Blogi

RSS

Sotilaspapit tekevät tärkeää turvallisuustyötä

 

Puolustusministeriössä on valmistunut raportti, jossa esitetään useita toimenpiteitä uskonnonvapauden varmistamiseksi puolustusvoimissa.

Suomella on olemassa valtioneuvoston hyväksymä yhteiskunnan turvallisuusstrategia, jossa kuvataan yhteiskunnan elintärkeät toiminnot.  Näihin toimintoihin kuuluu henkinen kriisinkestävyys, josta huolehtimalla vähennetään kriiseistä aiheutuvia henkisiä paineita ja helpotetaan niistä selviytymistä. Yksi osa henkisen kriisinkestävyyden ylläpitämistä on hengellisten palveluiden turvaaminen myös kaikenlaisten poikkeusolojen aikana.

Puolustusvoimien kirkollisen työn tarkoituksena on tukea hengellisesti ja henkisesti puolustusvoimissa ja Rajavartiolaitoksessa palvelevia sekä ylläpitää heidän eettistä toimintakykyään kaikissa olosuhteissa. Varusmiespalvelusta suorittavat joutuvat palvelusaikanaan miettimään kriisitilanteisiin liittyviä vaikeita eettisiä kysymyksiä. Erityistä tukea tarvitsevat sotilaat, jos yhteiskunnan rauha horjuu.

Pidän erittäin tärkeänä sitä työtä, jota sotilaspapit tekevät kaikkien varusmiehien ja henkilökuntaan kuuluvien tukena uskontokunnasta tai vakaumuksesta riippumatta. On huolehdittava siitä, että uskonnonvapauden turvaaminen ei johda vain negatiivisen uskonnonvapauden toteutumiseen ja sotilaspappien merkityksen unohtumiseen. Varusmiehen kynnystä kääntyä elämän vaikeissa kysymyksissä niiden kohtaamiseen koulutetun papin puoleen ei saa nostaa ylivoimaisen korkealle. Uudistukset on tehtävä pitäen mielessä se, että samalla ei heitetä hukkaan sellaista, mikä on yhdessä todettu sekä toimivaksi että elintärkeäksi.

 

Antisemitismin pysäyttäminen vaatii tekoja

 

27. tammikuuta vietetään suomalaisen kalenterin mukaan vainojen uhrien muistopäivää. Päivä muistuttaa Auschwitz-Birkenaun keskitysleirin vapauttamisesta, josta tänä vuonna tulee kuluneeksi 70 vuotta. Keskitys- ja tuhoamisleirejä oli toisen maailmansodan aikaan Euroopassa useita. Auschwitz oli näistä suurin ja systemaattisin ihmisten tuhoamiseen tarkoitettu murhakoneisto.

Holokaustissa kuoli noin kuusi miljoonaa juutalaista vainojen uhrina, heistä yli miljoona Auschwitzissa. Keskitysleireillä tapettujen joukossa oli juutalaisten lisäksi vammaisia, romaneja, homoseksuaaleja ja poliittisia vankeja.

Historian tapahtumat eivät ole kaukana. Keskuudessamme on edelleen holokaustista selviytyneitä. Emme saa unohtaa. Emme myöskään saa sulkea korviamme ja silmiämme siltä, mitä nyky-Euroopassa tapahtuu. Vuonna 2012 kouluiskussa Toulousessa kuoli rabbi ja kolme lasta. Unkarissa juutalaisia on pahoinpidelty, ja monet ovat turvallisuusuhkien vuoksi päättäneet muuttaa Israeliin. Brysselissä hyökättiin viime toukokuussa juutalaismuseoon ja tapettiin neljä ihmistä. Malmössä kipaa käyttävä tai Daavidin tähteä korussaan kantava saa helposti osakseen vihanpurkauksia. Pariisin kosher-kauppaan tehty isku oli selvästi kohdistettu juutalaisia vastaan.

Uutiset Euroopasta eivät ole vain huolestuttavia, ne ovat sietämättömiä. Ne toistavat liian läheisesti 30- ja 40-lukujen kaikua. Milloin viimeksi juutalainen kuoli ruokakauppaan vain koska oli juutalainen? Moni Euroopan juutalainen joutuu uutisia kuunnellessaan kysymään, onko täällä vielä turvallista asua.

Suomessa yleinen turvallisuustilanne on moneen muuhun EU-maahan verrattuna parempi. Terrorismin uhka on kuitenkin meilläkin todellinen. Viranomaiset arvioivat uhkakuvia jatkuvasti ja ovat ryhtyneet toimenpiteisiin turvallisuuden varmistamiseksi. Silti myös Suomen juutalaiset ovat huolissaan turvallisuudestaan. He ovat ilmaisseet huolensa hallitukselle avoimella kirjeellä, jossa pyydetään valtiolta apua turvallisuusjärjestelyjen kehittämiseen. Aloite on tärkeä, ja suhtaudun siihen erittäin vakavasti. Tulen esittämään, että valtio avustaa juutalaisen seurakunnan ja koulun turvallisuusjärjestelyjen kehittämistä, kuten muissa pohjoismaissa jo aiemmin on tehty.

1930-luvulla taloudellisesti vaikeat ajat toimivat otollisena kasvuympäristönä ääri-ideologialle. Asiat etenivät askel askeleelta; julmat sanat olivat vain alkua. Boikotteja ja pidätyksiä seurasi ammatinharjoittamisoikeuden epääminen juutalaisilta. Juutalaisten avioliitot saksalaisten kanssa kiellettiin, ja heidän kansalaisuutensa lakkautettiin. Synagogia ja juutalaisten omistamia yrityksiä tuhottiin. Loppu on veristä historiaa.

Ei riitä, että muistamme. Ei riitä edes, että puhumme. Aikana, jona antisemitismi tahtoo nostaa päätään uudelleen aivan kotiovellamme, meiltä vaaditaan tekoja. Meidän on osoitettava, ettemme anna huonon kierteen ensiaskeleidenkaan lähteä liikkeelle. Uhkaukset ja kananmunien heitteleminen ovat liikaa.

Kenenkään ei pitäisi Suomessa joutua kokemaan itseään uhatuksi tai vainotuksi. Avoimessa yhteiskunnassa kenenkään ei myöskään pitäisi joutua väkivallan pelossa peittelemään uskoaan tai taustaansa. Maailma vannoi kertaalleen toisen maailmansodan jälkeen, ettei holokaustia nähdä koskaan enää uudestaan. Tänä päivänä tuota sitoumusta tarvitaan ehkä enemmän kuin koskaan. Edmund Burken sanoja lainatakseni: ”Paha tarvitsee voittaakseen vain sen, että hyvät ihmiset eivät tee mitään.” Emme saa vaieta.

 

Jumalan pilkkaaminen ei edistäisi perusoikeuksien toteutumista

 

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö on ehdottanut, että Jumalan pilkkaamisen kieltävä kohta tulisi poistaa uskonrauhan suojelemista koskevasta rikoslain pykälästä. Pariisin terrori-isku uskonnollisia pilakuvia julkaisevaan ranskalaisen Charlie Hebdo-lehden toimitukseen antoi Niinistölle kimmokkeen kysyä, tulisiko uskontojen pyhinä pitämien asioiden pilkkaamisen olla nykyistä sallitumpaa myös Suomessa.

Usein Jumalan pilkan kieltävää lakia vastustetaan sillä perusteella, että Jumala ei tarvitse lain suojaa, koska hän osaa puolustaa itseään. Tämä perustelu pitää toisaalta paikkansa, mutta toisaalta se osuu pahasti harhaan. Jumala osaa varmasti pitää puolensa, mutta se ei olekaan ollut lainsäätäjien huolenaiheena tämän lain kohdalla. Näkökulma on eri tavoin uskovien ihmisten suojeleminen. Jumalan pilkkaaminen kielletään laissa, jonka tarkoituksena on turvata uskonrauha yhteiskunnassa.

En näe suomalaisessa yhteiskunnassa tarvetta uskonrauhaa koskevan, varsin maltillisen lainsäädännön muuttamiseen. Kristillisdemokraateille sananvapaus on tärkeä perusoikeus, mutta se ei ole ainoa perusoikeus, eikä se oikeuta muiden perusoikeuksien loukkaamista. Myös uskonnonvapaus on merkittävä perusoikeus, jota uskonrauhaa koskeva lainsäädäntö osaltaan turvaa.

On hyvä, että sananvapauden toteutumisesta keskustellaan nyt aktiivisesti. Uskonrauhaa koskevan pykälän poistaminen voisi kuitenkin antaa vääränlaisen viestin siitä, että uskonrauhaa loukkaava vihapuhe olisi hyväksyttyä. Nykyinen lainsäädäntö ei estä mielipiteen ilmaisemista, vaan ohjaa sitä rakentavaan ja yhteiskuntarauhaa säilyttävään suuntaan.  

Suomessa tätä lainsäädäntöä on sovellettu hyvin maltillisesti. Kynnys syytteen nostamiseen on varsin korkea. Kaikkien katsomusten kriittinen arvioiminen on ollut mahdollista ilman rangaistuksen pelkoa. Laki ei estä uskontoon tai uskonnon edustajiin kohdistuvaa satiiria. Uskonrauhan huomioiva lainsäädäntö saattaa parhaimmillaan ehkäistä pahimpia ylilyöntejä, jotka voisivat loukata kohtuuttomasti ja horjuttaa siten yhteiskuntarauhaa. 

Globaalisti Jumalan pilkan kieltävä lainsäädäntö on vaikeampi kysymys, koska joissakin islamilaisissa maissa jumalanpilkkalakia käytetään selkeästi ihmisten perusoikeuksien polkemiseen.

 

Terrorismin torjunta on kansainvälinen haaste

 

Pariisin terroristi-isku oli järkyttävä osoitus kohonneesta terrorismin ja väkivaltaisten ääriliikkeiden uhkasta koko Euroopan unionin alueella. Uhka on moninainen, sirpaleinen ja vaikeasti ennakoitava. Pariisin iskussa erityisen huolestuttavaa on se, että se onnistui vaikka uhka oli tiedossa ja Charlie Hebdon toimitus oli poliisivartioinnissa. 

Vaikka tällä hetkellä ei ole tiedossa mitään tiettyä Suomeen kohdistuvaa iskua, terrorismin uhkan kasvaminen on otettava todesta. Tällä vaalikaudella terrorismin torjunnan keinoja onkin kehitetty monella eri tasolla. Suomalaista viranomaisjärjestelmää ja viranomaisten yhteistyötä on edelleen tehostettu. Poliisi on saanut oikeuden lento-, meri ja maaliikenteen matkustajarekisterien seuraamiseen sekä helmikuun alussa työnsä aloittavan tietoja keräävän yhdysmiehen Turkkiin. Terrorismin kriminalisointia on laajennettu. Lisäksi poliisi sai tälle vuodelle kolmen miljoonan euron lisärahoituksen haastavissa erityistilanteissa tarvittavien varusteiden hankintaan. Selvitämme sisäministeriössä myös keinoja taistelualueille matkustaneiden maahan palaamisen estämiseksi.

Terrorismin torjunnassa on osattava katsoa myös oman maamme rajojen yli. Monenkeskinen kansainvälinen yhteistyö on Suomelle välttämätöntä, jotta osaamisemme pysyy ajan tasalla nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Suomi on ollut aktiivinen EU:n yhteisen matkustajatietorekisterijärjestelmän (PNR) aikaansaamiseksi. Järjestelmän avulla riskihenkilöiden liikkumista EU:n sisällä olisi mahdollista seurata, vaikka varsinaiset rajatarkastukset on EU:n sisärajoilla kielletty.

Viime syksyn Yhdysvaltain matkallani tapasin varaministeri Alan Bersinin Yhdysvaltain kansallisen turvallisuuden ministeriössä. Keskustelimme tapaamisen aikana yksilöiden radikalisoitumisen aiheuttamasta yhteisestä huolestamme. Radikalisoituminen voi tapahtua hyvinkin nopeasti internetin välityksellä ilman muuta kontaktia ääriliikkeisiin. Tästä johtuen yksittäisten väkivaltaisten toimijoiden muodostama uhka on kasvanut. Matkustaminen konfliktialueille ja taistelukoulutuksen ja –kokemuksen saaminen antavat näille ”yksinäisille susille” käytännön valmiudet väkivaltaisiin tekoihin.

Tapasin samalla Yhdysvaltain matkalla myös YK:ssa terrorismin torjunnasta vastaavan johtajan Jean-Paul Laborden. Keskustelimme hänen kanssaan Suomen ohjelmasta ekstremismin torjumiseksi sekä muista ennaltaehkäisevistä menetelmistä. Hän totesi, että olemme jo myöhässä silloin, kun taistelijaksi matkustava henkilö otetaan rajalla kiinni, koska radikalisoituminen on jo ehtinyt tapahtua. Vaikka terrorismi on raskaimman luokan rikollisuutta, sen torjumiseksi tarvitaan kovempien keinojen rinnalle myös pehmeämpiä keinoja, jotta myöhemmin väkivaltaan ajava radikalisoituminen voidaan estää.

 

Isät ovat liputuspäivänsä ansainneet

 

Kansanedustaja Tossavainen ehdotti kirjallisessa kysymyksessään isänpäivän muuttamista viralliseksi liputuspäiväksi. Isien ja isyyden merkityksen korostaminen, joka edustaja Tossavaisen kysymyksen taustalla varmastikin oli, on erittäin kannatettavaa. Isien suurta merkitystä juhlistetaankin vuosittain liputtamalla isänpäivänä jo nyt. Isänpäivän liputusta ei tarvitse perustella tasa-arvolla eli äitien vastaavalla päivällä. Isät ovat oman liputuspäivänsä ansainneet aivan itse. Se, että liputuspäivä on niin sanottu vakiintunut liputuspäivä eikä virallinen liputuspäivä ei merkitse eroa isien ja äitien arvostamisessa

 

Vakiintuneet liputuspäivät ovat yleiseksi liputuspäiväksi vuosien saatossa muotoutuneita merkkipäiviä, jotka Helsingin yliopiston almanakkatoimisto on merkinnyt kalentereihin. Isänpäivä on yksi 13 vakiintuneesta liputuspäivästä. Esimerkiksi kansallinen veteraanipäivä on myös vakiintunut, ei virallinen liputuspäivä. Hyvään liputuskulttuuriin kuuluu liputtaa vakiintuneina liputuspäivinä Suomen lipulla samaan tapaan kuin virallisinakin liputuspäivinä.

 

Iloitsen siitä, että Suomen lipulla ja liputtamisella on edelleen suomalaisille näin suuri merkitys. Sisäasiainministeriölle tehdään vuosittain liputuspäiväesityksiä monista arvokkaista asioista. Vakiintuneiden liputuspäivien listaa pidennetään hyvin harkitusti, jottei liputuksen merkitys vähene. Olen linjannut, että lapsen oikeuksien päivä (20.11.) vakiinnutetaan uudeksi liputuspäiväksi. Jatkossa oma liputuspäivänsä on siis äideillä, isillä ja lapsilla.

 

Syynä isänpäivän säilyttämiseen vakiintuneena liputuspäivänä ei ole isyyden vähätteleminen vaan linjaus, ettei virallisia liputuspäiviä enää lisätä. Jos niitä lisättäisiin, isänpäivä olisi luontevin juhlapäivä viralliseksi liputuspäiväksi. Asetuksella määriteltyjä virallisia liputuspäiviä, joista äitienpäivä on yksi, on muutettu vain yhden kerran vuonna 1996.

 

Virallisina liputuspäivinä valtion viraston tai laitoksen käytössä olevalle rakennukselle tai sellaisen rakennuksen äärelle on nostettava sellainen Suomen lippu, jota viraston tai laitoksen on käytettävä. Laki velvoittaa valtion virastot ja laitokset liputtamaan vain virallisina liputuspäivinä. Käytännössä valtion virastot ja laitokset kuitenkin liputtavat aina myös vakiintuneina liputuspäivinä. Kaikille muille eli yhteisöille (kuten kunnat), yrityksille ja yksityisille kansalaisille liputusta suositellaan sekä virallisina että vakiintuneina liputuspäivinä, mutta se on täysin vapaaehtoista.

 

Käytännön tasolla viralliset ja vakiintuneet liputuspäivät eivät siis eroa toisistaan, eikä kauniista ajatuksesta huolimatta edustaja Tossavaisen ehdottamalla muutoksella olisi ollut juuri muita vaikutuksia kuin byrokratian lisääntyminen. Oleellisinta on, että myös isien kunniaksi liputetaan ja että heitä muutenkin pidetään suuressa arvossa.

 

Vastaus kirjalliseen kysymykseen: http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_891_2014_p.shtml#VASTAUS

Ministeri Huovinen ei ole jarruttanut kotihoidon tuen kiintiöittämistä

 
 
Sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty syyttää (www.hs.fi/kotimaa/a1418365669260) kollegaansa peruspalveluministeri Susanna Huovista kotihoidontukea koskevan esityksen jarruttelusta. Ministeri Huovinen on (www.hs.fi/politiikka/a1418439222811) puolustautuessaan oikeassa. Hän ei ole esitystä jarrutellut.
 
Kun rakennepäätöstä kotihoidontuesta aikoinaan tehtiin, silloin sovittiin että saan olla mukana valmistelemassa lakiluonnosta. Tämä päätös ei ole toteutunut. Kristillisdemokraatit eivät ole hyväksyneet nyt lausuntokierroksella olevaa luonnosta kotihoidontuesta. Olemme esittäneet kompromissia, joka toteuttaisi sekä kotihoidontukea koskevan rakennepäätöksen että säilyttäisi perheiden valinnanvapauden ja vanhempien oikeuden työntekoon.
 
Hoitovapaan kaavamainen puolittaminen ei edes ministeriön omien arvioiden mukaan merkittävästi lisäisi isien kotihoidon tuen käyttöä. Heidän laskelmansa perustuvat siihen, että isät käyttäisivät lakimuutoksen jälkeen tukea nykyisen kuuden prosentin sijaan vain 10 prosenttia. Suurin muutos ei tapahtuisi kotien sisäisessä hoitovastuussa, vaan hoitovastuun siirtymisestä kodeista kunnalliseen päivähoitoon. Ja pitää muistaa, että kiintiöittäminen koskisi myös niitä perheitä, joissa isä tällä hetkellä käyttää koko kotihoidon tuen jakson, eli koti-isät olisivat pakotettuja palaamaan töihin nykyistä aiemmin.
 
Kuntaliitto on arvioinut, että 70% nyt kotihoidon tuella olevista kaksivuotiaista menisi muutoksen jälkeen päivähoitoon. Nettokustannukset tästä muutoksesta olisivat 150-160 miljoonaa euroa lisääntyneinä päivähoidon kustannuksina. Uusien päiväkotien rakentamispainetta ei ole vielä huomioitu luvussa. Eli samaan aikaan aiheutetaan kuluja, ja lapsiperheille hankaluuksia.
 
Kotiäitien suosikkipuolue on tähän asti ollut Kokoomus. Nyt pienten lasten kotihoitoa arvostavien vanhempien on syytä laittaa merkille se, miten innokkaasti kokoomus on ajamassa alas perheiden valinnanvapautta ja lisäämässä kaavamaista sääntelyä perheille. Kristillisdemokraattien kanta on edelleen se, että päätökset lastenhoidosta tulee tehdä keittiön pöydän äärellä, ei valtiovallan taholta.

Nuorten viihtymiseen ei tarvita päihteitä

 

25 000 nuorta vietti viime viikonlopun (14-16.11.2014) yhdessä Turun HK-areenalla ja messukeskuksessa. Tästä huolimatta viikonloppu ei näy tilastoissa poikkeuksellisena poliisitehtävien tai ilkivallan lisääntymisenä tai piikkinä päihtyneiden talteenotoissa tuolla alueella. Kyseessä oli Euroopan suurin kristillinen nuorisotapahtuma Maata Näkyvissä, joka järjestettiin 30. kerran. Tapahtuma on osoitus siitä, ettei nuorten viihtyminen edellytä alkoholinkäyttöä tai muita päihteitä. Laadukkaasti toteutettu ja monipuolinen ohjelma takaa sen, että nuoret haluavat tulla tapahtumaan vuosi toisensa jälkeen pohjoisinta Suomea myöden.

30 vuotta sitten 17-vuotias turkulainen Timo Vainio tuupertui lukionsa lattialle ja menehtyi sydänkohtaukseen. Timon ystävät halusivat järjestää hänelle toisenlaisen muistojuhlan, jossa näkyisi kristillinen toivo jälleennäkemisestä. Muistojuhla keräsi koolle noin sata nuorta. Seuraavana vuonna tilaisuus päätettiin järjestää uudelleen, ja muutamassa vuodessa siitä kasvoi suurtapahtuma.

Maata Näkyvissä -tapahtuma on rohkaiseva esimerkki siitä, kuinka pienen nuorisojoukon aktiivisuudesta voi kasvaa jotain suurta. Nuoret halusivat tehdä tapahtuman nuorille ja onnistuivat siinä. Nuorten aktiivisuutta tulisi rohkaista eri tavoin, jotta se suuntautuu rakentavaan toimintaan. Siksi nuorten kanssa työtä tekevät ja nuoria vastuuseen rohkaisevat järjestöt niin kirkon piirissä kuin muuallakin yhteiskunnassa ansaitsevat erityistä kiitosta ja myös konkreettista tukea työllensä.

Tänä vuonna tapahtuman mahdollisti noin 1300 vapaaehtoisen talkootyö. Moni heistä on itse aikanaan tullut tapahtumaan seurakuntansa järjestämällä bussikyydillä ja halunnut myöhemmin rakentamassa tapahtumaa omalla panoksellaan seuraavaa sukupolvea varten. Tällaisia hyvyyden kierteitä tarvittaisiin yhä enemmän.

 

Kolumni on julkaistu Kd-lehdessä  20.11.2014.

 

Kirkon rahoitus vakaammalle pohjalle

 

Evankelis-luterilaisen kirkon yhteiskunnallisten tehtävien rahoitusta koskeva hallituksen esitys on tänään eduskunnan lähetekeskustelussa. Esitys valmisteltiin johdollani opetus- ja kulttuuriministeriössä  ja se pohjautuu valtiovarainministeriön johtaman työryhmän muistioon. Lakihankkeen taustalla on kristillisdemokraattien aloitteesta pääministeri Jyrki Kataisen hallitusohjelmaan kirjattu tavoite, jonka mukaan seurakuntien yhteiskunnallisten tehtävien aiheuttamien velvoitteiden korvaamiseksi tulee löytää ratkaisu. Hallitus esittää, että kirkon vuoden 2016 alusta lukien seurakuntien yhteisöveron tuotosta saama osuus loppuu ja lakisääteinen rahoitus maksetaan valtion budjetista.

Valtion kirkolle myöntämän korvauksen käyttäminen sidottaisiin nimenomaan lakisääteisten yhteiskunnallisten tehtävien hoitamiseen. Voimassa olevassa lainsäädännössä yhteisöveroa koskevissa pykälissä ei ole erikseen mainittu, mihin tehtäviin seurakuntien tulee verotuotosta saamaansa osuutta käyttää. Koska yhteisöveroa maksavat kaikki yritykset riippumatta omistajan vakaumuksesta, tämänhetkinen lainsäädännöllinen tilanne on altis kritiikille. Kun yhteisöverotuoton osuus korvattaisiin lakisääteisellä valtionavustuksella, lainsäädäntö olisi läpinäkyvä ja perusteiltaan kestävämpi. Kokonaisuutena tämä lakiesitys on tarpeellinen nykyisen sekavan lainsäädännöllisen tilan korjaamiseksi sekä kirkolle tulevan korvauksen määrän vakauttamiseksi.

Valtion rahoituksen perusteena olevia lakisääteisiä yhteiskunnallisia tehtäviä ovat hautaustoimi, väestökirjanpitotehtävät ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten ja irtaimiston ylläpito.

Rahoituksen määrä olisi 114 miljoonaa euroa vuonna 2016. Rahoituksen määrää korotettaisiin vuosittain kuluttajahintaindeksin mukaista yleisen hintatason muutosta vastaavasti. Tämän lisäksi kirkolta perittävistä verotuskustannuksista vähennettäisiin 6 miljoonaa euroa. Valtion rahoitus myönnettäisiin vuosittain kirkon keskusrahastolle.

Kirkollisista asioista vastaavana ministerinä iloitsen siitä, että rahoituksen määrä on kirjattu lakiin ja että siihen sisältyy myös indeksikorotukset. Tämä luo kirkolle vakaan ja ennustettavan rahoituspohjan lakisääteisten yhteiskunnallisten tehtävien aiheuttamien kulujen korvaamiseksi.

Muiden uskonnollisten yhdyskuntien valtionavustusmäärärahaa on tarkoitus korottaa miljoonalla eurolla. Tästä 87 000 kohdistettaisiin ortodoksiselle kirkolle kompensaationa yhteisövero-osuuden menettämisestä.

 

Poliisit liikkeellä oikeaan aikaan ja oikealla asialla

 

Poliisijärjestöjen liitto järjesti tänään mielenilmauksen, jossa marssi satoja poliisimiehiä ja –naisia, hätäkeskusten työntekijöitä ja muita sisäisen turvallisuuden edustajia. Mielenilmaus tuli oikeaan aikaan ja oikeasta asiasta. Heidän viestinsä oli suora: ”Meitä on liian vähän!”. Tänään heitä oli kuitenkin koolla paljon, mikä kertoi siitä, että poliisit kantavat vakavaa huolta suomalaisten turvallisuudesta.

Poliisien määrä suhteutettuna väestömäärään on Suomessa ollut vuosikausia alhainen, silti hyvin koulutettu, ammattitaitoinen poliisikuntamme on suoriutunut tehtävistään kansainvälisesti vertaillen hyvin tuloksin ja nauttii laajaa arvostusta. Tätä osittain selittää se, että viranomaisten yhteistoiminta on korkeatasoista ja poliisi on onnistunut säilyttämään kansalaisten luottamuksen. Rikosten määrä on vähentynyt ja Suomi on edelleen turvallinen maa.

Huoli poliisimäärästä ja poliisien jaksamisesta on yhteinen. Tämä on ollut oman ministerikauteni suurin huoli. Kaikki ne, jotka ovat seuranneet hallituksen neuvotteluja tietävät, miten kovaa taistelua poliisin määrärahoista on käyty. Julkisen talouden velkaantuminen ja kestävyysvaje ovat ajaneet hallituksen mittaviin talouden sopeutustoimiin, joka on koskettanut kaikkia hallinnonaloja ja kaikkia ministeriöitä.

Valtion talouden vaikeassa tilanteessa on poliisin henkilöstön toimintamäärärahat kuitenkin onnistuttu pitämään, tekemään jopa joitakin lisäyksiä, esimerkiksi tämän viikon neuvottelussa lisättiin 3 miljoonaa euroa operatiivisen toiminnan turvaamiseen.

Ilman vuonna 2012 tehtyä kehyspäätöstä poliisin henkilötyövuosimäärä olisi alentunut useilla sadoilla edelliseltä kaudelta periytyneiden alenevien kehyksien vuoksi, silloin päätettiin 30 miljoonan euron tasokorotuksesta sekä rakenneuudistuksessa, jossa resursseja siirretään hallinnosta kenttätyöhön. Ensi vuonna poliisien määrä kasvaa yli 7500, mutta sitä seuraavat vuodet näyttävät talouden tiukoissa kehyksissä jälleen erittäin vaikeilta.

Sen vuoksi asetin yhdessä oikeusministerin kanssa parlamentaarisen työryhmän, jonka tehtävänä on löytää yhteinen poliittinen sitoumus tulevalle hallituskaudelle sisäisen turvallisuuden tason säilyttämisestä. Toivon, että työryhmän työtä voidaan käyttää pohjana päätöksenteolle poliisin ja muiden sisäisen turvallisuuden viranomaisten resursseista seuraavissa hallitusneuvotteluissa. Jokaisen valtion ydintehtävä on huolehtia kansalaistensa turvallisuudesta. Taloudellisesti vaikeanakin aikana sisäisestä turvallisuudesta on huolehdittava, sillä se on kaiken muun yhteiskunnallisen kehityksen perusta.

Kansalaiset luottavat poliisiin. Meidän päättäjien tehtävänä on huolehtia, että heitä olisi riittävän paljon myös tulevina vuosina.

 

 

Terrorismin torjunta on kansainvälinen haaste

Sisäministeri Päivi Räsäsen matkablogi

Team Finland vienninedistämismatka New York – Washington 9.-13.11.2014

Terrorismin ja väkivaltaisten ääriliikkeiden uhka on kohonnut koko Euroopan unionin alueella. Uhka on moninainen, sirpaleinen ja vaikeasti ennakoitava. Suomi painottaa terrorismin torjunnassa monenkeskistä yhteistyötä. Yhä nopeammin muuttuvassa toimintaympäristössä kansainvälinen yhteistyö on välttämätöntä.

Tapasin eilen Yhdysvaltain kansallisen turvallisuuden ministeriössä (Department of Homeland Security, DHS) varaministeri Alan Bersinin. Huolemme on yhteinen. Yksilön radikalisoituminen voi tapahtua yllättäen, internetin välityksellä ilman muuta kontaktia ääriliikkeisiin. Yksittäisten toimijoiden, eli niin sanottujen ”yksinäisten susien” muodostama uhka on kasvanut. Konfliktialueilla yksilöiden radikalisoituminen etenee taistelukoulutuksen tai -kokemuksen myötä.

EU:n matkustajatietorekisterijärjestelmän (PNR) aikaansaaminen on yksi keino vahvistaa EU:n sisäistä turvallisuutta ja samalla toimia terrorismia vastaan. Esitys Suomen kansalliseksi PNR-järjestelmäksi on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä. Kansallisen esityksen tavoitteena on saada poliisille yhtäläiset oikeudet tietojen saantiin muiden viranomaisten, kuten rajavartiolaitoksen ja tullin kanssa. Kansallinen järjestelmämme kattaa lentoliikenteen lisäksi myös muut matkustusmuodot.

Varaministeri oli kiinnostunut myös laadukkaasta rajavalvonnastamme, ja esitin kutsun tulla tutustumaan ensiluokkaiseen ja tehokkaaseen kansalliseen toimintaamme. Varaministeri piti myös kiinnostavana tutustua tarkemmin kansallisiin hyväksi todettuihin käytäntöihimme väkivaltaisen ekstremismin ehkäisemisessä.

Tapaamisen päätteeksi oli ilo todeta, että Suomen ja Yhdysvaltain kahdenvälinen yhteistyö on toimivaa ja sitä on tärkeää ylläpitää.

Terrorismin torjunta oli teemana myös maanantain tapaamisissa YK:ssa New Yorkissa. Tapasimme Sisäministeriön delegaationa terrorismin torjunnasta vastaavan johtajan Jean-Paul Laborden. Hän oli kiinnostunut kuulemaan maamme ohjelmasta ekstremismin torjumiseksi. Keskustelussa korostuivat ennaltaehkäisevät menetelmät.

Johtaja Laborde totesi, että olemme jo myöhässä silloin, kun taistelijaksi matkustava henkilö otetaan rajalla kiinni. Hänen lähtönsä taistelualueelle on luonnollisesti tärkeää estää, mutta radikalisoituminen on jo tapahtunut. Vaikka terrorismi on raskaimman luokan rikollisuutta, sen torjumiseksi kovempien keinojen rinnalle tarvitaan myös pehmeämpiä keinoja. Pehmeämpien keinojen avulla on mahdollista reagoida varhaisemmassa vaiheessa.

Keskustelimme lisäksi Suomalaisten turvallisuusviranomaisten sijoittumisesta YK-tehtäviin tapaamisissa rauhanturvaoperaatioista vastaavan alipääsihteeri Hervé Ladsous’n sekä poliisineuvonantaja Stefan Fellerin kanssa.

USAn matka järjestettiin Team Finland -konseptilla, jossa sisäministerin ja kehitysministerin delegaatioiden lisäksi oli mukana suomalainen yritysdelegaatio. New Yorkissa tapasimme YK:n edustajia. Washington DC:ssä suomalaisdelegaatio tapasi Maailmanpankin ja Latinalaisen Amerikan Kehityspankin edustajia. Tavoitteena on lisätä suomalaisyritysten ostoja kehitysyhteistyöprojekteissa.

Terrorismin torjunta oli Sisäministeriön delegaation erillisagenda matkalle. Tässä työssä kansainvälisen yhteistoiminnan merkitys korostuu, koska ongelma, jota torjutaan, on yhteinen. Matkalla luotujen ja vahvistettujen kontaktien kautta keskustelut näistä teemoista jatkuvat.

USA2014_varaministeri