Suomen perusopetuslaki palkittiin Genevessä

 

Suomen perusopetuslaki vuodelta 1998 on palkittu maailman toiseksi parhaana tulevaisuustekona. Future Policy Award -palkinnot jaettiin Parlamenttienvälisen liiton IPU:n kokouksen yhteydessä Sveitsin Genevessä tiistai-iltana. Kultainen palkinto meni Sansibarille sen lasten asemaa edistävästä lainsäädännöstä. Hopeasijan jakoi Suomen kanssa Yhdysvaltojen Marylandin osavaltio, missä ensimmäisenä on alettu vaatia opiskelijoilta ympäristölukutaitoa (environmental literacy) lukiotutkinnon suorittamiseen.

Suomen saaman palkinnon perusteluissa kiitetään sitä, että perusopetuslaki takaa lapsille yhtäläiset mahdollisuudet osallistua korkealaatuiseen opetukseen riippumatta heidän etnisestä taustastaan, iästään, perheen varallisuudesta, kielestä tai asuinpaikasta. Palkinnon perustelujen mukaan Suomen kokonaisvaltainen ja luottamukseen perustuva koulutusjärjestelmä tuottaa erinomaisia tuloksia niin lasten hyvinvoinnilla kuin kansainvälisillä oppimistuloksillakin mitattuna.

Palkinnon vastaanotti opetusneuvos Irmeli Halinen opetushallituksesta. Palkintojenjakoseremoniaan osallistuivat Suomen IPU-valtuuskunnasta Jutta Urpilainen (sd.), Ozan Yanar (vihr.) ja Päivi Räsänen (kd.).

Delegaatiossa mukana ollut kansanedustaja Päivi Räsänen iloitsi palkinnosta: ”Koulu on todellinen tulevaisuusteko. Maamme perusopetus on vuosia niittänyt mainetta maailmalla ja saamme olla ylpeitä maailman parhaista opettajistamme. Toivon, että voimme iloita tasokkaasta koulutuksesta myös tulevaisuudessa. Siksi on huolehdittava, ettei ylisuurilla koulutusleikkauksilla tuhota saavutettuja tuloksia.”

Palkinnot myöntää World Future Council, joka on Saksassa päämajaansa pitävä hyväntekeväisyysjärjestö. Yksittäisten ihmisten palkitsemisen sijaan järjestö palkitsee laajempia kokonaisuuksia ja politiikkaohjelmia, joiden se näkee muuttavan maailman tulevaisuutta paremmaksi.