Ajankohtaista

RSS

Oikeus olla tappamatta

Hallitusohjelman tavoitteena on vähentää raskaudenkeskeytyksiä ja selvittää tarve myöhäisimmän viikkorajan muutokseen sekä terveydenhuollon henkilöstön oikeuteen eettisin perustein kieltäytyä toimenpiteen suorittamisesta.

Abortti on Suomessa vaiettu aihe, vaikka se koskettaa paljon ajateltua laajempaa joukkoa. Aborttilain säätämisestä lähtien on tehty yli puoli miljoonaa aborttia. Tällä hetkellä keskeytetään noin 10 000 raskautta vuodessa eli yli 30 joka päivä. Keskuudessamme on satoja tuhansia naisia, jotka ovat omassa kehossaan kokeneet abortin, saman verran isiä, kymmeniä tuhansia abortteihin osallistuneita terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja satoja lakien säätämisestä vastuullisia päättäjiä.

Läntisen Euroopan maista ainoastaan Suomessa ja Ruotsissa terveydenhuollon henkilöstöllä ei ole lakiin perustuvaa oikeutta kieltäytyä vakaumuksen perusteella suorittamasta abortteja tai laatimasta niihin liittyviä lausuntoja. Kansalaisten perusoikeuksien kannalta on sietämätöntä, että Suomessa on mahdotonta erikoistua gynekologiksi jos vakaumuksellisena lähtökohtana on se, että raskaana olevan naisen tullessa vastaanotolle edessäni on kaksi potilasta, enkä halua sitä toista tappaa.

Euroopan neuvosto edellytti vuonna 2010, että kaikkien jäsenmaiden tulee turvata hoitohenkilökunnalle omantunnonvapaus kieltäytyä abortin tai eutanasian suorittamisesta. Sekä Maailman että Suomen lääkäriliitot ovat saman vaatimuksen takana.

Elämänsuojelua edistävien lainsäädäntöuudistusten lisäksi tarvitsemme nykyistä parempaa tukea vaikeissa elämäntilanteissa lastaan odottaville äideille. Vaihtoehdoksi elämän lopettamiselle tulee nostaa myös mahdollisuus antaa lapsi adoptoitavaksi johonkin niistä tuhansista lapsettomista kodeista, joihin lasta hartaasti toivotaan ja odotetaan.

 

julkaistu kd-lehdessä kolumnina 29.11.2012.

Sillan rakentamista vammaisten oikeuksille

”Tee silta Jumalan kunniaksi, kaarisilta tee, joka syvyyden yli lakkaamatta valoa säteilee.” Olin avaamassa taidenäyttelyn, jolla juhlistettiin neljännesvuosisadan täyttänyttä Kaarisiltaa, taidekeskusta ja erityisammattioppilaitosta, joka on saanut nimensä Aale Tynnin tunnetusta runosta. Esillä oli kehitysvammaisten henkilöiden taidetta – kuvataidetta, muotoilua ja musiikkia. Taide ja innostuneet taiteilijat puhuttelivat. He tekivät kaarisiltaa yli kyvyttömyyden nähdä jokaisessa ihmisessä täysi ihmisarvo. Ihmisarvo ei saa riippua siitä, kuinka paljon tarvitsemme läheistemme tai yhteiskunnan tukea ja hoivaa.

Maailman 700 miljoonaa vammaista henkilöä muodostavat yhden eniten syrjäytyneistä ryhmistä. Yhdistyneiden kansakuntien yleiskokous hyväksyi joulukuussa 2006 vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevan yleissopimuksen. Sopimuksen tarkoituksena on taata vammaisille henkilöille kaikki ihmisoikeudet ja perusvapaudet, sekä edistää vammaisten henkilöiden synnynnäisen arvon kunnioittamista. Kristillisdemokraatit kiirehtivät sopimuksen ratifioimista myös Suomessa.

Askel oikeaan suuntaan otettiin viime viikolla valtioneuvoston tehdessä periaatepäätöksen, jonka mukaan jokaisella kehitysvammaisella ihmisellä on oikeus omaan kotiin, oikeus asua samoin kuin muutkin kuntalaiset ja saada tarvitsemansa palvelut. Periaatepäätös ohjaa kuntia lakkauttamaan asteittain vammaisten ihmisten laitosasuminen sekä kehittämään asumisen tukemiseksi tarvittavia palveluja ja asuinympäristöjä. Päämääränä on, että vuoden 2020 jälkeen kukaan vammainen henkilö ei asu laitoksessa.

Puoluehallituksemme hyväksymä tuore vammaispoliittinen ohjelma rakentaa omalta osaltaan siltaa vammaisten henkilöiden täysille oikeuksille ja osallisuudelle yhteiskuntaamme.

 

julkaistu kolumnina kd-lehdessä 22.11.2012

Ympäristöviranomaisten yhteistoimintaa tehostettava

Talvivaara on murheellinen tarina. Nyt on keskitettävä kaikki tarmo ympäristövahinkojen torjuntaan, mutta tapahtumasta on syytä ottaa oppia vastaisen varalle. Sisäministeriön hallinnonalat ovat antaneet virka-apua Talvivaaran kipsisakka-altaan vuodon aiheuttaman ympäristökatastrofin torjunnassa. Lainsäädännön mukaan tilannetta johtavat ympäristöviranomaiset ELY-keskuksesta käsin, mutta pelastuslaitos osallistuu toimintaan ympäristöviranomaisen tekemän virka-apupyynnön perusteella. Paikalla on kuusi pelastuslaitoksen venettä ja myös teknistä apua on annettu. Pelastuslaitoksen vedenalainen kamera on ollut käytössä. Lisäksi pelastuslaitos välitti virka-apupyynnön puolustusvoimille. Oulun poliisin talousrikosyksikkö on alkanut tutkia Talvivaaran kaivoksen jätevesialtaan vuotoa. Esitutkinnassa pyritään selvittämään vuodon syyt sekä ympäristölle koituneet vahingot. Rikosnimikkeenä on ympäristön turmeleminen, mutta nimike voi muuttua esitutkinnan edetessä.

Talvivaaran kipsisakka-altaan vuotaminen on tuonut esiin puutteita ELY-keskusten yhteistyömallissa. Julkisuuteen tulleiden tietojen mukaan Kainuun ELY-keskuksen resurssit ovat joutuneet äärimmäiselle rasitukselle. Kiireellisen ympäristöhaittojen minimointiin tähtäävän toiminnan rinnalla Kainuun ELY-keskuksen resursseja on sitonut mediakyselyihin vastaaminen. ELY-keskusten varautumista vastaavankaltaisiin tilanteisiin tulevaisuudessa voitaisiin parantaa kehittämällä ELY-keskusten yhteistyötä. Nykyisen käytännön mukaan lisävoimavaroja on mahdollista siirtää ELY-keskusten kesken, mutta toimintamalli näyttäisi olevan kankea sen vaatiessa erillistä harkintaa. ELY-keskusten toimintavalmiutta kohtaamaan kriisitilanteita voidaan kohentaa verkottuneella toimintamallilla, jossa kaikkien ELY-keskusten henkilöstöresurssit ja muut voimavarat ovat automaattisesti yhteiskäytössä esimerkiksi ympäristökatastrofin uhatessa.

Muukalaisena Suomessa

”Muukalaista älä sorra, sillä te tiedätte muukalaisen mielialan, koska itsekin olette olleet muukalaisina Egyptin maassa” Israelin kansalle annettu, edelleen ajankohtainen neuvo kertoo ihmisyhteisöjen raadollisesta todellisuudesta kaikkina aikoina ja kaikissa kulttuureissa. Muukalaisvastaisten ja rasististen ääriliikkeiden haasteeseen tulee vastata rohkeasti muistaen Martin Luther Kingin sanoja: ”Pahinta ei ole pahojen ihmisten pahuus, vaan hyvien ihmisten hiljaisuus.”

Muualta tulleiden määrä kasvaa pääosin työpaikan, opiskelun ja perhesiteiden vuoksi, mutta myös turvapaikkaa hakevien ja kiintiöpakolaisten myötä. Suomi kuuluu maailmassa ja myös Euroopassa harvoihin maihin, jotka ottavat vastaan kiintiöpakolaisia, hallitusohjelmassa sovitusti 750 vuosittain. Maahanmuuttajien kotouttamisen tasoon ei voi olla tyytyväinen, siitä kertoo kolminkertainen työttömyysriski kantaväestöön verrattuna.

Viranomaisten ja oikeuslaitoksen tulee kohdella turvapaikan hakijoita yksilöllisesti, lakien ja kansainvälisten sopimusten mukaisesti. Tämän syksyn aikana pyritään samaan päätökset EU:n yhteisestä turvapaikkajärjestelmästä. Sillä tavoitellaan yhtenäisiä menettelyjä ja vastaanotto-olosuhteita koko EU:n alueella. Myös painetta siirtyä maasta toiseen paremman suojelun toivossa vähennetään.

On syytä myös Suomessa arvioida jatkuvasti sitä, tukeeko kansallinen lainsäädäntömme niin yksilöiden kuin koko yhteiskuntamme kannalta inhimillistä ja kestävää maahanmuuttopolitiikkaa. Erityistä huomiota olen kiinnittänyt turvapaikkapäätösten pohjana olevan maatiedon ajantasaisuuteen. Viime syksynä maahanmuuttovirasto teki tärkeän linjauksen, jonka mukaan turvapaikkaa hakevan ei enää tarvitse salata uskonnollista vakaumustaan välttyäkseen vainolta. Uskonnollinen vakaumus on perustavanlaatuinen ihmisoikeus, jota kenenkään ei tulisi joutua piilottamaan.

 

julkaistu kolumnina KD-lehdessä 8.11.2012.

Kirkolliskokouspuhe

Sisäasiainministeri Päivi Räsänen
Kirkolliskokous 6.11.2012
Turun kristillinen opisto

Herra arkkipiispa, arvoisat kirkolliskokousedustajat, bästa publik!

Mieheni synnyttyä viisilapsisen perheen kuopuksena kylään tullut vieras kiusoitteli sisaruksia kyselemällä pikkuveljen myyntihintaa. Kolmevuotias sisko haki tuohtuneena virsikirjan, piteli sitä käsissään väärin päin ja vastasi napakasti: ”Tässä kirjassakin sanotaan, että Niilo-Pekkaa ei myydä mistään hinnasta.” Kolmevuotias oivalsi kristillisen ihmiskuvan ytimen. Jokainen ihminen kokoon, väriin, ikään tai tuottavuuteen katsomatta, on luotu Jumalan kuvaksi ja sen vuoksi ihmisarvoa ei mitata rahassa, se on aina ehdoton ja täysi.

Kirkolla on koko historiansa ajan ollut yhteiskunnassamme arvojen suunnannäyttäjän tehtävä. Nelivuotiskertomuksen otsikko ”Haastettu kirkko” kuvaa iskevästi kirkon tilannetta moniarvoistuvassa Suomessa. Jäsenmäärän lasku, toimituksiin ja jumalanpalveluksiin osallistumisen sekä keskeisiin oppeihin uskomisen heikkeneminen merkitsevät kirkkoa hengellisenä auktoriteettinaan pitävien vähenemistä. Silti kirkkoa edelleen vakavasti kuunnellaan ja kirkon kannanotoilla on merkittävä painoarvo niin julkisessa sanassa kuin vaikkapa eduskunnan istuntosalissa.

Fyraårsberättelsen ”utmanad kyrka” beskriver kyrkans situation i dagens Finland med en bred flora av värderingar. De som håller kyrkan som sin andliga auktoritet minskar. Trots det kyrkans ställningstaganden har en samhällelig betydelse både i det offentliga ordet eller till exempel i riksdagens plenisal.

Värderade kyrkomötesdelegater!

I mitt tal lyfter jag upp tre aktuella teman som utmanar både staten och kyrkan att försvara människovärdet och att respektera livet.

Nostan esiin kolme ajankohtaista aihetta, joissa niin valtiolle kuin kirkolle lankeaa haaste puolustaa ihmisarvoa ja elämän kunnioitusta ja jotka toisaalta jakavat voimakkaasti mielipiteitä.

”Muukalaista älä sorra, sillä te tiedätte muukalaisen mielialan, koska itsekin olette olleet muukalaisina Egyptin maassa”. Israelin kansalle annettu, edelleen ajankohtainen neuvo kertoo ihmisyhteisöjen raadollisesta todellisuudesta kaikkina aikoina ja kaikissa kulttuureissa. Muukalaisvastaisten ja rasististen ääriliikkeiden haasteeseen tulee vastata rohkeasti muistaen Martin Luther Kingin sanoja: ”Pahinta ei ole pahojen ihmisten pahuus, vaan hyvien ihmisten hiljaisuus.”

Muualta tulleiden määrä kasvaa työn, opiskelun ja perhesiteiden vuoksi mutta myös turvapaikkaa hakevina. Suomi kuuluu maailmassa ja Euroopassa harvoihin maihin, jotka ottavat vastaan kiintiöpakolaisia, hallitusohjelman mukaan 750 vuosittain. Maahanmuuttajien kotouttamisen tasoon ei voi olla tyytyväinen. Siitä kertoo kolminkertainen työttömyysriski kantaväestöön verrattuna.

Eduskuntatalon edessä nälkälakkoa pitäneet afgaanimiehet muistuttavat kipeästi turvapaikkaa hakevien hädästä. Myös kirkollisten vaikuttajien taholta on kiinnitetty huomiota heidän tilanteeseensa.
Maahanmuuttovirasto arvioi jokaisen hakemuksen yksilöllisesti, lakien ja kansainvälisten sopimusten pohjalta. Päätösten perusteluja ei voi käsitellä julkisuudessa salassapitovelvollisuuden vuoksi. Afganistanin turvallisuustilanne vaihtelee merkittävästi maakunnittain. Kielteisen päätöksen saaneella on mahdollisuus valittaa hallinto-oikeuteen, joka arvioi valituksia itsenäisesti. Valituksen ollessa vireillä virasto ei voi ottaa asiaa uudelleen käsittelyyn, vaan se ratkaistaan oikeudessa.

Ulkomaalaislakiin ja perustuslakiin sisältyy ehdoton palautuskieltopykälä. Ketään ei saa palauttaa alueelle, jossa häntä uhkaa kuolemanrangaistus, kidutus tai muu epäinhimillinen tai ihmisarvoa loukkaava kohtelu.

Oikeusvaltion keskeisiin periaatteisiin kuuluu eriytetty lainsäädäntö- ja toimeenpanovalta. Oman kulttuurinsa pohjalta hakijat voivat olettaa, että Suomessa poliitikot voisivat painostaa oikeuslaitosta tai viranomaisia. Päätökset yksittäisten henkilöiden turvapaikoista eivät Suomessa ole poliittisia! Eduskunnalla tai ministerillä ei ole lainmukaista toimivaltaa ratkaista turvapaikkahakemuksia. Tällä turvataan hakijoiden keskenään tasavertainen asema riippumatta tukijoukkojen koosta tai demonstraatioista. Muidenkin turvapaikanhakijoiden terveyden kannalta on vaarallista antaa signaalia nälkälakosta toimivana vaikuttamiskeinona.

Tänä syksynä pyritään päätökseen EU:n yhteisestä turvapaikkajärjestelmästä. Yhtenäisillä menettelyillä ja vastaanotto-olosuhteilla vähennetään myös painetta siirtyä maasta toiseen paremman suojelun toivossa.

On syytä arvioida jatkuvasti, tukeeko kansallinen lainsäädäntömme niin yksilöiden kuin yhteiskunnan kannalta inhimillistä ja kestävää maahanmuuttopolitiikkaa. Erityistä huomiota olen kiinnittänyt turvapaikkapäätösten pohjana olevan maatiedon ajantasaisuuteen. Keväällä maahanmuuttovirasto teki tärkeän linjauksen, jonka mukaan turvapaikkaa hakevalta ei enää edellytetä uskonnollisen vakaumuksen salaamista välttyäkseen vainolta. Kiitän kirkkoa arvokkaasta työstä maahanmuuttajien ihmisarvoisen kohtelun edistämiseksi. Kannustan edelleen etsimään uusia väyliä ystävyyden ja yhteyden luomiseksi kantaväestön ja maahantulijoiden kesken.

Toiseksi nostan esiin keskustelun eutanasiasta. Kirkolla on siihen erityistä asiantuntemusta sairaalasielunhoidon osaamisen ja terveydenhuollon etiikkaan vaikuttaneen kristillisen ihmiskuvan kautta. Kirkon selkeää ääntä odotetaan tilanteessa, jossa lähes 80 % suomalaisista on ilmaissut kannattavansa eutanasialakia. Olisiko nyt tilausta viidennen käskyn selitykselle? Eutanasia ei tarkoita tarpeettomien hoitojen riisumista vaan potilaan elämän lopettamista esimerkiksi myrkkyruiskeella.

Saattohoito on kehittyneempää kuin koskaan historiassamme. Kipua ja ahdistusta voidaan hallita ja kärsivä potilas voidaan tarvittaessa sedatoida, vaivuttaa uneen. Kuolemaa ei voi tarkastella vain yksilön oman valinnan näkökulmasta. Kuolema on mitä suurimmassa määrin yhteisöllinen asia. Itsemurha koskettaa kipeästi kymmenien, jopa satojen ihmisten elämää. Sama koskee eutanasiaa, jota puolustetaan sillä perusteella, että ihmisellä tulisi olla oikeus päättää omasta kuolinhetkestään.

Lääkäriharjoittelussa kohtasin vanhuksen, joka kertoi halvaannuttuaan masentuneena kyselleensä lääkäriltään: “Mitä hyötyä meistä raihnaisista vanhuksista kenellekään on? Joutaisimme kuolla pois.“ Hän sai vastauksen: ”Te suoritatte yhteiskunnan tärkeintä tehtävää, sillä te opetatte meille, mitä on lähimmäisen rakkaus.” Ymmärsin viestin. Huolenpidosta riippuvat lähimmäisemme voivat avuttomuudellaan nostaa yhteisöstämme esiin arvot, jotka lopulta ovat menestyksemme kannalta avaintekijöitä. Yhteiskunta, joka rakentuu lähimmäisen rakkauden, ihmisarvon kunnioituksen ja keskinäisen huolenpidon varaan, kestää vaikeinakin aikoina. Historiakin osoittaa, että yhteiskunta, joka menettää nämä arvot, luhistuu – ajatellaanpa vaikka natsien hallitsemaa Saksaa.

Eutanasialailla viestittäisiin vammaisten ja sairaiden elämän arvottomuutta. Hollannissa merkittävin syy eutanasian pyytämiseen ei ole kipu, vaan yksinäisyys ja riippuvuuden pelko muiden avusta. Kuolemantoive sisältää usein kysymyksen: ”Olenko jo tarpeeton?” Kyselyyn ei tule vastata kuolinpiikillä, vaan välittämisellä ja tasokkaalla saattohoidolla.

Kolmanneksi teemaksi nostan elämän alkuvaiheen suojelun. Hallitusohjelman tavoitteena on vähentää raskaudenkeskeytyksiä ja selvittää tarve myöhäisimmän viikkorajan muutokseen sekä terveydenhuollon henkilöstön oikeuteen eettisin perustein kieltäytyä toimenpiteen suorittamisesta.

Abortti on Suomessa vaiettu tabu, Pandoran lipas, jonka avaamisen seurauksia pelätään. Aihe koskettaa kuitenkin paljon laajempaa joukkoa kuin ajattelemme. Aborttilain säätämisestä lähtien on tehty yli puoli miljoonaa aborttia. Tällä hetkellä keskeytetään noin 10 000 raskautta vuodessa eli yli 30 joka päivä. Keskuudessamme on satoja tuhansia naisia, jotka ovat omassa kehossaan kokeneet abortin, saman verran isiä, kymmeniä tuhansia abortteihin osallistuneita terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja satoja lakien säätämisestä vastuullisia päättäjiä.

Aiheeseen liittyy vastuun siirtelyä, mutta myös vaiettua surua ja syyllisyyttä. Vastaanotollani 80-vuotias nainen kertoi riipaisevasti kantaneensa yksin syyllisyyden taakkaa ja sen raskaita seurauksia nuoruudestaan saakka. Lääkärit ja hoitajat tietävät, mitä abortissa tapahtuu ja monet suorittavat työtään rikki revityllä omalla tunnolla.

Elämän hintaa arvioidaan rahassa, kun sikiöseulontojen kustannuksia verrataan vammaisten ihmisten elinkustannuksiin. Löydettyihin sairauksiin ei ole tarjolla parantavaa hoitoa vaan jo alkaneen elämän lopettaminen. Vaikka sikiödiagnostiikan yhteydessä korostetaan perheen omaa valintaa, seulontaohjelman järjestämisellä viestitään, etteivät vammaiset ole varauksetta tervetulleita keskuuteemme.

Aborttia puolustetaan sillä, että sikiö ei ole ihmispersoona, vaikka onkin hedelmöityksestä lähtien biologinen ihmisyksilö. Persoonan kriteereiksi on asetettu tietoisuus itsestä, tulevaisuuden ja menneisyyden tajuaminen ja kommunikointikyky. Ominaisuudet kuvaavat ihmislajille ominaisia piirteitä mutta ovat ihmisyyden ehdoiksi mielivaltaisia. Kriteereitä eivät täytä vastasyntyneet tai muutaman kuukauden ikäiset lapset, eivätkä syvästi kehitysvammaiset tai dementoituneet aikuiset.

Läntisen Euroopan maista ainoastaan Suomessa ja Ruotsissa terveydenhuollon henkilöstöllä ei ole lakiin perustuvaa oikeutta kieltäytyä vakaumuksen perusteella suorittamasta abortteja tai laatimasta niihin liittyviä lausuntoja. On kestämätöntä puolustaa omantunnon vapauden puutetta sillä, että näin vaikeutettaisiin aborttioikeuden toteutumista. Missään muussa maassa näin ei ole käynyt.

Euroopan neuvosto edellytti vuonna 2010, että kaikkien jäsenmaiden tulee turvata hoitohenkilökunnalle omantunnonvapaus kieltäytyä abortin tai eutanasian suorittamisesta. Sekä Maailman että Suomen lääkäriliitot ovat saman vaatimuksen takana.

Käypä hoito- työryhmä suositti hiljattain myöhäisissä keskeytyksissä kaliumin ruiskuttamista sikiön sydämeen kuoleman varmistamiseksi. Suomessa vuosittain muutamissa kymmenissä tapauksissa abortoitu sikiö elää jonkun aikaa toimenpiteen jälkeen. Raskaus voidaan keskeyttää vammaisuuden perusteella 24. raskausviikon loppuun, kun terveiden kohdalla ehdoton raja on 20 viikkoa. Keskoshoidon edistyessä ollaan absurdissa tilanteessa, jossa aborttirajaa varmuudella nuorempia sikiöitä voidaan pitää hengissä kehittyneen tekniikan ansiosta.

Raskauden keskeyttäminen on aina eettinen ongelma, sillä siinä lopetetaan jo alkanut ihmiselämä. Myöhäisiin keskeytyksiin liittyy lisäksi yhdenvertaisuus- ja perusoikeusongelmia, sillä niissä vammaiset lapset asetetaan terveiden kanssa eriarvoiseen asemaan.

Arvoisat kirkolliskokousedustajat!

Jaan kanssanne kätilöltä saamani kirjeen toivoen, että pohtisitte, miten kirkko voisi vastata hätään. Hän kirjoitti: ”Minulle oli jaettu keskeytyspotilas, jolla oli jo raskausviikkoja lähes 23. Syy keskeytykseen oli leikkauksella korjattavissa oleva vamma. Toivoin, ettei lapsi syntyisi vuoroni aikana, jotta en näkisi tekojeni seurauksia. Toisin kuitenkin kävi. Lapsi huitoi käsiään ja yritti tehdä hengitysliikkeitä ainakin 10 minuuttia. Vanhemmat olivat kauhuissaan. Kävin toisessa huoneessa kysymässä lastenlääkäriltä, eikö mitään tosiaan tehdä vaikka synnytyssalissa saman ikäistä vauvaa virvoiteltiin.

Menin tapauksen jälkeen kansliaan ja itkin ääneen. Sanoin työkavereilleni etten enää koskaan tule hoitamaan yhtään raskaudenkeskeytystä. Olen katkerasti katunut tekoani, sitä että en puolustanut pientä syntymätöntä lasta. Minulla on Taivaassa häneltä todellakin anteeksi pyydettävää! Kiitos Jeesuksen sovitustyön olen saanut sen kaikesta huolimatta anteeksi.”

Abortista ei pidä vaieta, mutta siitä puhuttaessa tarvitaan ennen muuta kuoleman rajan ylittävää anteeksiantamisen ja armon sanomaa. Tässä kirkolla on etuoikeus rohkeasti pitää esillä lain ja evankeliumin sanomaa ja samalla puolustaa jokaisen Jumalan kuvaksi luodun elämää.

Till abort relateras massvis av skuld, behov av själavård och andligt stöd både bland familjerna och hälsovårdspersonalen. Man ska inte tiga om abort, men när man talar om det, behöver man framför allt annat evangeliets nåd och budskap som övervinner dödens gränser.

Ärade kyrkomötesdelegater!

Jag önskar er Guds välsignelse och vishet i de viktiga besluten under den här mötesveckan!

Kunnallisvaalien äänestyslaimeus osoitti, että kansalaiset eivät syttyneet puheista, joita hallitsivat vaikeat käsitteet, sotet, ervat ja hallintohimmelit. Toivon vilpittömästi, että koolla oleva kirkolliskokous ja kirkon edustajat onnistuvat meitä poliitikkoja paremmin sanomansa esittämisessä ja ydinkysymyksiin paneutumisessa. Tähän teillä on erinomaiset edellytykset, sillä kirkon viesti oikein esitettynä koskettaa jokaista, ulottuu syvälle ihmisen sisimpään ja kauas kuoleman rajan yli.

Toivotan teille arvoisa arkkipiispa ja kirkolliskokousedustajat sekä henkilökunta Jumalan siunausta ja Hänen antamaansa viisautta kokousviikon tärkeisiin ratkaisuihin!

Vastuun kantaminen jatkuu

Vaalikampanjan tiimellyksessä Suomen kuntia kiertäessäni kunnioitukseni itsensä likoon panneita ehdokkaita kohtaan edelleen kasvoi. Kiitän lämpimästi jokaista teistä 1870 ehdokkaasta, jotka annoitte nimenne ja kasvonne halulle kantaa vastuuta lähiyhteisöistänne! Kiitän myös 93 048 äänestäjää, jotka antoivat tukensa ehdokkaillemme! Perussuomalaisten taannoisen jytkyn laineet tuntuivat vielä näissä vaaleissa muiden puolueiden kannatuksessa. Näissä oloissa on syytä olla kiitollinen tästä tuloksesta.

Vaalien suurin yllätys oli alhainen äänestysprosentti 58,2. Ennakkoäänestyksen aikaan uumoiltiin äänestysaktiivisuuden lisääntymistä, mutta toisin kävi.

Vastuuta laiskasta äänestysaktiivisuudesta ei voi sälyttää ehdokkaitten päälle. He tekivät parhaan kykynsä mukaan työtä, jotta uurnille olisi herätty. Olisiko äänestysvelttous yhteydessä myös politiikkaan yhdistettyihin kielteisiin mielikuviin?
Yhteisten asioiden hoitamisen alituinen leimaaminen negatiivisesti pitäisi lopettaa. Tässä myös medialla on oma vastuunsa. Oma kokemukseni puoluetoiminnasta on kaukana siitä kuvasta, joka tulee vastaan torisyytöksissä likaisesta pelistä, kieroilusta ja pettämisestä. Poliittisen päätöksenteon etiikkaa on toki syytä suurennuslasilla valvoa, mutta rehellisyyden tähden hyvistä päätöksistä ja pyrkimyksistä tulisi kertoa yhtä lailla.

Saimme noin 300 valtuustopaikkaa ja sen myötä tuhansia muita luottamustehtäväpaikkoja. Jokaisen ehdokkaan panos oli arvokas, monissa täpärissä tilanteissa suorastaan ratkaiseva. Ehdolle asettuminen oli myös tärkeä tuki kristillisdemokraattien tavoitteille – tällä joukolla yhdessä puolustimme kestäviä arvoja lähimmäistemme parhaaksi. Siksi toivon, että kukaan ei tuloksestaan lannistuisi. Jatketaan yhdessä työtä isänmaamme ja kotiseutujemme hyväksi, toinen toistamme tukien!

julkaistu kolumnina kd-lehdessä 1.11.2012.

Estellen lasti pääsi turvallisesti perille

Kansainvälistä huomiota herättäneen ja merisaartoa uhmanneen Estellen-laivan lastina oli sementtilaattoja, polkupyöriä, lasten kenkiä, jalkapalloja ja arabiankielisiä lastenkirjoja. Tavarat on nyt Israelin armeijan toimesta toimitettu Gazaan.

Ship To Gaza-kansalaisjärjestö perusteli Estellen matkaa taloussaartoalueen läpi tavallisten kansalaisten kestämättömällä tilanteella Gazassa. Siellä arki on kaukana normaalista. Israelin näkökulmasta on kuitenkin syytä ymmärtää turvallisuusriskejä, jotka liittyvät pääosin Gazaa hallussaan pitämään terroristijärjestö Hamasiin. Hamas ampuu lähes joka päivä raketteja Gazasta Israelin puolelle. Kranaatteja ja raketteja on lentänyt Gazasta vuodesta 2001 lähtien 12700 kappaletta, tänä vuonna noin 300, vaarantaen noin miljoonan Israelissa asuvan siviilin hengen.

YK:n pääsihteeri Ban Ki Moon asetti v. 2010 välikohtauksen jälkeen puolueettoman kansainvälisen tutkimusryhmän selvittämään turkkilaisen Mavi Marmaran tapausta. Ns. Palmerin raportin mukaan Israelin erikoisjoukot olivat toimineet merioikeuden sääntöjen mukaisesti ja Gazan taloussaarto oli laillinen, vaikka tapaus tapahtui kansainvälisillä vesillä. Israel vetoaa YK:n hyväksyvän Gazan saarron tämän raportin perusteella.

Israel on luvannut toimittaa maateitse tulevan avustusmateriaalin perille avustustyöntekijöiden valvonnassa, mutta sen pitäisi kulkea Ashdodin tai Jaffan satamien kautta maateitse. Suoraan mereltä Gazaan menevää materiaalia ei pystytä kontrolloimaan.

Israelin pelkona on, että saarron läpi yritetään kuljettaa asetarvikkeita sotaa käyvälle osapuolelle ja sen kautta omien siviilien niskaan. Israel toimittaa itse joka päivä noin 180 tonnia apua Gazaan, ja enempää Hamas ei ole valmis ottamaan vastaan.

julkaistu kolumnina KD-lehdessä 25.10.2012

Mitä tarkoittaa EU:n yhteinen turvapaikkajärjestelmä?

EU:n yhtenäisen turvapaikkajärjestelmän tavoitteena on vähentää turvapaikanhakijoiden tarvetta liikkua jäsenvaltiosta toiseen paremman suojelun toivossa. Turvapaikkahakemukset käsitellään pääsääntöisesti siinä maassa, johon turvapaikanhakija on EU:n alueella ensin tullut. Tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan yhteistä sääntelyä turvapaikkamenettelyistä, vastaanotto-oloista ja suojelun antamisen perusteista. Keskeinen väline on Eurodac-sormenjälkitiedosto, jonka avulla voidaan tunnistaa luvattomat rajanylittäjät sekä tarkistaa, onko turvapaikanhakija tehnyt jo hakemuksen toisessa EU-maassa. Tarvitaan myös tukea niille valtioille, joiden turvapaikkajärjestelmiin kohdistuu poikkeuksellinen paine. Käytännön solidaarisuustoimista Suomi kannattaa etenkin turvapaikkaviranomaisten yhteistyön ja Euroopan turvapaikka-asioiden tukiviraston, EASO:n, toiminnan kehittämistä. EU:n valmisteltavan maahanmuutto- ja turvapaikkarahaston tulee sisältää riittävät varat kriisitilanteita varten.

Sen sijaan Suomi ei kannata ajatusta turvapaikanhakijoiden tai kansainvälistä suojelua saavien henkilöiden siirroista EU:n sisällä. Perimmäinen vastuu turvapaikkajärjestelmän toimivuudesta on säilyttävä kullakin jäsenvaltiolla itsellään. Uhkana on, että toive siirrosta toiseen jäsenvaltioon houkuttelisi tulemaan EU:n alueelle juuri sellaisen jäsenvaltion kautta, johon maahanmuuttopainetta kohdistuu ja josta siirtoja muualle tehdään. Olisi myös varsin vaikea sopia sellaisista oikeudenmukaisista perusteista, joiden mukaan siirtyvät henkilöt ja kohdevaltiot valittaisiin. Ilman neuvoston kannatusta sääntelyä turvapaikanhakijoiden tai suojelua saaneiden siirroista jäsenvaltiosta toiseen ei EU:ssa voida tehdä. Sitä kannatusta ei ole tällä hetkellä näköpiirissä.

 

julkaistu kolumnina KD-lehdessä 18.10.2012.

Tulviin voidaan varautua

Pohjanmaalla ja Satakunnassa on kärsitty tulvista, jotka johtuvat suurista sademääristä. Pohjanmaalla tulvahuippu on jo ohi jokien vedenpinnan laskiessa, Satakunnassa tulvahuippu ohitettaneen loppuviikosta. Tulva on näkynyt myös pelastuslaitosten ja hätäkeskusten tehtävien määrässä. Tulvatilanteessa paikallinen pelastuslaitos huolehtii kiireellisestä pelastustoiminnasta suojaamalla strategisesti tärkeitä kohteita, evakuoimalla vaarassa olevia, toimimalla yleisjohtajana tulvatilanteiden pelastustoimissa ja auttamalla väestöä mahdollisuuksien mukaan.

Aineelliset vahingot paljastuvat vasta, kun vesi on laskenut. Vaikka luonnon voimille ei voi mitään, on kuitenkin tärkeää varautua ja ylläpitää riittävä valmius. Sään ääri-ilmiöihin pyritään jatkossa varautumaan nykyistä kokonaisvaltaisemmin. Suomen merkittäville tulvariskialueille tullaan laatimaan hallintasuunnitelma. Lisäksi pelastustoimi laatii suuronnettomuussuunnitelman, jonka avulla myös varaudutaan tulvatilanteisiin jatkossa.

Kansalaisen näkökulmasta tulvavahingot ovat hankalia korvattavuuden kannalta. Vielä vuonna 2013 on mahdollista saada valtiolta korvausta 80%:iin asti aiheutuneista vahingoista. Vuoden 2014 valtion korvausvastuusta siirrytään kokonaan yksityiseen vakuutusjärjestelmään piiriin. Jää kansalaisen vastuulle ottaa laajennettu kotivakuutus, joka korvaa myös tulvavahingot. Tulvavakuutusten toimivuuden kannalta oleellista on riittävän kilpailun syntyminen ja se, että vakuutusehdoista ei muodostu liian tiukkoja. Vakuutusmarkkinoiden toimivuutta täytyy seurata tarkoin. Tulvien aiheuttamille satovahingoille on puolestaan olemassa oma korvausjärjestelmä. Satovahingoille on mahdollista hakea tulvavahinkokorvausta maaseutuelinkeinoviranomaiselta, joka arvioi vahinkojen korvattavuutta.

 

julkaistu kolumnina kd-lehdessä 11.10.2012.

Miksi media ei kerro hyviä uutisia?

Miksi media ei kerro hyviä uutisia?

-poliisin toiminta turvataan hallintoremontilla ja lisämäärärahalla

Kauppakeskuksessa vanhus tuli itku kurkussa vetoamaan, että poliisitoimintaa ei paikkakunnalla lopetettaisi. Saan jatkuvasti postia kansalaisilta, jotka ovat huolestuneita poliisitoiminnan ”supistuksista”. Viime talvena mediassa kerrottiin suurin otsikoin poliisin toimintaa uhkaavasta rahapulasta – aivan aiheellisesti. Mutta miksi uutiskynnys ei yhtä suurella volyymilla ylittynyt, kun hallitus teki keväällä päätöksen poliisitoiminnan turvaamisesta? Poliisimäärärahoja ei päätetty leikata, vaan lisätä kymmenillä miljoonilla euroilla. Lisäksi tehtiin päätös uudistuksesta, jolla raskasta hallintoa ja byrokratiaa kevennetään ja siitä koituvat säästöt käytetään poliisien palkkaukseen. Näillä päätöksillä poliisin toiminta pystytään turvaamaan hyvällä tasolla! Poliisitoimintaa ei supisteta, ainoastaan hallintoa vähennetään! Olen järjestänyt tästä uudistuksesta useita tiedotustilaisuuksia, mutta viesti näyttää menevän huonosti perille. Kansalaisten turvallisuudentunteen vuoksi olisi tärkeää, että media kertoisi myös hyvät uutiset, ei ainoastaan huonoja.

Iltasanomien jutussa viime viikolla kerrottiin lukijoille, että omaisuus- ja henkirikosten tutkinta-aika pitenee, kun poliisin resurssit kutistuvat. Jutun mukaan ”arviot poliisin säästöjen vaikutuksista ovat karua luettavaa.” 2.10 julkaistussa jutussa kerrotaan avoimesti lähteeksi poliisin tulosohjauksen ja voimavarojen kohdentamisen työryhmän raportti, mutta ei mainita sitä, että raportti on julkaistu jo 06.03.2012, siis ennen hallituksen kehyspäätöstä. Uutinen perustui vanhentuneisiin arvioihin! Sisäministeriö teetti mainitun raportin juuri sitä varten, että hallitus voisi tehdä sen pohjalta poliisin toimintaa turvaavat päätökset. Raportissa todettiin, että poliisin määrärahoihin oli kertymässä vuoteen 2016 mennessä 70 miljoonan euron alijäämä, jonka seurauksena poliisien määrä uhkasi vähentyä jopa 900 henkilötyövuodella. Tämä olisi aiheuttanut merkittäviä heikennyksiä poliisin toimintakykyyn niin hälytystehtävissä, liikennevalvonnassa kuin rikostorjunnassa. Iltasanomien jutussa ei kuitenkaan huomattu sitä, että tuon raportin pohjalta hallitus teki merkittävän kehyspäätöksen keväällä, jonka seurauksena poliisin määrärahoihin kohdistetaan tasokorotuksia, vuonna 2015 ja siitä eteenpäin 30 miljoonaa euroa vuodessa. Poliisirahoja ei siis leikata, vaan lisätään. Ensi vuonna tasokorotus on jo 12 miljoonaa euroa. Samalla päätettiin käynnistää poliisin hallintorakenneuudistus, jossa poliisin hallintoa leikataan ja tästä säästyvät rahat käytetään poliisien palkkaukseen. Hallintovirkoja vähennetään, toimintaa, kaluston ja tilojen käyttöä tehostetaan, jotta poliisin toimintakyky kyetään turvaamaan. Näillä toimenpiteillä pelätyt uhkakuvat kyetään torjumaan.

Viikko sitten poliisi julkisti uusimmat tilastot, joista käy ilmi, että poliisin toimintakyky on parantunut selkein luvuin. Rikosten selvitystaso on viime vuodesta noussut, ja erityisesti tämä koskee väkivaltarikoksia. V. 2011 poliisi selvitti 68,2 % väkivaltarikoksista, v. 2012 selvitettiin 80,7 prosenttia. Hälytystehtävien toimintavalmius koheni selvästi edellisvuodesta. Kiireellisimmissä hälytystehtävissä poliisi oli tapahtumapaikalla tehtävän saatuaan keskimäärin 9,2 minuutissa, missä parannusta oli keskimäärin minuutin verran. En ole nähnyt mediassa uutisia tämän tiedotteen pohjalta. Jos luvut olisivat toiseen suuntaa, otsikot olisivat suuret. Kansalaisten turvallisuuden tunteen kannalta olisi hyvä kertoa totuus. Miksi hyviä uutisia ei kerrota?