Ajankohtaista

RSS

Turvapaikanhakijoille tasapuolista oikeusturvaa

Oikeusvaltion keskeisiin periaatteisiin kuuluu eriytetty lainsäädäntö- ja toimeenpanovalta. Meillä Suomessa viranomaisen tekemiin päätöksiin ei voi vaikuttaa esimerkiksi omaa terveyttä vaarantamalla tai julkisuuteen vedoten. Viranomaisen päätökset eivät ole myöskään riippuvaisia tukijoukkojen koosta ja äänekkyydestä. Viranomainen tekee päätöksen täysin itsenäisesti lakiin ja asetuksiin nojaten. Tämä hyvä käytäntö on osaltaan vaikuttanut siihen, että Suomi on yksi vähiten korruptoituneista maista.
Itse olen kohdannut kysymyksen valtaoikeuksista viimeksi afganistanilaisten turvapaikanhakijoiden eduskunnan edustalla järjestämän nälkälakon seurauksena. On selvää, että eduskunta ei pysty kyseisten turvapaikanhakijoiden asiaan vaikuttamaan, mutta myöskään minulla sisäministerinä ei ole valtaa puuttua hallinnonalani virastojen tekemiin päätöksiin. Turvapaikka-asioista vastaava Maahanmuuttovirasto on arvioinut jokaisen turvapaikkaa hakeneen hakemusta erikseen lakiin perustuen. Päätösten yksityiskohtaisia perusteluja ei voi käsitellä julkisuudessa salassapitovelvollisuuden vuoksi. Afganistanin turvallisuustilanne vaihtelee merkittävästi maakunnittain. Jokaisella kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneella henkilöllä on mahdollisuus valittaa asiastaan hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus arvio valituksia itsenäisesti, eikä ole mitenkään tavatonta, että maahanmuuttoviranomaisen päätös muuttuu oikeudessa.
En millään tavalla halua väheksyä nälkälakossa olevien afgaanien hätää. Hätä on todellinen ja siitä kertoo heidän turvautumisensa äärimmäisiin keinoihin asiansa edistämiseksi. Suomi on kuitenkin oikeusvaltio, jossa ei tarvitse eikä tule vaarantaa terveyttään saadakseen oikeudenmukaisen päätöksen. On tärkeää, että viestitämme tämän selkeästi kaikille Suomesta turvaa hakeville.

 

Päivi Räsänen
sisäasiainministeri

julakistu kolumnina kd-lehdessä 4.10.2012.

Kuntien hankintatoimessa kehitettävää

”Oletko palvelujen yksityistämisen puolesta vai vastaan?” Vaalitenteissä kysymykset esitetään usein yksinkertaisessa muodossa. Jos yksityinen palveluntarjoaja pystyy tuomaan uutta osaamista palveluntuotantoon, tuottaa palvelun korkealla laadulla ja tekee sen samalla kustannustehokkaammin kuin julkinen palveluntuottaja, ei yksityistä palveluntuottajaa tule tyrmätä ideologisista syistä. Kunnilla kantavat vastuun palveluista, mutta yksityiset palvelut täydentävät julkista palvelutuotantoa, esimerkiksi tasaamalla kysyntähuippuja.

Kristillisdemokraattien ideologia palvelutuotannon muotoon on ihmisläheinen: valitaan palveluntuottajaksi taho, joka tuottaa asiakkaan kannalta parhaan palvelun. Avainsana on ihmisläheisyys. Palvelun laatuun vanhuspalveluissa vaikuttaa se, miten lähellä omaisia palvelu tuotetaan. Vammaispalveluissa tärkeää on usein hoitosuhteiden pysyvyys. Miksi näitä kriteerejä ei kirjattaisi kilpailutuksen kriteereihin suoraan?

Hankintatoimea voidaan kehittää myös paikallisen yrittäjyyden näkökulmasta. Kunta kilpailuttaa hankittavat palvelut usein suurina kokonaisuuksina, joihin ainoastaan muutamalla suurella valtakunnallisella palveluntarjoajalla on mahdollisuudet osallistua. Kunnat voivat pilkkoa hankkeita ja järjestää kilpailutukset siten, että myös pienemmille paikallisille palveluntarjoajille avautuu mahdollisuus osallistua. Kuntien hankintatoimella voidaan edistää vaikkapa lähiruoan tuotantoa. Vaatimus ekologisesti ja lähellä tuotetusta ruoasta on sallittu kriteeri kouluruoan tuottajaa valittaessa. Hankintatoimen kehittäminen kunnissa vaatii kykyä ajatella kilpailutuksia muuna kuin pelkästään halvimman hinnan tavoittelemisena.

Päivi Räsänen

 

julkaistu kolumnina kd-lehdessä 27.9.2012.

Ihan tavallisia asioita

”Sinun täytyy taata nuorellesi, että hän voi aina tulla kotiin, oli tilanne mikä hyvänsä.”
Tasavallan presidentti Sauli Niinistön syrjäytymisen torjuntakampanjaa on mielestäni aiheettomasti arvosteltu pinnalliseksi. Presidentillä ei ole sisäpoliittista toimivaltaa lainsäädäntöön tai valtion budjettirahoitukseen. Hän on kansakunnan arvojohtaja ja tätä johtajuutta hän on toimivaltansa puitteissa työryhmän esitysten kautta toteuttanut.

Eduskunnan ja hallituksen tehtävänä on huolehtia syrjäytymisen ehkäisystä lainsäädännöllä ja budjettiratkaisuin. Ensi vuonna voimaan astuva nuorten yhteiskuntatakuu takaa, että kaikille alle 25-vuotiaille työttömille ja alle 30-vuotiaille vastavalmistuneille työttömille tarjotaan työ- tai koulutuspaikka. Rahoitukseksi esitetään aloitusvuonna noin 60 miljoonaa euroa. Hallitus ehkäisee syrjäytymistä vahvistamalla nuorille suunnattua oppisopimuskoulutusta, työpajatoimintaa, etsivää nuorisotyötä ja muita väyliä työmarkkinoille.

Syrjäytymisen kovaan ytimeen tulee puututtua syksyllä laadittavalla alkoholilain kokonaisuudistuksella niin, että alkoholista aiheutuvia yhteiskunnallisia, sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja vähennetään ja toteutetaan lasten ja nuorten oikeus päihteettömään ympäristöön.

Kuntavaaleissa valittavat valtuutetut tulevat tekemään merkittäviä syrjäytymiseen vaikuttavia päätöksiä. Kuntapalveluiden painopiste tulee siirtää takaisin korjaavista toimista ennaltaehkäiseviin palveluihin. Reilut 20 vuotta sitten yli 60 000 lapsiperhettä oli kunnallisen kotiavun piirissä ja lastensuojelutoimien kohteena reilut 10 000 lasta. Nyt luvut ovat kääntyneet päinvastaisiksi. Kodit tarvitsevat kasvatus- ja hoivavastuun tueksi yhteiskunnan turvaverkkoa.

Jokainen voi lähipiirissään ja naapurustossaan tehdä ihan tavallisia asioita syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Tällaiseen toimintaan presidentin työryhmä antaa hyviä elämänohjeita. Jokaisen omat arkiset elämänvalinnat vaikuttavat ratkaisevasti lähimmäisten hyvinvointiin. Jokainen aikuinen on esikuva kasvavalle sukupolvelle ja tämä vastuu tulee muistaa. Yksikin teko voi olla ratkaiseva nuoren tulevaisuuden kannalta.

 

julkaistu kolumnina kd-lehdessä 20.9.2012

Viisi kysymystä poliisin rakenneuudistuksesta

Tänään YLE:n radiouutisten uutisoiman Suomen Poliisijärjestöjen Liiton Taloustutkimuksella tilaaman kyselyn tulokset olivat selviä jo ennen ensimmäistäkään vastausta. Uutisoinnin perusteella Taloustutkimuksen esittämät kysymykset olivat äärimmäisen yksinkertaistettuja kyllä/ei- kysymyksiä ilman, että vastaajalle selvitettiin tyhjentävästi, mistä poliisin rakenneuudistuksessa pohjimmiltaan on kyse.

Mielenkiinnolla haluaisin tietää millaiseksi vastausjakauma olisi muodostunut seuraavasti asetettuihin kysymyksiin?

  1. Olisitko valmis hyväksymään liikennevalvonnan toiminnan turvaamisen nykytasolla siten, että Liikkuvan poliisin hallinto yhdistettäisiin paikallispoliisin kanssa ja samalla poliisipäälliköiden ja hallinnon tukitehtävien määrä vähenisi. (Työryhmän esitys säilyttäisi kaikki Liikkuvan poliisin toiminnot ja tehtävät)
  2. Olisitko valmis karsimaan poliisiorganisaation hallinnosta ja byrokratiasta, mikäli säästyneitä resursseja voitaisiin kohdentaa varsinaiseen poliisityöhön paikallistasolla? (Työryhmän esitys nimenomaan tähtää varsinaiseen poliisityöhön suuntautuvaan resurssien uudelleenkohdennukseen.)
  3. Kumpaan olisi mielestäsi tärkeämpi suunnatta resursseja, hallintoon vai näkyvään poliisityöhön? (Katso edellinen kohta.)
  4. Olisitko valmis karsimaan hallinnolliseen toimintaan keskittyvää poliisilaitosverkostoa, mikäli näin säästyvillä resursseilla voitaisiin turvata, että sinua lähellä oleva paikallinen poliisiasema säilyy? (Hallinnollinen poliisilaitos on eri asia kuin paikallinen poliisiasema)
  5. Olisitko valmis hyväksymään poliisin rakenneuudistuksen, jos sen avulla voitaisiin välttyä satojen poliisien vähenemältä vuonna 2016? (Tosiasia, ellei uudistusta tehdä.)

Nämä kaikki viisi kysymystä voitaisiin teettää sisäministeriön työryhmän esityksen perusteella ja näin kysyttynä työryhmän esitys saisi todennäköisesti laajan tuen kansalta. Poliisin hallintorakenteen osalta liikkeessä on väärää informaatiota, ja vääriä mielikuvia vahvistetaan esimerkiksi tänään uutisoidulla kyselytutkimuksella.

Nerg valittiin johtamisosaamisensa, ei poliittisten ansioiden perusteella

Kansliapäällikön virkaan tulee nimittää valintaperusteiden suhteen pätevin riippumatta ehdokkaan poliittisesta taustasta tai sen puuttumisesta. Minkään puolueen jäsenkirja tai sen puute ei saa johtaa siihen, että pätevin ehdokas jää valitsematta. Tätä periaatetta noudatin esittäessäni valtioneuvostolle, että sisäministeriön kansliapäälliköksi valittaisiin valtionvarainministeriön hallinto- ja kehitysjohtaja Päivi Nerg. En pyytänyt tai rohkaissut suoraan enkä välillisesti häntä ehdokkaaksi enkä suosinut häntä millään tavoin valintaprosessin aikana. Haastatteluun valitut kuusi ehdokasta olivat erittäin kovatasoisia ja päteviä johtajia ja kuka tahansa olisi voinut tulla valituksi.

Poliittisesti sitoutumattoman Nergin pätevyyden ja ansioiden kyseenalaistaminen osoittaa tietämättömyyttä ja on loukkaavaa valittua henkilö kohtaan. Valinnan arvostelijat sivuuttavat sen tosiasian, että Nergin nykyinen virka valtionvarainministeriön hallinto- ja kehitysjohtajana on erittäin vaativa johtajatehtävä, johon hänet on v. 2009 valittu johtajaosaamisensa ja kokemuksensa pohjalta, ei poliittisista tai uskonnollisista syistä. Kommentoijilta on jäänyt myös huomaamatta, että lakiin kirjattuja kansliapäällikön valintaperusteita muutettiin edellisen hallituksen toimesta vuonna 2011. Tehtävän edellyttämä monipuolinen kokemus tuli uudeksi valintaperusteeksi ja korvasi aiemman vaatimuksen perehtyneisyydestä hallinnonalan toimintaan. Muutoksella haluttiin erityisesti selkeyttää sitä, että viran edellyttämä kokemus voidaan saavuttaa myös erilaisissa tehtävissä ja organisaatioissa, julkisen sektorin lisäksi yksityisellä sektorilla.

Kansliapäällikkö ei ole toimialajohtaja vaan strateginen johtaja, jonka alaisuudessa toimialajohtajat työskentelevät. Tehtävässä korostuu laaja-alainen ja vankka ylemmän tason johtamiskokemus sekä strateginen suunnittelu ja siihen kytkeytyvä tuloksellisuuden johtaminen.

Juuri tämän keskeisen valintaperusteen suhteen Nerg osoittautui vahvimmaksi ehdokkaaksi. Hänellä oli myös muihin hakijoihin verrattuna olennaisesti vahvempi kokemus valtioneuvostotason ylemmistä johtotehtävistä. Pahoittelen sitä, että en pysty avaamaan salaiseksi julistettua ulkopuolista henkilöarviota. Voin kuitenkin todeta, että henkilöarvio tuki tehtyä ratkaisua.

Hakuprosessin aikana konsultoin useamman kerran oikeuskansleria, mikä selkeytti omia käsityksiäni kansliapäällikön viran lainmukaisista valintaperusteista. Oikeuskansleri on myös tarkastanut valinnan laillisuuden ja antanut hyväksyntänsä ennen nimityksen viemistä valtioneuvoston istuntoon.

Tein päätökseni hyvällä omalla tunnolla ja täysin eettisten periaatteitteni mukaisesti. Olisiko pitänyt poliittisista syistä jättää valitsematta poliittisesti sitoutumaton Nerg poliittisen kohun pelossa?

Heitän vinkin lahjomattoman lausunnonantajan maineessa olevasta tietolähteestä niille, jotka haluavat perehtyä Päivi Nergin osaamiseen. Valtionvarainministeriön kansliapäällikkö, valtiosihteeri Raimo Sailas tuntee läpikotaisin kansliapäällikön tehtävien vaatimukset ja valtioneuvostotason työskentelyn. Hän on Nergin nykyinen esimies.

Vanhuspalvelulaki toteutuu

Hallitus teki päätöksen vanhuspalvelulain antamisesta ja lisärahoituksesta ensi vuodelle. Laissa turvataan ikäihmisten oikeus tarpeen mukaisiin palveluihin, ei ainoastaan oikeutta palvelutarpeen arviointiin kuten tähän asti. Laitoshoidon henkilöstömitoitukselle asetetaan suitset. Jos v. 2014 löytyy yksikin laitos Suomesta, jossa ei toteudu suositusten mukainen henkilöstömitoitus, kuntia ohjataan pakolla. Ensimmäistä kertaa myös kotiin annettaviin palveluihin laaditaan suositukset, tällä hetkellä mitään vertailukelpoisia mittareita palveluiden tai henkilöstön riittävyyteen ei ole. Vanhuspalvelujen parantamiseksi kunnat saavat nykyiseen verrattuna uutta rahaa vuositasolla 150 miljoonaan euroa.

Rahassa mitattuna budjettiriihen merkittävin uusi päätös tehtiin omaishoidon tukipalvelujen lisäämisestä 10 miljoonan euron valtionosuudella vuositasolle ja kun siihen lisätään kuntien osuus, omaishoitoa vahvistetaan 30 miljoonalla eurolla. Kristillisdemokraattien aloitteesta ja vaatimuksesta laissa on nyt toteutumassa ikääntyneiden avioparien oikeus asua yhdessä riippumatta eroista heidän hoivan tarpeessaan. Tällä hetkellä puolisot, jotka ovat luvanneet olla yhdessä kunnes kuolema heidät erottaa, saattavat joutua asumuseroon kunnallisella päätöksellä.

Runsas kolmannes yli 75-vuotiaista suomalaisista kärsii yksinäisyydestä. Virkamiehet eivät pysty sosiaalisen kanssakäymisen tarpeita täysin hoitamaan, siihen tarvitaan naapureita, ystäviä, sukulaisia, järjestöjä ja seurakuntia.
Vanhuspalveluiden parantaminen maksaa, mutta kustannuksista huolehtiminen on kunniavelvollisuutemme. Vanhustenhoito on nostettava sellaiselle tasolle, jolla jokainen päättäjä itse haluaisi vanhuutensa viettää. Kiitollisuus menneiden sukupolvien työlle on yhteiskunnan menestystekijä.

 

julkaistu kolumnina kd-lehdessä 6.9.2012

Sana rististä

Hesari oli tehnyt verkkolehteensä jutun irrottamalla  yhteydestään symbolisen tarinan, jonka kerroin Hengellisen elämän syventymispäivillä viime viikonloppuna. En millään tavalla arvostellut puheessani vastaanottokeskuksen, museoviraston tai Konnunsuon kiinteistön omistajan toimintaa. Käytin tuota kokemusta täysin vertauskuvallisesti puhuessani kristillisen uskon ydinsanomasta ja siinä Jeesuksen ristinkuoleman merkityksestä. Liitän oheen puheeni.
Onko kristillisellä uskolla tulevaisuutta yhteiskunnassa ja kirkossa?

Viime viikolle sijoittunut työtehtäväni kosketti tunteita erityisellä tavalla. Vastuualueelleni kuuluvan Joutsenon vastaanottokeskuksen uudet tilat Konnunsuolla vihittiin käyttöön. Vankilan vierellä sijainnut lapsuudenkotini toimi juhlan keskipisteenä. Pidin puheen kotiterassilla ja juhlapäivällinen syötiin entisessä olohuoneessamme. En ole kertaakaan käynyt tässä kodissa sen jälkeen kun aikuistuttuani vanhempani muuttivat eläkekotiinsa pois paikkakunnalta.

Nyt kalterit oli poistettu, lukitut muurit avattu, sellit ja henkilöstön asuintalot kunnostettu Suomesta turvapaikkaa hakeville asukkaille. Vankilan museoitu kirkko oli muuten entisellään, saarnatuoli ja kirkonpenkit paikoillaan ja hyvässä maalissa, mutta alttarilta oli poistettu risti. Poistetun ristin jälki näkyi muuta pintaa vaaleampana.

Mieleeni nousivat jumalanpalvelukset, joissa vangit ja henkilökunta olivat Jumalan sanan äärellä. Poistettu risti museoidussa kirkossa nosti esiin kipeitä ajatuksia niistä varhaisen kristillisen seurakunnan vahvoista alueista, joissa nyt kaupunkikuvaa hallitsevat minareetit kirkon tornien sijaan – tai ne ateistiset valtiot, joissa kirkot on muutettu uimahalleiksi tai teattereiksi.

Tässä tilaisuudessa kysellään, onko kristillisellä uskolla tulevaisuutta yhteiskunnassa ja kirkossa. Sanoma ristiinnaulitusta ja ylösnousseesta Kristuksesta on se voima, joka on kantanut kristillistä kirkkoa halki vuosisatojen, vaikeiden aikojen ja vainojen läpi. Apostoli Paavali tiivistää: ”Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.”

Jos kristillisyys museoidaan niin että risti poistetaan, tulevaisuuteen kantavaa sanomaa ei enää ole. Sana rististä on motivoinut monet lähtemään kauas, vaikeisiin ja vaarallisiin olosuhteisiin viemään evankeliumia eteenpäin. Sana rististä on ollut niin rakas, että monet ovat olleet valmiit jopa ennemmin kuolemaan sitä tunnustaen kuin sen kieltämään. Kristillisten perinteiden levittämisen vuoksi tuskin kukaan olisi valmis kuolemaan.

Suomessa taannoin vieraillut yhdysvaltalaispiispa kiinnitti huomion siihen, että kristinuskon ytimessä on barbaarinen teloitusväline: ”Ajatus rististä uhrauksena maailman syntien puolesta on barbaarinen ajatus, joka perustuu primitiiviselle jumalakuvalle ja se on hylättävä.” Ihminen ei kuitenkaan ole historian saatossa muuttunut miksikään – sivistyksen ja tietoverkkojen keskellä soditaan, kidutetaan, surmataan lapsia ja vanhuksia, petetään, varastetaan, valehdellaan ja rikotaan avioliittoja samaan malliin kuin niissä oloissa, joissa kehitettiin teloitusinnovaatio risti. Ihmiskunnan synnit ovat primitiivisiä ja barbaarisia – siksi sanoma ristiinnaulitusta Kristuksesta on kaikkina aikoina ajankohtainen.

Ristiin liittyy myös tämän tilaisuuden otsikko: ”Hyväksytty”. Minulla oli nuorena vaihe, jossa armollista Jumalaa oli vaikeaa löytää. Raamattua lukiessani sieltä nousi esille ankaria sanoja, jotka tuomitsivat minut ja ajoivat epätoivoon.

Tätä kysellessäni sain sielunhoitajalta hyvää tarkoittavan neuvon: ´”Jos kaikesta sydämestäsi etsit Jeesusta, löydät kyllä hänet.” Tämä vain lisäsi epätoivoani. Totesin, että en minä kaikesta sydämestäni etsinyt Jumalaa. Kadehdin autuudestaan iloitsevia uskovaisia, joille Jeesus tuntui olevan lähellä ja rakas. Ajattelin, että minusta ei ole uskovaiseksi.

Jumalan Sana, joka minua ahdisti, toi minulle myöhemmin myös ratkaisun tähän ahdistukseen. Tein löydön Roomalaiskirjeen kolmannen luvun kohdalla: ”Ei ole yhtään vanhurskasta, ei yhtään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa. Kaikki ovat luopuneet ja käyneet kelvottomiksi. Ei ole ketään, joka tekee hyvää, ei ainoatakaan.” Melkein putosin tuoliltani tämän kohdan lukiessani. En ollutkaan poikkeus, vaan sellaista ihmistä, joka etsii Jumalaa ja hänen tahtoaan, ei maan päältä edes löydy. Muutamaa jaetta myöhemmin apostoli vielä selventää: ”Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.”
Tämä oli minulle riemullinen löytö – oivallus hyväksynnästä ja armosta joka tulee osakseni ilman mitään ansioita tai yrittämistä. Ristillä tapahtuneessa vaihtokaupassa Kristus otti vastuulleen kaiken pahuutemme sekä niiden rangaistuksen, kuoleman. Samalla hän lahjoitti meille oman pyhyytensä ja vanhurskautensa, jonka palkkana on iankaikkinen elämä.
Ymmärsin, että minä en voi millään tavalla synnyttää tai sytyttää uskon siementä itseeni, sen tekee pyhä Jumala itse.
Luther tiivisti upealla tavalla tämän katekismukseen: ”Minä uskon, etten minä omasta järjestäni enkä voimastani voi uskoa minun Herraani Jeesukseen Kristukseen eli tulla hänen tykönsä, vaan että Pyhä Henki on minut kutsunut evankeliumilla.”

Tutkimusten mukaan muutaman viime vuoden aikana on tapahtunut raju lasku suomalaisten uskossa kristillisiin oppeihin. Viime vuonna kyselyssä 27 % kertoi uskovansa kristinuskon Jumalaan, neljän vuoden aikana osuus oli pudonnut kymmenellä prosenttiyksiköllä. Vain yksi kymmenestä nuoresta alle 25-vuotiaasta miehestä uskoo siihen, että Jeesus on Jumalan poika.

Lähetyskenttä on tullut keskellemme myös maahanmuuton kautta. Vaikka maahanmuuttajista ja turvapaikkaa hakevista suuri osa on kristittyjä, meillä on keskuudessamme yhä suurempi joukko esimerkiksi islaminuskoisia. Uskonnonvapaus turvaa kristityille ja kristillisille kirkoille mahdollisuuden pitää evankeliumin sanomaa esillä myös näiden lähimmäisten keskuudessa.

Meillä on siis kasvava haaste opettaa Raamattua ja pitää esillä evankeliumin sanomaa. Mieleeni on jäänyt tilanne vuosien takaa kun yksi tyttäristämme kantoi huolta ystävien ja tuttavien uskontilasta. Meillä ei sellaista vierasta käynyt, jolta pikkutyttö ei olisi uskon tilaa selvittänyt, mikä oli välillä meille vähän kiusallistakin. Hän aloitti aika taitavasti esimerkiksi kysymällä, että onko teidän perheessä tapana käydä kirkossa tai lukea Raamattua. Kerran hän kysyi minulta, että uskooko kylään tulevan sukulaisemme Jeesukseen. Vastasin, että en tiedä, en ole koskaan kysynyt. Tyttäreni paheksui: ”Niin monta kertaa olette tavanneet, etkä koskaan ole kysynyt!” Yritin puolustautua ja heittää takaisin, että tuskinpa sinäkään sitä kaikilta kyselet. No, uskooko esimerkiksi sinun koulubussin kuljettajasi Jeesukseen?” Ei auttanut. Tytär  vastasi: ”No, se sanoi, että se on siinä ja siinä.” Jouduin aseettomana luovuttamaan, koulubussin kuljettajakin oli saanut kutsun taivaan tielle.

Sananlaskujen kirjassa sanotaan: ”Osta totuutta, älä myy!”. Tämä kertoo siitä, että totuudella on yleensä hinta. Totuuden seuraamisesta, totuuden tunnustamisesta ja puhumisesta joutuu usein maksamaan. Sen sijaan ihmisellä on kiusaus myydä totuutta, hankkia jotakin etua itselle sillä, että taipuu suosittuun harhaan tai vääristelee totuutta.

Martti Luther käsitteli aihetta ”Seuraus uskosta” osuvin sanoin: ”Jos uskot, niin puhut. Jos puhut, niin sinun täytyy kärsiä. Sillä usko, tunnustus ja risti kuuluvat yhteen ja ovat oikean kristityn osa.”

Sanomisen tila kapenee, jos emme tätä oikeuttamme käytä. Mitä enemmän vaikenemme Raamatun opetuksesta kipeisiin ajankohtaisiin kysymyksiin, sitä voimakkaampi on torjunta. Jos lumituiskussa ladulla ei ole riittävästi hiihtäjiä, umpihankeen hiihtäminen käy raskaaksi. Edellä hiihtäjiä tarvitaan.

Jos kiellämme ihmisiltä oikeuden synnin tuntoon, varastamme heiltä myös evankeliumin ilon ja varmuuden. Varmuus taivaasta lepää sen varassa, että Kristus on varmasti sovittanut todelliset syntimme ja noussut ylös kuolleista. Luottamus ajattomaan, muuttumattomaan ja vaikuttavaan Jumalan sanaan ja evankeliumin ilo ja varmuus kulkevat käsi kädessä. Siksi erityisen surullisia ovat sellaiset opit, joilla nakerretaan luottamusta Raamattuun Jumalan Sanana.

Väitän, että kirkoilla ja kristillisillä järjestöillä on paljon suurempi vaikutus yhteiskunnan vakauteen, turvallisuuteen ja talouteen kuin usein osataan ajatella. En puhu pelkästään niistä alkoholisteista tai rikoksenuusijoista, joiden kohdalla uskoontulo on muuttanut elämän suunnan. Kestävät arvot ja elämän mielekkyys ovat koko hyvinvointiyhteiskunnan perusta. Etiikka ei synny tyhjiössä. Arvot jäävät tyhjiksi sanoiksi, jos niitä ei kyetä maailman katsomuksellisesti määrittelemään.

Rehellisyys ja työmoraali ovat edellytyksenä sille, että saamme verotuloja, joilla hyvinvointia voidaan ylläpitää. Tasapainoiset perheet, kestävät avioliitot ja vastuullinen vanhemmuus ovat edellytyksiä lasten ja nuorten kehitykselle.

Kristillisellä kirkolla on läpi historian ollut suuri vaikutus niin yksittäisten ihmisten elämään kuin kokonaisiin yhteiskuntiin. Sain havainnollistavan kokemuksen Roomassa syvällä maan alla katakombeissa, jonne varhaiset, vainotut kristityt kokoontuivat ja jonne he myös hautasivat omaisensa. Pitkien pimeiden tunnelikäytävien varrella oli tuhansia kallioon louhittuja hautapaikkoja useissa kerroksissa päällekkäin. Pienten hautojen määrä kosketti. Roomalaiset harjoittivat perhesuunnittelua jättämällä vastasyntyneitä lapsia heitteille, mikä koitui etenkin tyttöjen ja säännönmukaisesti vammaisten lasten kohtaloksi. Kristityt keräsivät lapset huostaansa, niin elävät kuin jo kuolleet. Minua pysäytti se, miten tuo uskonnollinen vähemmistö rohkeni vaikeassa tilanteessa toimia arvojensa pohjalta myös käytännössä. Pienen ja heikonkin Jumalan kuvaksi luodun elämän pyhyyttä kunnioitettiin. Samalla näillä arjen teoilla oli historiallisesti merkittävä vaikutus yhteiskuntaan. Lastensuojelu, ihmisarvon ja ihmisoikeuksien kunnioitus samoin kuin muu lainsäädäntömme ja sivistyksemme perusta on nojannut vahvasti kristinuskon mukanaan tuomaan ihmiskuvaan. Tällä hetkellä elämme sellaista historian vaihetta, jossa paine kristillisen uskon vaikutuspiiristä irrottautumiseen kasvaa.

”Rakastatko sinä Jeesusta?” Viisivuotias pikkutyttö pysäytti pyhäkoulumatkallaan pyöräilevän vankilan apulaisjohtajan esittäen kysymyksen. Taivaaseen ei pääse, ellei usko Jeesukseen, niin oli pyhäkoulussa opetettu. Tilanteesta häkeltynyt johtaja otti yhteyttä tytön äitiin kehottaen harkitsemaan, olisiko syytä ottaa tyttö pois pyhäkoulusta. Äiti ei säikähtänyt, vaan antoi pyhäkoulun jatkua.

Äitini on kertonut tämän tapauksen omasta lapsuudestani. En itse sitä muista, sen sijaan muistan vaikuttavat pyhäkouluhetket, joita säännöllisesti sunnuntaisin piti vuorotellen kaksi miestä, sikalanhoitaja ja työmestari. He saattoivat tulla vankilasta kesken työpäivän saappaat jalassa pitämään kylän lapsille pyhäkoulua. Olen kiitollinen sille elämäni perustalle, jonka sain pyhäkoulun kautta ja sen vuoksi myös suuresti arvostan kaikkea sitä työtä, jota lasten ja perheiden hyväksi seurakunnissa tehdään. Siinä työssä rakennetaan tulevaisuutta, kestävää perustaa niin yhteiskunnalle kuin ennen muuta kristilliselle kirkolle.

”Maailmassa ei ole toista suurempaa valtaa kuin vanhempien valta lasten yli.” Näin väitti Martti Luther ja selitti: “Sillä isä ja äiti ovat lasten apostoleja, piispoja, kirkkoherroja, julistaessaan heille evankeliumia. Ja lyhyesti sanoen: maailmassa ei ole toista suurempaa valtaa kuin vanhempien valta, sekä hengellinen että maallinen, lasten yli.”

Raamattu kehottaa vanhempia siirtämään ajattomat arvot, elämän omat ohjeet lapsille arjen keskellä, eri tilanteissa: ”Painakaa tarkoin mieleenne nämä käskyt, jotka minä annan. Opettakaa ne lapsillenne ja puhukaa niistä, olittepa kotona tai matkalla, makuulla tai valveilla.” (5 Moos 11:18,19).

Lutherin terävät sanat osuvat myös meidän ajallemme: ”Mitä hyötyä olisi siitä, että omistaisimme ja tekisimme kaiken muun ja olisimme kuin pelkkiä pyhimyksiä, jos jättäisimme suorittamatta sen, minkä vuoksi pääasiallisesti elämme, nimittäin nuorison hoidon? Luulen myös, ettei mikään ulkonainen synti paina maailmaa Jumalan edessä niin raskaana ja ansaitse niin hirveää rangaistusta kuin juuri se, jonka teemme jättäessämme lapset vaille kasvatusta.”

Kerroin aluksi poistetusta rististä vankilan kirkossa. Erään pääsiäisen alla kotiin tullessani ulko-oveemme oli kiinnitetty valkoinen paperiristi. Kun menin sisään, samanlaisia, erikokoisia ristejä oli teipattu kymmenittäin kaikkialle oviin, peileihin ja seiniin. Lapsemme olivat kaikki alle kouluikäisiä ja he riensivät vanhimman johdolla selittämään askartelunsa tarkoitusta: ”Kun mummi tulee kylään ja näkee nämä ristit, niin hän muistaa, että ai niin, Jeesus rakastaa minua.” Viesti oli tarkoitettu pääsiäiseksi kylään odotetulle mummille, mutta se pysäytti minutkin.

Tänään kyselemme, onko kristillisellä uskolla tulevaisuutta kirkossa ja yhteiskunnassa. Kyllä, sillä Jumalan sana ei muutu. Vaikka kirkossa tai yhteiskunnassa tehtäisiin siitä irrottautuvia linjauksia, aina joku löytää Jumalan sanan, joka on muuttumaton ja ajaton ja joka synnyttää elävän uskon ristiinnaulittuun ja ylösnousseeseen Kristukseen. Ristin vuoksi olet hyväksytty ja rakastettu!

Syrjäytymistä ehkäistään palveluilla

Väestön ikääntyessä pienenevän työikäisen väestönosuuden tulisi olla entistä työkykyisempää ja terveempää. Nuorten ikäluokkien syrjäytyminen sekä lisääntyvät mielenterveys- ja päihdeongelmat merkitsevät suuria kustannuksia koko yhteiskunnalle. Jokainen syrjäytynyt nuori maksaa yhteiskunnalle 1,2 miljoonaa euroa.

Työelämästä ja koulutuksesta syrjäytyneet, päihdeongelmaiset nuoret miehet työllistävät poliisia sekä terveydenhuoltoa ja täyttävät vankilat ja lisäksi päätyvät ennenaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle.

Kodit tarvitsevat kasvatus- ja hoivavastuun tueksi yhteiskunnan turvaverkkoa, jonka avulla voidaan varhaisessa vaiheessa ehkäistä kasvavia ongelmia.
Lasten kokonaisvaltaista terveyttä edistetään parantamalla neuvolatyön ja kouluterveydenhuollon resursseja. Kun vanhemmat hakevat apua henkilökohtaisiin tai parisuhdeongelmiin viranomaisilta, heidän kykynsä huolehtia kasvatus- ja hoivavastuusta jää liian usein huomioimatta. Aikuisten mielenterveys-, päihde- tai parisuhdeongelmia hoidettaessa on selvitettävä heidän lastensa tuen ja suojelun tarve. Lastensuojelua tai ennaltaehkäisevää perhetyöntekijän tai kodinhoitajan apua on voitava tarjota perheille, joissa vanhempien kyky huolehtia lapsistaan on heikentynyt.

Terveyskeskuksiin on järjestettävä matalan kynnyksen päihde- ja mielenterveyspalveluja, joissa myös nuorilla on mahdollisuus jonottamatta ja ilman lähetettä päästä terveydenhuollon ammattihenkilön vastaanotolle. Varhainen puuttuminen auttaa pääsemään takaisin työelämään ja estää syrjäytymistä ja ajautumista ennenaikaiseen eläköitymiseen.
Nuorten syrjäytymisen ehkäisyssä tarvitaan viranomaisten lisäksi koko kansalaisyhteiskunnan vastuuta. Järjestöt, seurakunnat ja yhteisöt voivat omalla toiminnallaan tukea perheitä kasvatustyössä sekä tukea nuorten kasvuympäristöä silloin kun perheen voimat eivät siihen riitä.

 

julkaistu kolumnina kd-lehdessä 30.8.2012.

Isänmaa tarvitsee sinua!

Puolueemme emerituspuheenjohtaja Esko Almgren asettuu ehdolle kunnallisvaaleihin Kotkan valtuustoon. Ikää hänellä on 80 vuotta ja valtuustoura jatkunut katkeamatta vuodesta 1965 lähtien, lähes 50 vuoden ajan. Esko on loistava esikuva meille nuoremmille sitoutumisesta, uskollisuudesta ja aatteen palosta. Eskon syvällistä ja laajaa kokemusta tarvitaan niin paikallisesti kuin koko puolueessamme. Lappeenrannan torilla tapasin 18-vuotiaan Hilla Ryösön, jolla on kiireinen abiturienttivuosi edessä, mutta hän lupautui ehdokkaaksi syksyn vaaleissa ja esittäytyi rohkeasti toritapahtumassa yleisön edessä. Hillan vahvuus on tuoreessa nuoren sukupolven näkökulmassa poliittiseen päätöksentekoon.

Kristillisdemokraateilla on jo lähes 1300 ehdokasta. Välitän lämpimät kiitokset jokaiselle teistä! Urakka on kuitenkin kesken, sillä olemme asettaneet tavoitteeksi 1800 ehdokasta, eikä yhtään haittaa vaikka saisimme enemmänkin. Kokemus osoittaa, että mitä enemmän meillä on ehdokkaita, sitä enemmän saamme valtuutettuja. Ja mitä suurempi on puolueemme kannatus kunnallisvaaleissa, sitä vahvemmin pystymme vaikuttamaan kautta koko Suomen kotiseutujemme menestykseksi ja lähimmäistemme parhaaksi.

Siksi haastan sinut asettamaan itsellesi kysymyksen: ”Voisinko minä palvella kotiseutuani asettumalla ehdokkaaksi?” Korkea tai vähäinen ikä ei ole este. Jokainen tuo ehdokkuuteen oman näkökulmaansa elämään – oman koulutuksensa, työtilanteensa tai perheen tai perheettömyyden. Kiireisessä elämäntilanteessa ehdokkuus on mahdollista ottaa kevyemmin. Nyt on myös ajankohtainen hetki kysellä muita ehdokkaiksi, niitäkin, jotka eivät tätä lehteä lue. Oleellista on tahto vaikuttaa kestävien, kristillisten arvojen puolesta.

 

julkaistu kolumnina kd-lehdessä 23.8.2012.

Vastavakuuksien arvo merkittävä

Jos yksityishenkilö takaa toiselle lainan ja saa vastavakuudet, sopimusta pidetään turvallisempana takaajaosapuolelle. Miksi näin ei olisi myös valtion tasolla? Rahoitusmarkkinoilla vastavakuuksia arvostetaan. Financial Times julkisti luottoluokittaja Moody’sin tuoreen reittauksen heinäkuun lopussa, jossa kaikkien muiden kolmen A:n luokkaan luokiteltujen maiden, paitsi Suomen, ennuste kirjattiin negatiiviseksi vakaan sijaan. Syyksi luottoluokittaja ilmoitti Suomen ainutlaatuisen luottoprofiilin, jolla se viittasi vastavakuuksiimme. Reittauksen ansiosta saamme niin edullista lainaa markkinoilta, että korko on alle inflaation eli negatiivinen.

Jatkossakin tulemme vaatimaan kaikille takausjärjestelyille vastavakuuksia, mikäli lainalla ei ole ensisijaisuusasemaa. Kristillisdemokraattien on syytä olla ylpeitä, sillä idea vastavakuusvaatimuksista perustuu alun perin meidän esitykseemme. Viime vaalikaudella vuonna 2010 oppositiossa eduskuntaryhmämme esitti, että Irlannin tukilaina hyväksytään tietyin edellytyksin, mm. mikäli osalle tuesta saadaan vakuudet.

Järjestelyssä Suomi saamiensa vakuuksien vastineeksi luopuu korkovoitosta. ERVV-mekanismissa korkomarginaali on 0, eli korkomenetyksiä ei Suomelle tule. EVM:n osalta korkomarginaalineuvottelu on kesken, mutta se ei missään tapauksessa tule olemaan 3,5 % kokoluokassa. Luku on Kreikka-ohjelman alkutaipaleelta, ja sitä on leikattu moneen kertaan. Todennäköisesti EVM:n korkomarginaali tulee olemaan vain noin 0,3 % tasolla. Tällä tasolla Suomen maksimaalinen korkomenetys olisi 0,003 x 1925 miljoonaa euroa = 5,775 miljoonaa euroa vuosittain. Tätä kannattaa verrata vastavakuuden kokonaissummaan 770 miljoonaa euroa. 5,775 miljoonan euron vuosittaisella riskillä voitamme 770 miljoonaa euroa, mikäli koko riski realisoituisi.

 

julkaistu kolumnina kd-lehdessä 16.8.2012