Vihreiden leijona on vitsi

Kristillisdemokraatit lähtevät vaaleihin tunnuksella ”Koti, uskonto ja isänmaan”. Vihreät turvautuvat Suomen leijonaan ja Uusi Suomi-tunnukseen. Molempien on tulkittu käyneen varkaissa Kokoomuksen tontilla. Näissä on kuitenkin suuri ero. Vihreät turvautuvat antikampanjointiin. Puolue käyttää porvarillista ja kansallis-isänmaallista symboliikkaa, jota eivät sen enemmän kannattajat kuin vastustajat yhdistäisi vihreiden ideologiaan. Puolueen mainos on tarkoitettu huomion herättäjäksi ja vitsiksi. Arvokolmikko ”Koti, uskonto, isänmaa” menee sen sijaan rehellisesti kristillisdemokraattisen puolueen aatteen ytimeen. Puolueemme on koko historiansa ajan tehnyt työtä näiden arvojen vahvistamiseksi. Varkaissa emme ole käyneet, sillä Kokoomus tai mikään muukaan puolue ei ole koskaan aiemmin käyttänyt tätä arvokolmikkoa vaalitunnuksenaan. Vaikka nämä arvot on aiemmin historiassa liitetty Kokoomukseen, se on selkeästi irrottautunut kodin, uskonnon ja isänmaan arvoista ja ajautunut liberaalipuolueeksi. Tämän vuoden irtiottoja ovat olleet puoluekokouspäätökset avioliiton alasajosta sukupuolineutraaliksi ja oman uskonnonopetuksen lopettaminen. EU:n syvenevä integraatio ohittaa itsenäisen isänmaan aseman.