Seksin ostamiselle täyskielto
Olen ilahtunut oikeusministeri Henrikssonin näkemyksestä, että seksin ostaminen kiellettäisiin kokonaan. Kannatan esitystä lämpimästi.
Seksin ostamisen kieltäminen antaisi lisää välineitä ihmiskaupan ja paritusrikollisuuden sekä alaikäisten hyväksikäytön kitkemiseen Suomesta. Ruotsissa seksin oston kriminalisointi on ehkäissyt prostituutiota. Järjestäytynyt naiskaupparikollisuus karttaa Ruotsia. Katuprostituutio on Ruotsissa vähentynyt puoleen vuodesta 1999 samalla kun se on naapurimaissa lisääntynyt merkittävästi. Tanskassa ja Norjassa katuprostituoitujen määrän arvioitiin olevan kolminkertainen Ruotsiin verrattuna.
Seksin ostamisen täyskieltoa on vastustettu vetoamalla siihen, että ostamisesta olisi hankala saada näyttöä ja että rikos olisi hankala selvittää. Tuskin kenenkään mieleen tulee, että koska alle puolet näistä omaisuusrikoksista selvitetään, rikoslaista voidaan poistaa koko omaisuusrikoksen käsite.
On ilmaistu pelko, että lain tiukennuksella vaikeutettaisiin prostituoitujen asemaa. Näiden oletetaan joutuvan karttamaan tukea antavia viranomaiskontakteja ja tekemään työtään yhä enemmän piilossa, alttiina esimerkiksi väkivallalle. Kriminalisoinnista huolimatta tarvitaankin edelleen sosiaali- ja terveyspalveluita sekä etsivää sosiaalityötä. Prostituoitujen suojelun tavoite edellyttää käytännössä muutakin puuttumista prostituution syihin sekä prostituoitujen monipuolista tukemista.
Seksin ostaminen alle 18-vuotiaalta on kielletty, vaikka sitäkin lainmuutosta aikanaan vastustettiin. Alaikäisiltä seksiä ostaneita ei kuitenkaan aina saada vastuuseen, koska on vaikea todistaa asiakkaiden tienneen tytön oikeaa ikää. Teon rangaistavuus edellyttää tahallisuutta, ja siksi vaaditaan, että tekijä on ollut tietoinen siitä, että hän on ollut sukupuoliyhteydessä tai tehnyt seksuaalisen teon alaikäisen kanssa. Kriminalisoimalla seksuaalipalvelujen osto kokonaan suojellaan myös alaikäisiä nykyistä tehokkaammin.