Unelma perheestä on vahva

Perhekampanjamme on tuonut tavattoman paljon myönteistä palautetta. Viestintäpäällikkö Asmo Maanselän ideoimassa kampanjassa tuodaan retrohenkisen -50-luvulle sijoittuvan kuvaston ajatus perheihanteiden ja todellisuuden välisestä ristiriidasta. Kuvassa nuori kihlapari vasta suunnittelee perhettä. Unelma perheestä ja rakkauden täyttämästä läheisverkostosta on vahva. Tutkimustenkin mukaan suomalaiset pitävät tärkeimpänä onnellisuuden rakennuspuuna perhe-elämää ja sen ihmissuhteita, ennen muuta rakastetuksi tulemisen kokemusta. Todellisuus kuitenkin näyttäytyy usein toisenlaisena: perheissä on monenlaista pahoinvointia. Pikkulapsiperheillä on uupumusta, työpaineita, toisilla taas lapsettomuutta, perhesuhteiden hajoamisia, päihde- ja mielenterveysongelmia ja vastentahtoista yksinelämistä.  Tämän hetken kipeä kysymys monessa perheessä, varsinkin nuorilla on maalattu graffitiksi kampanjakuvaan: ”Mistä töitä?”

Kampanjaan liittyvässä perhepoliittisessa ohjelmassamme haluamme osoittaa tukea niille perheille, jotka ovat kipeimmin tuen tarpeessa. Erityinen painopiste tulee asettaa yksinhuoltajien perheisiin, joissa esiintyy kaikista perhemuodoista eniten köyhyyttä ja joissa isä tai äiti joutuu yksin kantamaan kasvatuksellisen vastuun.

Perhearvot herättävät tunteita. Syrjiikö kampanja yksin eläviä tai eronneita? Tämä kysymys herätettiin perhepoliittisessa seminaarissamme. Jokainen ihminen syntyy johonkin perheeseen. Hyvä perhe- ja lapsipolitiikka on jokaisen suomalaisen etu, myös lapsettomien ja yksin elävien. Mitä tasapainoisempia ja terveempiä aikuisia lapsistamme kasvaa, sitä paremmin he aikanaan pystyvät kantamaan vastuun ikääntyvästä väestöstämme.

 

Julkaistu kolumnina KD-lehdessä.