Kuljen päivittäin junalla ja valitettavasti joudun toteamaan, että junat ovat viime aikoina olleet säännönmukaisesti myöhässä. Tänä aamuna juna saapui Helsinkiin 25 minuuttia aikataulustaan myöhästyneenä, enkä ennättänyt ajoissa valiokunnan kokoukseen. Tänään myös eduskunnan kyselytunnilla käytiin keskustelua junien myöhästelystä. Liikenneministerin salkkua koko vaalikauden kantanut Anu Vehviläinen on viime hetkillä terhakoitunut ja vaatinut selvitystä aikatauluongelmista. Ongelmana on viime kädessä se, että hallitus on lykännyt niitä hankkeita, joihin olisi tullut ryhtyä ruuhkaisen pääradan ja Helsingin aseman liikennejärjestelyjen kehittämiseksi.
Rataosa Helsinki-Riihimäki on yksi Suomen vilkkaimmista. Se on neliraiteinen Helsingistä Kera-valle, mutta Keravan ja Riihimäen välinen rataosa on Järvenpään kohtaa lukuun ottamatta kaksirai-teinen. Ilman lisäraiteen mahdollistamaa kapasiteetin lisäystä ei lähiliikennejunien tarjontaa voida lisätä eikä Vuosaaren tavaraliikenteelle voida tarjota riittävän hyvää palvelutasoa. Nykyisellään rataosan kapasiteetti on hyvin häiriöherkkää ja vähentää raideliikenteen ja kuljetusten luotettavuutta. Olen tehnyt asiasta useita aloitteita, mutta hallituspuolueiden kansanedustajat, mukaan lukien ministeri Vehviläinen, ovat äänestäneet niitä vastaan.