Ajankohtaista

RSS

Alkoholi on suurin turvallisuusuhka ja kansanterveysongelma

11-vuotiaan tytön traaginen kuolema suojatiellä rattijuopon uhrina on käynnistänyt alkoholipoliittisen keskustelun. Tapaus herätti jälleen huomaamaan, miten kallista laskua alkoholiongelmien vuoksi kansakuntana maksamme.

Viime vaalikaudella eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan vastuualueella alkoholi nousi merkittävänä riski- ja kuormitustekijänä esiin. Yli 3000 ennenaikaista kuolemaa aiheutuu vuosittain alkoholin vuoksi. Viikonloppuisin sairaaloiden ensiavussa joka toinen potilaskäynti johtuu alkoholista. Alkoholista on muodostunut ylivoimaisesti kallein kansanterveysongelmamme. Se aiheuttaa jopa viiden miljardin euron vuosittaiset kustannukset yhteiskunnalle. Lastensuojelu kuormittuu perheiden päihdeongelmien vuoksi. Arviolta 100 000 suomalaislasta elää perheessä, jossa toinen tai molemmat vanhemmista ovat alkoholiongelmaisia.

Useita satoja lapsia vammautuu pysyvästi jo äidin kohdussa raskauden aikaisen alkoholin käytön vuoksi.

Nyt sisäministerinä poliisiasemilla vieraillessani saan saman viestin yleisestä järjestyksestä ja turvallisuudesta vastaavilta viranomaisilta. Poliisin työtaakka helpottuisi ratkaisevasti jos kansa raitistuisi. Valtaosa rähinöistä, pahoinpitelyistä ja henkirikoksista tapahtuu juovuspäissä ja poliisin työaikaa kuluu niin rattijuopumuksen valvontaan kuin päihtyneiden talteenottoon ja kuljetukseen. Alkoholi on merkittävin yksittäinen uhkatekijä kansalaistemme turvallisuuden kannalta.

Alkolukon käytön laajentamisen, promillerajojen alentamisen, autojen takavarikoinnin lisäämisen, anniskeluaikojen lyhentämisen, alkoholiveron korotuksen, mielikuvamainonnan kieltämisen, päihdehoidon tehostamisen ja rangaistusten koventamisen lisäksi tarvitaan asennemuutosta. Juhliminen ja hauskanpito eivät edellytä humaltumista. Selväpäisten esikuvien luomisessa ja vahvistamisessa vastuu on jokaisella aikuisella.

julkaistu kolumnina kd-lehdessä 12.1.2012

JUMALA SIUNATKOON MAATAMME!

Alkava vuosi 2012 on poliittisesti merkittävä. Suomalaiset valitsevat itselleen johtajan kuudeksi vuodeksi.

Lokakuun kunnallisvaaleissa asetamme ehdolle niitä, jotka päättävät ihmisten arjen keskeisistä asioista. Kunnanvaltuutetuilla on paljon enemmän valtaa arjen tärkeistä asioista kuin usein ymmärrämmekään. Tiukan talouden aikana tarvitaan ennen muuta arvopuoluetta, sitä että tarpeet osataan laittaa oikeaan tärkeysjärjestykseen.

Usein vaalikentillä puoluettamme kehutaan mutta samalla pahoitellaan, että kauttamme ei voi vaikuttaa. Nyt tämän perustelun voi helposti kumota. Kannamme kokoomme nähden suurta vastuuta suomalaisesta yhteiskunnasta. Puolueemme asetettiin hallitusvastuuseen monella tavalla vaikeana aikana. Alkavana vuonna joudumme edelleen tekemään vaikeita ratkaisuja, jotta hallitusohjelmaan asetettu tavoite velkasuhteen taittamisesta onnistuu tällä vaalikaudella. Tarvitaan sekä lyhyen tähtäimen budjettitasapainon vuoksi talouden sopeuttamista että pitkän aikavälin rakenteellisia uudistuksia väestön ikääntymisen aiheuttaman kestävyysvajeen ratkaisemiseksi. Luvassa on siis edelleen menoleikkauksia, veronkorotuksia sekä toimia suomalaisen työn ja tuottavuuden lisäämiseksi. Vaikeudet merkitsevät aina myös mahdollisuutta uudistua ja keskittyä tärkeimpiin asioihin. Nyt on tärkeää vahvistaa kansalaisyhteiskuntaa, lähimmäisyyden, perheen ja ihmisarvon merkitystä.

Kannustan jokaista tukemaan voimakkaasti omaa presidenttiehdokastamme Sari Essayahia, joka on edustanut upeasti puoluettamme. Toisen kierroksen paikasta kilpaillaan tällä hetkellä varsin tasaväkisesti. Tähtäämme vakavasti siihen, että vuonna 2013 tasavallan presidentin uuden vuoden puhe huipentuisi pyyntöön: ”Jumala siunatkoon maatamme!”

Päivi Räsänen

kolumni on julkaistu kd-lehdessä 5.1.2012.

Toivon Väyrysen avustajien pitävän ehdokkaansa ajan tasalla

Arvostukseni kunnioittamaani presidenttiehdokas Väyrystä kohtaan koki pienen kolauksen, kun hän moitti myrskytuhojen hoitoa tosiasioiden vastaisilla perusteluilla. Väyrynen väittää Iltalehden jutussa, että sisäministeri olisi tullut julkisuuteen viikon myöhässä. Myrskyt ajoittuivat kahdelle päivälle 26.12 ja 27.12. Oma joulunviettoni katkesi saman tien tapaninpäivänä kun ryhdyin perehtymään myrskytilanteeseen. 27.12 lähtien olin jo julkisuudessa ja sen jälkeen kymmenissä eri haastatteluissa lehdissä, radiossa ja televisiossa. Miten Väyrynyen laskee viikoksi yhden päivän? Koko tuon viikon tein pitkää työpäivää myrskyn tiimoilta enkä kieltäytynyt yhdestäkään haastattelusta. Toisin kuin Väyrynen piikittelee, en haastatteluissa kehunut itseäni, vaan annoin tunnustuksen ammattitaitoisille palomiehille ja sopimuspalokuntalaisille, jotka hoitivat yli 9000 ylimääräistä pelastustehtävää kovassa työpaineessa kahden päivän sisällä. Suurimmat ongelmat olivat sähköyhtiöiden toiminnassa, mikä ei kuulu sisäministeriön vastuualueeseen. Väyrysen mielestä puolustusvoimien virka-apuun olisi tullut turvautua heti kriisin alkuvaiheessa. Niin tehtiinkin, kun sisäministeriö pyysi puolustusvoimilta virka-apua saadakseen aggregaatteja viranomaistoiminnan kannalta tärkeän Virve-verkon turvaamiseksi. Sähkölinjojen korjaaminen on ammattitaitoa vaativa tehtävä, johon ei varusmiehiä voi laittaa vaarantamatta heidän henkeään ja terveyttään.

Ymmärrän, että presidenttiehdokkaalla ei kovassa kampanjakiireessä ole aikaa seurata mediaa, mutta kampanjatoimiston olisi viisasta auttaa ehdokastaan oikomaan nopeasti virheelliset väitteet.

Toivotan Sinulle suvantohetkeä joulun ihmeen äärellä!

Istuin lauantai-iltana tyttäreni kanssa saunassa. Hän jutteli minulle aikansa ja sitten totesi, että ”sinä teeskentelet hyvin kuuntelemista vaikka oikeasti ajattelet ihan muuta”. Valitettavasti tytär oli oikeassa, nyökyttelyllä ja silmiin katsomalla ei omaa lasta pysty hämäämään.

Tätä kirjoittaessani ministeripäiviä on kertynyt tasan puoli vuotta. Työtahti on ollut kova, työpäivät ovat venyneet pitkiksi ja pieninä vapaahetkinäkin työajatukset valtaavat mielen.

Kulunut vuosi on ollut työteliäs myös koko puolueväelle. Eduskuntavaalit, hallitusneuvottelut ja hallitustyöskentely sekä käynnistynyt presidentinvaalikampanja ovat olleet innostavia haasteita, mutta samalla ne ovat varmasti vieneet voimia niin eduskuntaryhmältä, puoluekonsernin työntekijöiltä kuin aktiiviselta jäsenistöltä.

Tutkimusprofessori Matti Rimpelä sanoi kerran sosiaali- ja valiokunnan kuulemisessa että se, mitä suomalaisissa kodeissa ennen muuta tarvittaisiin, ovat sielun suvantohetket – sellaiset hetket, jolloin ei ole minnekään kiirettä, ei aikatauluja eikä vaatimuksia ja jolloin voidaan vain nauttia läheisten seurasta.

Kiitän sinua lämpimästi ahkeroinnistasi yhteisestä haasteessamme turvallisemman ja onnellisemman Suomen rakentamiseksi! Nyt on aika levätä. Joulun seutu merkitsee mahdollisuutta keskittyä kaikkein oleellisimpaan, läheisten ja rakkaitten yhteyteen ja joulun ihmeeseen. Mikä voisi olla suurempi ihme kuin se, että Jumala, kaiken Luoja tuli ihmiseksi, yhdeksi meistä?

Hän tuli avuttomaksi vauvaksi vaatimattomiin oloihin, osalliseksi ihmiskunnan raadollisesta todellisuudesta, kärsimyksestä ja heikkoudesta, ja lopulta kuolemaan puolestamme ristillä, sovittamaan syntimme ja syyllisyytemme. Tämän sanoman äärellä on hyvä levätä.

 

 kolumni on julkaistu kd-lehdessä 22.12.2011

Tiedote: Ministeri Räsänen: Poliisin määrärahoihin lisäyksiä ensi vuodelle

Tiedote
16.12.2011

Tiedotusvälineille

Ministeri Räsänen: Poliisin määrärahoihin lisäyksiä ensi vuodelle

Sisäasiainministeri Päivi Räsänen totesi tänään Tampereella, että poliisin määrärahatilanne ensi vuoden osalta ei ole niin synkkä kuin hallituksen aloittaessa toimintansa näytti.

– Hallitusohjelmaan sisältyvä kymmenen miljoonan euron leikkausta poliisin määrärahoihin ei toteuteta ensi vuonna, vaan täysimääräisesti vasta vuonna 2015. Harmaan talouden torjuntaan lisätään jo ensi vuonna 5,6 miljoonaa euroa ja tänään eduskunta teki päätöksen 2,6 miljoonan euron lisäyksestä ensi vuoden talousarvioon. Tällä pystytään työllistämään 50 poliisia ja osa rahasta on korvamerkitty ajankohtaiseen terrorismin torjuntaan. Lisäksi määrärahoissa on ensi vuodelle viiden miljoonan euron erillisrahoitus työttömien poliisien palkkaamiseen, mikä mahdollistaa sadan nuoren poliisin työllistymisen, ministeri painotti puhuessaan valmistuvien poliisien valatilaisuudessa Poliisiammattikorkeakoululla.

– Pidemmällä aikavälillä poliisin resursseja tarkastellaan ministeriön vetämässä työryhmässä, joka antaa esityksensä helmikuun loppuun mennessä. Hallitus tulee tämän esityksen perusteella hyväksymään poliisin resurssien pidemmän aikavälin suunnitelman, ministeri totesi.

Ministeri Räsänen painotti, että poliisin tulee panostaa ammattitaitoon ja operatiiviseen toimintaan. – Kansalaisten turvallisuuden näkökulmasta tärkeintä olette te, hyvät ammattitaitoiset poliisimiehet ja -naiset, ei niinkään poliisilaitosten seinät. Tavoitteena on edelleen keventää hallintoa, etsiä säästöjä tilakustannuksista sekä kehittää sähköistä asiointia. Painopistettä tulee siirtää operatiivisen poliisin kenttätoimintaan ja rikostutkintaan.

Ministeri Räsäsen mukaan Suomen poliisin ammattitaito on vientituote, joka on maailmalla arvostettua. – Suomalaispoliisit ovat johtaneet ja toteuttaneet koulutuksia esimerkiksi Namibiassa, Afganistanissa ja parhaillaan Jordaniassa. Arabikevään kokeneista maista Tunisiasta ja Egyptistä on jo tehty tunnusteluja Suomeen mahdollisuuksistamme auttaa poliisien koulutuksessa, ministeri Räsänen totesi.

– Tällainen koulutus tulee kustantaa koulutettavan maan omin varoin tai EU:n tai ulkoministeriön kehitysyhteistyö- tai siviilikriisinhallintamäärärahoista. Suomalainen turvallisuusvienti on kannatettavaa, mutta panostukset eivät saa olla pois poliisin omista määrärahoista, ministeri sanoi.

Ministeri Räsäsen koko puhe on saatavilla: www.intermin.fi/puheet

Lisätietoja: valtiosihteeri Marjo Anttoora, 071 878 8202

Sisäministeri Räsänen poliisien valatilaisuudessa Tampereella

Poliisien valatilaisuus 16.12.2011, Poliisiammattikorkeakoulu, Tampere

Sisäasiainministeri Päivi Räsänen

 

Hyvät vastavalmistuneet ja tutkinnon suorittaneet poliisit,

Hyvä juhlayleisö,

Bästa nya poliser från polisyrkeshögskolan, ärade festpublik

 

Hyvä ystäväni työskentelee kehitysyhteistyölääkärinä Afganistanissa, ja hän kertoi, että poliisin näkyminen julkisella paikalla herättää enemmän pelkoa ja levottomuutta kuin turvallisuutta, toisin kuin Suomessa. Kävin toissa viikolla Kosovossa, jossa ongelmana on viranomaisten korruptio. Tyttäreni palasi viime viikolla Ghanasta, jossa hän oli vapaaehtoistyössä vammaisten lasten koulussa. Häneltä varastettiin käteiskassa majapaikassa, mutta paikalliset neuvoivat, että poliisiin ei kannata ottaa yhteyttä. Se vain tuottaisi ongelmia. Valitettavasti monessa maassa poliisi on syvästi korruptoitunut, palvelujen vastineeksi tarvitaan rahaa ja rangaistuksia voidaan välttää maksamalla.

Tätä taustaa vasten olen kiitollinen siitä, että saan seistä tämän upean joukon edessä

 

Voimme olla ylpeitä teistä ja siitä, että Suomessa on hyvin koulutettu, tehtäväänsä huolella valittu poliisikunta. Poliisiin luotetaan ja poliisin läsnäoloa toivotaan. Vain harvassa Euroopan maassa poliisimiehet ja -naiset saavat vähintään kolmen vuoden korkeatasoisen ja monipuolisen koulutuksen kuten te nyt valmistuvat olette saaneet. Jo tähän koulutukseen hakijoiden määrä kertoo, että poliisiammattikorkeakoulussa opiskelee Suomen huippua. Tänäkin vuonna hakijoita oli yli 1 700 ja heistä vain noin 14 % pääsee opiskelemaan. Poliisin työn onnistuminen edellyttää, että poliisi näkyy kentällä, ihmiset luottavat poliisin kykyyn turvata arjen elämää ja ratkaista niitä rikoksia, joita ihmiset kohtaavat.

 

Suomen poliisin ammattitaito on myös maailmalla tunnettu vientituote. Suomalaispoliisit ovat johtaneet ja toteuttaneet tai olleet kutsuttuina kouluttajina esimerkiksi Itä-Afrikassa, Namibiassa, Afganistanissa ja Palestiinalaisalueella. Viron itsenäistymisen jälkeen Suomen poliisi panosti voimakkaasti Viron poliisin kehittämiseen. Suomen poliisi on osallistunut poliisien kouluttamiseen viimeisen viiden vuoden aikana Lähi-Idässä. Parhaillaan Suomi osallistuu EU:n Twinning-hankkeeseen Jordaniassa. Arabikevään kokeneista Tunisiasta ja Egyptistä on lähestytty Suomea tunnustellen mahdollisuuksiamme auttaa poliisikoulutuksen kehittämisessä. Suomalaisen turvallisuusosaamisen vienti on kannatettavaa, mutta panostukset eivät saa olla pois sisäministeriön poliisimäärärahoista tai suomalaisen poliisikoulutuksen määrärahoista. Koulutus tulee kustantaa kyseisen valtion toimesta, EU:n tai ulkoministeriön kehitysyhteistyö- tai siviilikriisinhallintamäärärahoista. Teidän osaamisenne on siis haluttua ja yhä kysytympää vientituotetta.

 

Teillä hyvät vastavalmistuneet on tänään juhlan aika. Valmistutte Suomen maan, suomalaisen arjen turvaksi. Olen ylpeä siitä, että meillä on kaltaisianne naisia ja miehiä, jotka ovat valmiita toimimaan yhteiseksi hyväksi asettaen toisinaan jopa oman turvallisuutenne vaaraan muiden turvallisuuden puolesta. Erityisen ylpeitä ovat teidän opettajanne ja läheisenne, joille kuuluu tänään myös lämmin kiitos. Te valmistuvat olette ahkeroineet työharjoittelussa, ammattiopinnoissa ja kenttätyöjaksoilla. Suorittamalla koko koulutuksen, olette todistaneet olevanne poliisin ammatin arvoisia. Kansalaiset luottavat teihin, koska kokemukset poliisin toiminnasta ja erityisesti kokemukset poliisin kohtaamisesta ovat olleet myönteisiä. Varjelkaa työssänne ja asiakaskohtaamisissanne tätä luottamuksen perustaa.

 

Bästa nya poliser,

ni som idag blir klara med er utbildning får färdigheter att tjäna för Finlands och finländarnas trygghet. Jag är glad att se att vi har sådana män och kvinnor som ni som står färdiga att anta utmaningarna och ansvaret som polisyrket idag bjuder på. Jag är också glad och tacksam över att några av er har valt att utbilda sig till polisyrket på svenska. I regeringsprogrammet har regeringspartierna enats om att trygga den svenskspråkiga polisutbildningen också i fortsättningen. Den svenskspråkiga utbildningen är viktigt med tanke på Finlands tvåspråkighet och speciellt för de särskilda behov och krav som ställs på de poliser som arbetar i Finlands tvåspråkiga regioner.

 

Poliisin eettiset arvot on kirjoitettu poliisivalaan, jonka te kohta annatte. Vala pohjautuu poliisin neljään valittuun arvoon, jotka ovat oikeudenmukaisuus, ammattitaito, palveluperiaate ja henkilöstön hyvinvointi.

 

Arvokirjaukset eivät ole juridisesti sitovia normeja, mutta näillä moraalisesti velvoittavilla lausumilla poliisi kertoo myös organisaation ulkopuolelle toimintatavoistaan. Poliisin tulee toimia yhdenmukaisesti samojen arvojen ja eettisten toimintamallien mukaan koko maassa ja kohdella kaikkia kohtaamiaan ihmisiä yhdenvertaisesti. Ihmisten tulee tietää, millaista palvelua poliisi tarjoaa. Palveluperiaate kuvaa poliisin työn perimmäistä tavoitetta: poliisi on olemassa, jotta muut voisivat elää ja tehdä työnsä turvallisesti.

 

Arvojen näkymisen ja arvojohtamisen merkitys työssä ovat entisestään korostuneet. Perus- ja ihmisoikeuksista, tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta huolehtiminen ovat etulinjassa, kun puhutaan hallitusohjelman sisäisen turvallisuuden toimintalinjoista. Hyvä turvallisuustilanne ja vahva turvallisuuden tunne ovat tärkeä osa ihmisten hyvinvointia ja kansallisesti tärkeä kilpailutekijä. Valtioneuvoston toiminnassa keskeisintä turvallisuustyötä on sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja syrjäytymisen ehkäisy. Poliisi toteuttaa tätä torjumalla yhteiskunnan elintärkeitä toimintoja vaarantavia uhkia ja kansainvälistä ja rajat ylittävää ammattimaista rikollisuutta sekä turvaamalla perustavaa laatua olevien oikeuksien toteutumista.

 

Olette peruskoulutuksessanne saaneet hyvät lähtökohdat ja vala, jonka annatte, antaa teille poliisin työhön toimintamallin. Lupaatte mm tahtoa parhaan kykynne ja taitonne mukaan käyttäytyä aina ja kaikissa tilanteissa poliisin arvolle sopivalla tavalla, kunnioittaa jokaisen ihmisarvoa ja oikeuksia, olla oikeudenmukainen sekä toimia koko työyhteisön parhaaksi. Hyvän työyhteisön tulos on enemmän kuin sen yksittäisten jäsenten erikseen tekemät työt.

 

Hyvät vastavalmistuneet ja tutkinnon suorittaneet poliisit,

 

Valmistutte tilanteessa, jossa väestön ikääntyminen, kansainvälistyminen, teknologinen kehitys ja ympäristötietoisuuden sekä toisaalta riskitietoisuuden lisääntyminen saattavat muuttaa sisäisen turvallisuuden tehtäväkenttää jo lähitulevaisuudessa.

 

Palvelutarpeiden ennustetaan kasvavan ja palvelutaso tulee kyetä ylläpitämään myös harvaanasutuilla alueilla, joiden väestörakenne painottuu ikäihmisiin. Ikääntymisen myötä myös onnettomuusriskit kasvavat. Valitettavasti samalla myös valtaosa vanhoista uhkakuvista säilyy ennallaan tai jopa kasvaa kuten tavanomainen massarikollisuus ja perinteisen syrjäytymisen aiheuttamat ongelmat: väkivaltarikollisuus, ryöstöt ja myös liikennerikkomukset.

 

Hallitus on ohjelmassaan ja lähivuosien budjettiesityksissään vastaamassa haasteisiin poliisin osalta kahdella ”kärjellä”. Parhaillaan laaditaan kolmatta sisäisen turvallisuuden ohjelmaa laajan turvallisuuskäsityksen pohjalta sekä valmistellaan linjausesityksiä poliisin resurssien pidemmän aikavälin kokonaissuunnitelmaksi.

 

Hyvä juhlayleisö,

 

Poliisin tehtävänä on ja tulee olemaan turvata oikeus- ja yhteiskuntajärjestystä, ylläpitää yleistä järjestystä ja turvallisuutta sekä estää ennalta rikoksia, selvittää niitä ja saattaa ne syyteharkintaan. Lähivuosina poliisin on kuitenkin varauduttava koko sisäasiainhallinnon tavoin suunnittelemaan toimintansa aleneviin kehyksiin. Olemme eläneet yli varojemme ja talouden tasapainottaminen sekä siihen liittyvät menosäästöt ovat välttämättömiä myös sisäisen turvallisuuden näkökulmasta.

Poliisin määrärahatilanne ensi vuoden osalta ei ole niin synkkä kuin hallituksen aloittaessa toimintansa näytti. Hallitusohjelmaan sisältyvää 10 miljoonan euron leikkausta poliisin määrärahoihin ei toteuteta ensi vuonna, vaan täysimääräisesti vasta vuonna 2015. Harmaan talouden torjuntaan lisätään jo ensi vuonna poliisin määrärahoihin 5,6 miljoonaa euroa ja tänään eduskunta teki päätöksen 2,6 miljoonan euron lisäyksestä ensi vuoden talousarvioon. Tällä pystytään työllistämään 50 poliisia ja osa tästä rahasta on korvamerkitty varsin ajankohtaiseen terrorismin torjuntaan.

Lisäksi poliisin määrärahoihin on ensi vuodelle viiden miljoonan euron erillisrahoitus työttömien poliisien palkkaamiseen, mikä mahdollistaa 100 nuoren poliisin työllistymisen.

 

Tulevien vuosien vahva painopiste on poliisin toiminnan kehittämisessä, jotta voidaan parantaa esimerkiksi poliisiyksiköiden ja niiden henkilöstön osaamista ja kykyä reagoida muutoksiin. Suuntaa tulee antamaan sisäasiainministeriön poliisiosaston vetämän työryhmän ensi helmikuun lopussa valmistuvat linjausesitykset. Niiden pohjalta hallitus hyväksyy poliisin resursseista pidemmän aikavälin suunnitelman ja niiden pohjalta linjataan myös poliisien tehtävien toteutumista ja kustannustehokkuutta tukeva palveluverkkorakenne. Kansalaisten turvallisuuden näkökulmasta tärkeintä olette te, hyvät ammattitaitoiset poliisimiehet ja -naiset, ei niinkään poliisilaitosten seinät. Tavoitteena on edelleen keventää hallintoa, etsiä säästöjä tilakustannuksista sekä kehittää sähköistä asiointia. Painopistettä tulee siirtää operatiivisen poliisin kenttätoimintaan ja rikostutkintaan. Poliisihallitus on osaltaan aloittanut myös oman poliisitoiminnan kehittämishankkeen, jossa käydään läpi poliisitoiminnan koko kirjo rikostorjunnasta hankintoihin ja lupahallinnosta hälytystehtäviin. Poliisihallitus tulee päivittämään myös henkilöstöstrategiansa, jolla luodaan edellytykset henkilöstön kestävälle työhyvinvoinnille.

 

Hyvät vastavalmistuneet ja tutkinnon suorittaneet poliisit,

 

Vaikka valmistutte nyt poliisiammattikorkeakoulusta, haluan muistuttaa, että Suomen poliisikoulutusjärjestelmä antaa mahdollisuuden myös jatkokoulutukseen. Kannustan teitä pohtimaan uraanne ja tähtäämään sekä käytännön poliisityöhön että jatko-opintoihin. Koulutus kannattaa aina.

 

Toivotan teille onnea ja menestystä tulevissa poliisin tehtävissänne sekä erityisesti turvallisuuden ja turvallisuuden tunteen tuottamisessa sekä rikollisuuden ja järjestyshäiriöiden ehkäisemisessä.

 

Bästa nya poliser,

 

Jag önskar er lycka till i era kommande polisuppdrag och speciellt med att jobba för trygghet och trygghetskänsla, med kriminalitet och förebyggande av ordningsstörningar. Håll en hög etisk nivå, kom ihåg att arbeta ur ett kundbetjäningsperspektiv och glöm inte att se till att ni själva mår gott i ert arbete.

 

Toimikaa eettisesti korkeatasoisesti, pitäkää mielessänne asiakasnäkökulma ja muistakaa oma hyvinvointinne.

Vapaaehtoistyötä tarvitaan

Olen jälkikäteen hämmästellyt sitä harrastusten rikkautta, jota 60-luvun lapsuuteni kyläyhteisössä oli tarjolla. Talvella järjestettiin lapsille hiihtokilpailuja ja luistelukoulua ja kesällä yleisurheilukilpailuja, jalkapalloa sekä uimakouluja. Sunnuntaisin lapset kokoontuivat pyhäkouluun ja viikolla oli poika- ja tyttökerhoja. Lisäksi osallistuin tanhukerhoon, marttatyttöihin ja myös runonlausuntaa esitin useissa eri tilaisuuksissa. Nuorisoseuran ylläpitämä näytelmäharrastus veti joukkoihinsa niin lapsia kuin aikuisia.

Harrastustoimintaa eivät järjestäneet kunnan tai valtion virkamiehet, vaan kylällä asuvat äidit ja isät. Tämän ajan lähiöissä unelmoitu ja peräänkuulutettu yhteisöllisyys, vapaaehtoistoiminta lasten ja nuorten parissa oli arkipäivän ylellisyyttä ja itsestäänselvyyttä lapsuuteni kyläyhteisössä. Samalla toteutui se, että kylän väki – niin aikuiset kuin lapset tunsivat toisensa.

Tänä vuonna vietetään valtakunnallista vapaaehtoistyön vuotta. Kansainvälistyvässä maailmassa, globaalien verkostojen ja talouden aikakaudella paikallisuuden ja yhteisöllisyyden vastapaino on noussut uuteen arvoonsa. Niin lapselle kuin aikuiselle on tärkeää kuulua läheisten ja turvallisten ihmisten yhteisöön ja rikastuttaa yhteiselämää kansalaistoiminnan keinoin.

Vapaaehtoiset antavat merkittävän panoksen viranomaistoiminnan tueksi esimerkiksi pelastusalalla. Vapaaehtoisuuteen perustuva sopimuspalokuntatoiminta on välttämätön tehokkaan pelastustoiminnan järjestämiseksi. Sopimuspalokuntalaiset ovat mukana noin 70 %:issa vuotuisista pelastustoimen hälytystehtävistä.

Hyvässäkään taloudellisessa tilanteessa viranomaiset eivät voi vastata hyvinvoinnista ilman kansalaistoiminnan tukea. Hyvinvointi syntyy pohjimmiltaan ihmisten luontaisissa sosiaalisissa verkostoissa, ennen muuta perheessä ja kansalaisyhteiskunnassa julkisen sektorin ja viranomaistoiminnan tukemana.

kolumni on julkaistu kd-lehdessä 15.12 2011.

Poliisi hoitaa itsenäisesti rikostutkinnan

Iltalehden jutun otsikossa (13.12.) annetaan virheellisesti ymmärtää, että olisin puuttunut poliisitutkintaan.

Sisäasiainministerinä saan lukuisia kansalaisten yhteydenottoja kirjeitse ja sähköpostilla. Ministerin tehtäviini kuuluu virkavastuun perusteella vastata asiallisiin yhteydenottoihin riippumatta siitä onko kirjoittaja minulle ennestään tuttu vai ei. Sain Timo Sinivuorelta marraskuussa sähköpostiviestin, johon normaalin käytännön mukaisesti pyysin poliisiosastolta näkemystä seuraavasti:

”Voisinko saada tähän poliisiosastolta jotakin näkemystä, onko tällainen menettely miten tavallista? Onko kyseessä puhtaasti resurssiongelma?”

En pyytänyt selvittämään juuri tätä nimenomaista tapausta enkä antanut mitään ohjeita tai pyytänyt toimenpiteitä, vaan ainoastaan kysyin miten poliisi yleensä tällaisissa tapauksissa menettelee. Samalla halusin tietää, miten resurssit yleensä riittävät tämänkaltaisten rikosten selvittämiseen. Poliisiosasto siirsi asian Poliisihallitukselle vastattavaksi, koska kysymys oli Poliisihallituksen vastuulla olevasta operatiivisesta asiasta.

Vastauksessaan Poliisihallitus mm. toteaa, että omaisuusrikosten selvitysaste on alhainen. Merkittävä määrä omaisuusrikosjutuista, joiden tekijästä ei ole havaintoja tutkinnan alkuvaiheessa, päätyy tutkinnan keskeyttämiseen. Paheksun jutussa myös sitä, että oikeustieteen professoria oli harhautettu antamaan väärien tietojen pohjalta lausuntoa asiasta.

 

Päivi Räsänen

Sisäasiainministeri

Kuntauudistuksen tavoitteena on turvata palvelut ja demokratia

Kristillisdemokraatit asettavat kuntauudistukselle kaksi keskeistä tavoitetta: lähidemokratian ja lähipalvelujen turvaamisen.

Lähidemokratia merkitsee sitä, että kansalaisten suorilla vaaleilla valitsemat valtuutetut päättävät arjen kannalta tärkeistä kysymyksistä. Valtaosassa kuntia kansalaisten kannalta tärkeimmistä kysymyksistä ei tehdä päätöksiä kuntien valtuustoissa vaan ylikunnallisissa hallintoelimissä. Yli 80 prosentissa maamme kunnista sosiaali- ja terveyspalvelut hoidetaan erilaisissa yhteenliittymissä.

Pienten kuntien kohdalla päätösvalta on siis jo karannut pois valtuustoista.

Kuntakoon suureneminen ei tarkoita eikä saa tarkoittaa lähipalvelujen heikkenemistä. Kuntayhtymien oloissa voidaan yhtä lailla tehdä huonoja päätöksiä palveluverkon ohentamisesta kuin kuntaliitoksissa tai nykyisissä kuntarakenteissa. Kuntalaisten kannalta tärkeää ei ole niinkään kunnantalon vaan koulujen, lääkärin tai neuvoloiden läheisyys. Parasta olisi jos kuntauudistukseen voitaisiin yhdistää lainsäädäntö, jolla turvataan lähipalvelut.

Kuntakapinaryhmittymä ehdotti kuntapalvelujen kaventamista niin että erikoissairaanhoidon palvelut siirrettäisiin valtion hoidettaviksi. Siinä mallissa päätösvalta keskitettäisiin Helsinkiin ja samalla nostettaisiin merkittävä raja-aita perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välille. Terveydenhuollon järjestämisen kannalta erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon raja-aitoja tulee pikemmin raivata pois kuin pystyttää lisää. Jos erikoissairaanhoito tulisi valtion vastuulle, kuntien kustantamassa perusterveydenhuollossa nousisi paine vyöryttää tehtäviä ja vastuita valtion maksettaviksi. Yhteinen maksajataho tukee saumattomien hoitoketjujen kehittämistä ja hoidon oikeaa porrastamista.

kolumni on julkaistu kd-lehdessä 8.12.2011

Varojen kerääminen ja rahallinen tukeminen ovat osa uskonnonvapautta

Poliisihallitus sai viime vuoden alussa vastuulleen lakkautetuilta lääninhallituksilta valtakunnallisiin rahankeräyksiin liittyvät tehtävät. Tämän jälkeen nousi tulkintaongelmaksi laissa edellytetyn yleishyödyllisyyden määritelmä uskonnollisten yhdyskuntien, yhteisöjen ja säätiöiden kohdalla. Poliisihallitus tulkitsi lakia lääninhallituksia tiukemmin. Useiden pitkään ansiokkaasti toimineiden uskonnollisten yhdistysten toiminta vaikeutui lisäselvityspyyntöjen tai jopa kielteisten päätösten vuoksi.

Kysymys oikeudesta kerätä varoja ja myös omin varoin tukea uskonnollista toimintaa on osa uskonnonvapautta. Sisäasiainministeriö onkin tuoreessa lausunnossa linjannut, että kaikki aatteellinen yhdistystoiminta tulee lupaharkinnassa asettaa yhdenvertaiseen asemaan. Uskonnollinen toiminta on nähtävä lähtökohtaisesti yleishyödylliseksi toiminnaksi. Tätä tukee myös vuonna 2006 voimaan tulleen rahankeräyslain perusteluosuus, jossa on todettu, että myös erilainen uskonnollinen toiminta on laissa tarkoitettua yleishyödyllistä toimintaa. Myös tuloverolaissa on yleishyödyllisyyden käsite katsottu ulottuvan uskonnollisten yhteisöjen toimintaan. Tältä pohjalta olemme asettaneet työryhmän, jonka tehtävänä on edelleen selvittää yleishyödylliseen toimintaan liittyviä rajanvetotilanteita.

Hankkeessa arvioidaan lisäksi mahdollisuutta myöntää evankelis-luterilaiselle kirkolle, ortodoksiselle kirkkokunnalle taikka niiden seurakunnalle tai seurakuntayhtymälle rahankeräyslupa. Vuonna 2006 voimaan tulleen rahankeräyslain mukaan verotusoikeudellisilla yhteisöillä ei ole lainkaan oikeutta saada rahankeräyslupia. On kuitenkin tilanteita, joissa seurakuntien tai kirkkojen sisällä syntyy tarve kerätä varoja vaikkapa diakonisiin tarkoituksiin ilman erillisten yhdistysten perustamisen vaivannäköä.

kolumni on julkaistu kd-lehdessä 1.12.2011