Nyt tutkinnan alla olleet tapaukset on pidetty yksityisyyden suojan vuoksi salassa ja se on mahdollistanut huijauksen jatkamisen.