Porsaita ja enkeleitä

”Porsaita äidin oomme kaikki!” Muslimitaustaiset maahanmuuttajalapset yhdessä muiden kanssa lauloivat piirissä koulun joulujuhlassa, joka yritettiin järjestää uskontoneutraalisti. Opettajalta taisi jäädä huomaamatta, että saastaisena pidetty sika on pahempi loukkaus muslimille kuin Jeesus-lapsen syntymä. Koraani toistaa Raamatun opetuksen Jeesuksen syntymisestä neitsyt Mariasta enkeli Gabrielin ilmoituksen mukaan.

Muslimeja käytetään usein keppihevosena, kun fundamentalistiset ateistit vaativat kaiken kristillisen perinnön poistamista koulun juhlista. Jos kristityt suhtautuisivat yhtä tosikkomaisesti jouluperinteisiin, vaatisimme pakanallista alkuperää olevien tonttuleikkien, pukkisatujen ja joulukuusen poistamista yhteisestä juhlasta. Mutta miksi emme kaikki yhdessä voisi suhtautua kansallisiin jouluperinteisiin hyväntahtoisesti? Enkeli taivaan- virttä veisatessaan ateisti voisi muistella kaunista joulun tarinaa, muslimi profeetta Jeesuksen syntymää ja kristitty ylistää Jumalaa, joka tuli ihmiseksi pelastamaan meidät synneistämme.

Koulukentässä on esiintynyt käsityksiä, että vuonna 2003 voimaan tullut uskonnonvapauslaki rajoittaisi koulujen mahdollisuutta järjestää kristillisen kulttuuriperinnön mukaisia joulu- tai kevätjuhlia kaikille oppilaille. Lain tarkoituksena ei kuitenkaan ollut perustelujensa mukaan muuttaa koulujen käytäntöjä.

Oppilaalla on kyllä oikeus omantunnon syistä kieltäytyä uskonnon harjoittamisesta, esimerkiksi koulujumalanpalveluksesta. Sen sijaan perustuslakivaliokunnan mietinnössä tähdennettiin kristillisten juhlatraditioiden, esimerkiksi virren, olevan osa suomalaista kulttuuria, ei uskonnon harjoittamista. Jeesuksen syntymästä kertova joulukuvaelma, jouluevankeliumin lukeminen tai ”Enkeli taivaan”- virsi ovat osa suomalaista jouluperinnettä, eikä niiden sisällyttäminen koulun joulujuhlaan edellytä lupien kyselemistä huoltajilta.

 

Kolumni julkaistu kd-lehdessä 23.12.2010