Tiedote: Valmistaudun hovioikeuteen luottavaisin mielin ja olen valmis vastaamaan kaikkiin kysymyksiin

TIEDOTE

29.8.2023

Kansanedustaja Päivi Räsänen:

Helsingin hovioikeudessa käsitellään Raamattuun kytkettyjä lausuntojani 31.8-1.9.2023.  Pääkäsittely aloitetaan torstaina klo 9.00 Helsingin hovioikeuden salissa 1 osoitteessa Salmisaarenranta 7 I, Helsinki.

Tietooni on tullut, että Sanan- ja uskonnonvapaus ry järjestää Oikeustalon edessä tukimielenosoituksen molempina päivinä klo 7.30–9.00. Tarkoitukseni on tulla paikalle klo 8 aikaan ja olen myös Oikeustalon sisällä sen jälkeen median edustajien tavattavissa.

Vuonna 2019 julkaisemani Raamatun sitaatin sisältävän twiitin, v. 2004 julkaistun hengellisen pamflettini ja v. 2019 Ylen lähettämän Jeesus-aiheisen radiokeskustelun sisältöjen käsittely on jatkunut jo yli neljän vuoden ajan. Minua syytetään kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Olen ollut useita kertoja, yhteensä 13 tuntia poliisikuulusteluissa ja kaksi päivää käräjäoikeuden istunnossa puolustamassa sananvapautta. Istunnosta käytettiin nimeä ”Raamattukäräjät”, sillä syyttäjä keskittyi arvioimaan Raamatusta nousevien opetusten hyväksyttävyyttä.

Helsingin käräjäoikeus hylkäsi 30.3.2022 kaikki lausuntoihini kohdistuneet syytteet. Samalla Käräjäoikeus totesi useista syyttäjän suuhuni laittamista väitteistä, että sellaisia ei teksteistäni eikä puheistani löydy. Syyttäjät päättivät kuitenkin valittaa hovioikeuteen. Mielestäni tässä on kysymys teologisesta keskustelusta, joka ei kuuluisi oikeussaliin. Syyttäjien 26-sivuisessa valituksessa arvioidaan kristillisen uskon ydinopetuksia pitäen niitä itsessään solvaavina.

Kirjoitusteni ja puheitteni sisältö edustaa klassisen kristinuskon näkemystä avioliitosta ja seksuaalisuudesta, samaa mitä kirkot ovat yleisesti kahden vuosituhannen ajan opettaneet. Nämä opetukset eivät nouse vihasta vaan lähimmäisen rakkaudesta. En hyväksy kenenkään solvaamista, uhkaamista enkä panettelua, eikä tällaista ole lausuntoihini sisältynyt. Luotan siihen, että hovioikeus vahvistaa käräjäoikeuden päätöksen ja vapauttaa minut kaikista syytteistä.

Olen osaltani tarvittaessa valmis puolustamaan sanan- ja uskonnonvapautta kaikissa tarvittavissa oikeusasteissa, tarvittaessa myös Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa.

Lisätieto: Perjantaina 1.9.2023 pääkäsittely pidetään hovioikeuden salissa 3. Hovioikeus on varannut median edustajia ja muuta yleisöä varten varsinaisen pääkäsittelysalin lisäksi molemmille istuntopäiville toisen istuntosalin (31.8. sali 2 ja 1.9. sali 5), jossa pääkäsittelyä on mahdollista seurata videoyhteyden välityksellä.